Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Toyota bZ4X: Jak si stojí první elektromobil značky Toyota v očích zákazníků?

Toyota bZ4X - newsroom.toyota.eu/media-library/
Foto: Toyota bZ4X - newsroom.toyota.eu/media-library/
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 9 Leden, 2025

Toyota je dlouhodobě známá jako průkopník hybridních technologií, avšak její vstup na trh čistě elektrických vozidel byl spíše opatrný. Model Toyota bZ4X, společně s jeho sesterskými modely Lexus RZ a Subaru Solterra, si vysloužil smíšené reakce zákazníků i odborníků. Jaké jsou klady a zápory tohoto vozu, co na něj říkají čeští řidiči a co plánuje Toyota dál?

Kritika modelu Toyota bZ4X

Elektromobil bZ4X byl od svého uvedení v roce 2022 kritizován za relativně nízký dojezd a pomalé nabíjení ve srovnání s konkurencí. Aktuální verze již mají dojezd 500 km dle WLTP a poměrně solidní spotřebu 144 Wh/km. Ačkoli jde o mírné zlepšení, zákazníci dnes často očekávají i více než 500 km na jedno nabití, což Toyota zatím nesplňuje. Rychlost DC rychlonabíjení je průměrná - tedy 150 kW. Pro srovnání, konkurenční modely značek Hyundai a Kia, využívající 800V architekturu, nabízí podstatně lepší parametry, zejména v oblasti rychlosti nabíjení a efektivity.

Specifické vlastnosti nabíjení bZ4X

Jednou ze zvláštností Toyoty bZ4X, která je uvedena v uživatelských manuálech, je řízení nabíjecího výkonu v zájmu dlouhodobé efektivity a ochrany baterie. Podle manuálu se v závislosti na místních podmínkách může výkon DC rychlonabíjení dočasně snížit. Konkrétně, po 3,8 cyklech rychlonabíjení z 10 na 80 % během jednoho dne se nabíjecí výkon systému může snížit na následujících 24 hodin. Tento přístup má přispět k delší životnosti baterie a efektivnějšímu provozu, ale zároveň může pro některé uživatele znamenat určitá omezení při delších cestách. Jde o takovou specifickou vlastnost, se kterou se setkáváme pouze u Toyoty a u jiných EV nikoliv. A to i přesto, že i různé studie ukázali, že DC nabíjení nemá vliv na životnost baterie. Možná je to u Toyoty jinak.

Pozitivní vlastnosti bZ4X

Přesto si bZ4X našel své fanoušky. Model je oceňován za praktičnost, snadné ovládání a překvapivě dobré jízdní vlastnosti, zejména v zatáčkách. Pro některé zákazníky je rozhodující i atraktivní design a pověst Toyoty jako spolehlivé značky. 

Zkušenosti českých uživatelů

V českých diskusních fórech najdeme podobné názory jako v zahraničí. Majitelé si chválí kvalitu zpracování a komfort vozu, ale často zmiňují nedostatečný dojezd na delších trasách. Někteří uživatelé poukazují na pomalejší nabíjení v porovnání s evropskou konkurencí, jako je Škoda Enyaq nebo Hyundai Ioniq 5. Na druhé straně je bZ4X často vybírán pro městský provoz a kratší vzdálenosti, kde jeho limity tolik nevyniknou.

Plány Toyoty do budoucna

Toyota si je vědoma kritiky, které se její první elektromobil dočkal. Prezident společnosti Toyota Motor North America, Tetsuo Ogawa, na letošním CES uvedl: „Rozumíme zpětné vazbě a pracujeme na vylepšeních.“ Mezi plánovaná vylepšení patří delší dojezd, rychlejší nabíjení a cenově dostupnější modely.

Kromě toho Toyota investuje do výroby baterií a elektromobilů v USA, konkrétně v Kentucky a Severní Karolíně. Automobilka zároveň pracuje na vývoji solid-state baterií, které slibují zásadní zlepšení v kapacitě i rychlosti nabíjení. Přesto Toyota neplánuje úplný přechod na elektromobily a nadále nabízí širokou škálu pohonů, včetně hybridních a vodíkových vozidel. Pravdou je, že o těchto plánech již hovoří nějaký ten pátek.

Konkurence a výzvy

Na trhu elektromobilů čelí Toyota silné konkurenci. Značky jako Hyundai, Kia nebo Tesla nabízejí modely s delším dojezdem a rychlejším nabíjením za podobné ceny. Například Hyundai Ioniq 5 nebo Kia EV6 dosahují dojezdu přes 500 km a nabíjejí se na 80 % kapacity za méně než 20 minut. To klade na Toyotu značný tlak, aby dohnala své rivaly a přinesla inovativní řešení.

Model Toyota bZ4X představuje důležitý krok značky směrem k elektromobilitě. Ačkoli má své nedostatky, je jasné, že Toyota na tomto poli nekončí. Díky dlouholeté zkušenosti s hybridními vozy, investicím do vývoje a výrobě baterií má Toyota potenciál stát se silným hráčem i v oblasti elektromobilů.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky
  • Toyota

Mohlo by vás zajímat

Volvo EX30 Cross Country

První jízda s Volvem EX30 Cross Country: Supersport v holínkách dorazil do redakce. Jaká byla reálná spotřeba?
Tohle auto má problém s identitou, ale v tom nejlepším slova smyslu. Na jedné straně světlá výška do terénu, na druhé dynamika srovnatelná s Teslou Performance. Právě jsme převzali k testování Volvo E...

Kia EV2 | zdroj: kia-express.cz

Kia EV2 se ukáže v Bruselu. Nejmladší elektromobil značky bude konkurovat Renaultu 5
Korejská Kia odhalí 9. ledna 2026 na Bruselském autosalonu svůj nejmenší elektromobil. Model EV2 postavený na platformě E-GMP nabídne dojezd až 440 kilometrů a výrobu ve slovenské Žilině. Kompaktní SU...

Model S infotainment | zdroj: tesla.com

Tesla FSD v plném proudu: Španělsko otevírá dveře autonomní jízdě bez dohledu
Tesla Full Self-Driving (Supervised) se v Evropě rozjíždí naplno. Španělsko se stalo průkopníkem s programem ES-AV, který umožňuje pokročilé testování autonomní jízdy, včetně volitelných bezpečnostníc...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Elektromobily ve Velké Británii dosáhly rekordního podílu 51,4 % trhu

Elektromobily a hybridní vozidla poprvé v historii překonaly ve Velké Británii 50% podíl na trhu nových aut. V listopadu dosáhly... >>

Elektromobil by si 97 % majitelů koupilo znovu. Jaká je jejich jediná velká bolest?

Devět z deseti českých řidičů elektromobilů je nadšených. Jezdí levněji než dříve, většinou nabíjejí doma přes noc a reálný... >>

V Polsku skoro čtvrt milionu, v Česku nula. Jak se z nás stal evropský otloukánek elektromobility

Francie vyplatí na elektromobily až 142 500 Kč, Itálie 267 000 Kč, Německo chystá program s podporou 100 000 Kč. Přibližně 20 z 27 zemí... >>

Ford a Renault spojují síly: Levné elektromobily v roce 2028?

Dva tradiční evropští výrobci sahají po společném řešení tváří v tvář invazi čínských elektromobilů. Ford a Renault dnes... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Manchester, UK - Trafford CentreManchester, United Kingdom
18 míst • 250 kW • ne-Tesla
Flå, NorwayFlå, Norway
38 míst • 250 kW • ne-Tesla
Weibersbrunn, GermanyWeibersbrunn, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Narbonne Sud, FranceNarbonne, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Göttingen, GermanyGöttingen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.