Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Ceny benzínu v Evropě mají prudce vzrůst: Realita nebo spekulace?

Ilustrační foto

V posledních týdnech se objevily zprávy o možném dramatickém růstu cen benzínu v Evropě, které by mohly dosáhnout až 26 DKK za litr, což je přibližně 90 Kč. Tyto zprávy vycházejí z predikcí spojených s novým systémem emisních povolenek ETS 2 (European Union Emissions Trading System), nestabilitou trhu a plánovanými daňovými zvýšeními.

ETS 2 a jeho dopady

Evropská unie zavádí ETS 2 jako součást svého balíčku "Fit for 55", který má za cíl snížit emise skleníkových plynů o 55 % do roku 2030. Tento systém by mohl výrazně ovlivnit ceny fosilních paliv, protože zavádí dodatečné náklady na emise CO2. ETS 2 se zaměřuje na sektory, které dosud nebyly pokryty stávajícím systémem, jako je doprava a stavebnictví, což by mohlo vést k výraznému zvýšení nákladů na paliva. Je třeba pamatovat, že ETS 2 vejde v platnost od roku 2027.

Prognózy a varování

Podle analýz by ceny benzínu mohly vzrůst až několikanásobně do roku 2026, což by mělo výrazný dopad na spotřebitele i ekonomiku. Tento růst je připisován nejen ETS 2, ale také obecné tržní nestabilitě a plánovaným daňovým zvýšením na fosilní paliva. Například podle tweetu @EVCurveFuturist se očekává, že tento vývoj "masivně urychlí přechod na elektromobily, baterie a další čisté energie." Stále ale mějme na paměti, že ETS 2 je plánováno až na rok 2027.

Realita versus spekulace

Je však důležité se na tyto předpovědi dívat kriticky. Některé zdroje naznačují, že ačkoliv ceny energií vzrostly v důsledku nedávných krizí, jako je válka na Ukrajině, trh se postupně stabilizuje. Německé domácnosti například zaznamenaly pokles cen energií na začátku roku 2023, i když tyto ceny zůstávají nad úrovní před krizí.

Oponentní názory

Někteří odborníci varují před přílišným pesimismem a zdůrazňují, že růst cen nemusí být tak dramatický, jak někteří předpovídají. Například zpráva Mezinárodní energetické agentury (IEA) varuje před přílišným optimismem ohledně energetické bezpečnosti, ale zároveň nenaznačuje tak dramatický růst cen fosilních paliv, jaký je uveden v některých prognózách.

Závěr

I když je možné, že ceny benzínu v Evropě porostou, je důležité sledovat nejen predikce, ale i reálné tržní a politické vývoje. Evropská unie se snaží o přechod na čisté energie, což bude mít nepochybně vliv na ceny fosilních paliv, ale míra tohoto vlivu zůstává předmětem spekulací.

Štítky

  • EV novinky
  • ETS 2
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák, dne 26 Červen, 2024

Elektrický fejeton 😂

Pravdou je, že náš energetický mix není zcela čistý. Přesto však podle celé řady studií vychází elektromobily ekologičtěji než spalovací auta – i když započítáme výrobu baterie. A to jsme teprve na začátku éry jejich recyklace. Navíc – věděli jste, že společnost PRE deklaruje, že veškerá elektřina z jejich veřejných dobíjecích stanic pochází ze 100% obnovitelných zdrojů?Jak chápat „100 % zelená energie“ na stojanech?Možná si říkáte, jak může být nabíječka stoprocentně „zelená“, když elektřina proudí v síti z různých zdrojů, včetně uhelných. Máte pravdu – fyzikálně nelze odlišit elektřinu z větrné turbíny od těch z uhelné elektrárny. Ale funguje to díky ekonomické stránce věci: když si koupíte zelenou elektřinu, dodavatel se zavazuje, že stejné množství energie nakoupí od ověřených výrobců z obnovitelných zdrojů. Tím aktivně podporujete výrobu čisté energie.Dohled nad tímto systémem zajišťuje Operátor trhu s elektřinou, který vydává záruku původu – oficiální potvrzení, že dané množství elektřiny bylo opravdu vyrobeno ze zelených zdrojů. Tuto záruku by vám měl být schopen poskytnout každý seriózní dodavatel zelené energie.A pravdou také je, že někteří mají tu možnost nabíjet svůj vůz z vlastní elektrárny a tím zajistit skutečně jízdu na solární či jinou zelenou energii. 

Největší výrobci EV 2023

Tesla 🇺🇸
19.9%
BYD 🇨🇳
17.1%
GAC Aion 🇨🇳
5.2%
SAIC-GM-Wuling 🇨🇳
4.9%
Volkswagen 🇩🇪
4.6%
BMW 🇩🇪
3.6%
Hyundai 🇰🇷
2.9%
Mercedes-Benz 🇩🇪
2.6%
MG 🇨🇳
2.3%
KIA 🇰🇷
2.0%
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

 

Tesla vyvrací spekulace o změně vedení a chystá spuštění Robotaxi

Předsedkyně představenstva Tesly Robyn Denholm ostře vyvrátila zprávy o hledání nového generálního ředitele, které označila za lživé.... >>

Škoda Elroq RS zná českou cenu. Sportovní elektromobil startuje na 1,269 milionu Kč

Škoda Auto oficiálně zveřejnila českou cenu svého prvního plně elektrického modelu v řadě RS. Sportovní SUV Elroq RS lze nyní objednat... >>

Šeptá se, že Nio chystá premiéru velkého SUV ES9 na Nio Day 2025

Nio připravuje nový přírůstek do své modelové řady – velké elektrické SUV ES9. Model, který má být oficiálně představen na akci Nio... >>

Polestar omezuje přítomnost v Číně: Důvody a nové strategie

Švédská automobilka Polestar výrazně redukuje své aktivity v Číně, kde loni prodala pouhých 3 120 vozů. Kvůli dominanci místních... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

ID.7

Volkswagen - ID.7

Dojezd dle WLTP: 615 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.