Odpověď na problém s vysokými cly
Audi čelí v USA závažným obchodním výzvám. Ingolstadtská značka nemá na americkém kontinentě vlastní výrobní závod a je plně závislá na dovozech z Evropy a Mexika. To se stalo velkým problémem po zavedení cel prezidenta Donalda Trumpa, která postihla zejména model Q5 vyráběný v Mexiku. Podle informací německého magazínu Automobilwoche dosahují celková cla na tento vůz až 52,5 %.
Finanční dopad je značný. Finanční ředitel Audi Jürgen Rittersberger v létě 2025 varoval, že samotná cla stojí společnost odhadem 1,3 miliardy eur ročně. Prodeje Audi v USA meziročně klesly o 8 procent na necelých 130 tisíc vozů v prvních devíti měsících roku 2025.
Spolupráce se značkou Scout
Podle zdrojů z koncernu má Audi využít platformu a výrobní kapacity značky Scout Motors, která patří do Volkswagen Group. Scout staví vlastní továrnu v Blythewood v Jižní Karolíně s kapacitou až 200 tisíc vozů ročně. Výroba má být zahájena koncem roku 2027.
Pro virtuálně novou značku jako Scout by bylo obtížné vytížit tuto kapacitu vlastními modely. Výroba vozidla jiné značky koncernu tak dává obchodní smysl – zvláště když i nový závod Audi by čelil riziku závislosti na poptávce po jediném modelu.
Technologie Harvester od Scoutu
Scout vyvíjí robustní platformu typu „body-on-frame" se zadní tuhou nápravou, která má oslovit americké zákazníky. Součástí nabídky bude systém nazvaný Harvester – odkaz na značku International Harvester, která původní Scouty vyráběla v letech 1961 až 1980.
Technologie EREV (Extended Range Electric Vehicle) funguje jako čistě elektrické vozidlo, ale obsahuje čtyřválcový zážehový motor, který slouží pouze jako generátor pro dobíjení baterie. Motor nikdy přímo nepohání kola, což je hlavní rozdíl oproti plug-in hybridům. Scout slibuje elektrický dojezd kolem 150 mil (240 km) a celkový dojezd přes 500 mil (přes 800 km).
Zájem o tuto technologii je mezi zákazníky značný. Prezident Scoutu Scott Keogh uvedl, že 80 procent předobjednávek je právě na verzi s range extenderem, nikoli na čistě elektrickou variantu.
Strategická výhoda pro Audi
Pro Audi představuje tento plán několik výhod. Značka získá model s údajně vhodnou technologií pro USA bez vysokých vývojových nákladů. Nemusí přizpůsobovat jiné koncernové platformy kompromisním způsobem. Podobný přístup Audi volí i v Číně, kde spoléhá na lokalizované platformy a nabízí vlastní modely jako AUDI E5 Sportback.
Původně Audi uvažovalo o stavbě „dvojčecího závodu" k továrně Volkswagen v Chattanooga v Tennessee. Výhody byly zřejmé – Audi by mohlo využít existující infrastrukturu VW a logistiku, což by snížilo náklady a čas výstavby. Volkswagen Group však musí šetřit a výdaje na nový závod se do rozpočtu nehodily.
Co range extendery v Evropě?
Zatímco pro americký trh jsou plány Audi na EREV SUV konkrétnější, situace v Evropě zůstává nejasná. Volkswagen Group sice diskutuje o range extenderech pro evropské modely již od března 2024, ale zatím nedošlo k dohodě.
Šéf VW Oliver Blume nechal testovat range extendery pro objemové modely a označil je za „dobrý argument pro odstranění obav zákazníků z dojezdu během přechodného období k elektromobilitě". Konkrétní rozhodnutí o nasazení v Evropě však zatím nepadlo.
V Číně už Volkswagen Group potvrdil EREV stratégii. Na autosalonu v Šanghaji v dubnu 2025 představil koncept elektrického SUV třídy B od SAIC VOLKSWAGEN, který využívá technologii range extenderu. Na čínském trhu jsou EREV vozy velmi populární – značky jako Li Auto s nimi dosahují výborných prodejů.
Rostoucí zájem o range extendery
Technologie EREV zažívá obnovený zájem. V USA chystá podobný systém také Ram s modelem 1500 Ramcharger, Hyundai a Kia plánují EREV modely do konce dekády, a dokonce i Ford zvažuje tuto technologii pro těžší pick-upy Super Duty.
V Evropě představila čínská Leapmotor, partner Stellantisu, model C10 Range Extender s dojezdem až 950 km. Pro evropský trh připravuje i menší model B10 EREV s podobnou technologií.
Nejistá budoucnost americké strategie Audi
Audi potřebuje najít způsob, jak posílit prodeje na klíčovém americkém trhu. Automobilka snížila prognózu zisku na rok 2025 na 5 až 7 procent operativní marže, původně počítala se 7 až 9 procenty. Příjmy očekává mezi 65 a 70 miliardami eur, což je o 2,5 miliardy méně než dřívější odhad.
Plán na EREV SUV vyráběné ve Spojených státech by mohl tyto problémy pomoci řešit. Výroba na americké půdě znamená vyhnutí se vysokým clům, sdílení nákladů se Scoutem a přístup k technologii oblíbené mezi zákazníky. Podle dostupných informací by se mohlo jednat o obrat v plánech Audi pro USA.
Otázkou zůstává načasování. Továrna Scout má zahájit výrobu až koncem roku 2027, což znamená několik let čekání v době, kdy Audi čelí tlaku okamžitě. Zda se plán stane realitou, ukážou až další měsíce.