Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Toyota bZ4X: Jak si stojí první elektromobil značky Toyota v očích zákazníků?

Toyota bZ4X - newsroom.toyota.eu/media-library/
Foto: Toyota bZ4X - newsroom.toyota.eu/media-library/
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 9 Leden, 2025

Toyota je dlouhodobě známá jako průkopník hybridních technologií, avšak její vstup na trh čistě elektrických vozidel byl spíše opatrný. Model Toyota bZ4X, společně s jeho sesterskými modely Lexus RZ a Subaru Solterra, si vysloužil smíšené reakce zákazníků i odborníků. Jaké jsou klady a zápory tohoto vozu, co na něj říkají čeští řidiči a co plánuje Toyota dál?

Kritika modelu Toyota bZ4X

Elektromobil bZ4X byl od svého uvedení v roce 2022 kritizován za relativně nízký dojezd a pomalé nabíjení ve srovnání s konkurencí. Aktuální verze již mají dojezd 500 km dle WLTP a poměrně solidní spotřebu 144 Wh/km. Ačkoli jde o mírné zlepšení, zákazníci dnes často očekávají i více než 500 km na jedno nabití, což Toyota zatím nesplňuje. Rychlost DC rychlonabíjení je průměrná - tedy 150 kW. Pro srovnání, konkurenční modely značek Hyundai a Kia, využívající 800V architekturu, nabízí podstatně lepší parametry, zejména v oblasti rychlosti nabíjení a efektivity.

Specifické vlastnosti nabíjení bZ4X

Jednou ze zvláštností Toyoty bZ4X, která je uvedena v uživatelských manuálech, je řízení nabíjecího výkonu v zájmu dlouhodobé efektivity a ochrany baterie. Podle manuálu se v závislosti na místních podmínkách může výkon DC rychlonabíjení dočasně snížit. Konkrétně, po 3,8 cyklech rychlonabíjení z 10 na 80 % během jednoho dne se nabíjecí výkon systému může snížit na následujících 24 hodin. Tento přístup má přispět k delší životnosti baterie a efektivnějšímu provozu, ale zároveň může pro některé uživatele znamenat určitá omezení při delších cestách. Jde o takovou specifickou vlastnost, se kterou se setkáváme pouze u Toyoty a u jiných EV nikoliv. A to i přesto, že i různé studie ukázali, že DC nabíjení nemá vliv na životnost baterie. Možná je to u Toyoty jinak.

Pozitivní vlastnosti bZ4X

Přesto si bZ4X našel své fanoušky. Model je oceňován za praktičnost, snadné ovládání a překvapivě dobré jízdní vlastnosti, zejména v zatáčkách. Pro některé zákazníky je rozhodující i atraktivní design a pověst Toyoty jako spolehlivé značky. 

Zkušenosti českých uživatelů

V českých diskusních fórech najdeme podobné názory jako v zahraničí. Majitelé si chválí kvalitu zpracování a komfort vozu, ale často zmiňují nedostatečný dojezd na delších trasách. Někteří uživatelé poukazují na pomalejší nabíjení v porovnání s evropskou konkurencí, jako je Škoda Enyaq nebo Hyundai Ioniq 5. Na druhé straně je bZ4X často vybírán pro městský provoz a kratší vzdálenosti, kde jeho limity tolik nevyniknou.

Plány Toyoty do budoucna

Toyota si je vědoma kritiky, které se její první elektromobil dočkal. Prezident společnosti Toyota Motor North America, Tetsuo Ogawa, na letošním CES uvedl: „Rozumíme zpětné vazbě a pracujeme na vylepšeních.“ Mezi plánovaná vylepšení patří delší dojezd, rychlejší nabíjení a cenově dostupnější modely.

Kromě toho Toyota investuje do výroby baterií a elektromobilů v USA, konkrétně v Kentucky a Severní Karolíně. Automobilka zároveň pracuje na vývoji solid-state baterií, které slibují zásadní zlepšení v kapacitě i rychlosti nabíjení. Přesto Toyota neplánuje úplný přechod na elektromobily a nadále nabízí širokou škálu pohonů, včetně hybridních a vodíkových vozidel. Pravdou je, že o těchto plánech již hovoří nějaký ten pátek.

Konkurence a výzvy

Na trhu elektromobilů čelí Toyota silné konkurenci. Značky jako Hyundai, Kia nebo Tesla nabízejí modely s delším dojezdem a rychlejším nabíjením za podobné ceny. Například Hyundai Ioniq 5 nebo Kia EV6 dosahují dojezdu přes 500 km a nabíjejí se na 80 % kapacity za méně než 20 minut. To klade na Toyotu značný tlak, aby dohnala své rivaly a přinesla inovativní řešení.

Model Toyota bZ4X představuje důležitý krok značky směrem k elektromobilitě. Ačkoli má své nedostatky, je jasné, že Toyota na tomto poli nekončí. Díky dlouholeté zkušenosti s hybridními vozy, investicím do vývoje a výrobě baterií má Toyota potenciál stát se silným hráčem i v oblasti elektromobilů.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky
  • Toyota

Mohlo by vás zajímat

Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com

Ford překvapil. Jízda bez držení volantu už není jen pro Mustang, dostane ji i Puma Gen-E a Ranger
Ford oznamuje zásadní rozšíření své komfortní technologie „hands-off“ řízení. Pokročilý asistent BlueCruise, který umožňuje sundat ruce z volantu na dálnicích, již nebude výsadou prémiových modelů. No...

Baterie

Svolt zahájí dodávky semi-solid baterií v roce 2026: Vyšší dojezd a bezpečnost
Čínský Svolt Energy oznámil, že v roce 2026 zahájí sériové dodávky svých prvních semi-solid-state baterií. Tato technologie s energetickou hustotou 270 Wh/kg slibuje výrazně delší dojezd a zásadní zvý...

Ilustrační foto

Korea zařazuje vyšší rychlost. Ohlásila 20% skok dotací na elektromobily a odtajnila plán na globální prvenství
Domácí trh s elektromobily potřebuje impulz a korejská vláda odpovídá rázně:dotace na nákup EV vzrostou v roce 2026 o pětinu. Tato finanční injekce má však mnohem hlubší smysl než jen oživení prodejů....

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Válka o rok 2035: Čtyři největší ekonomiky EU se rozhádaly kvůli konci spalovacích motorů

Evropská unie prožívá největší rozkol v historii elektromobility. Francie se Španělskem poslaly 21. října dopis do Bruselu s jasným... >>

Kterým ojetým EV se vyhnout? Diskuze na Redditu mají 3 jasné favority na nejhorší vůz

Nákup elektromobilu je pro většinu krokem vpřed. Co když se ale dostaví realita v podobě baterie, která rychle ztrácí dojezd, nebo... >>

Elektromobily: 5 klíčových faktů, které změní váš pohled na řízení!

Elektromobily už dávno nejsou jen snem z budoucnosti, ale realitou, která mění dopravu. S masivním pokrokem v technologii... >>

Překvapení z Turecka: Togg nabízí 623 km dojezdu a prodává se jen přes aplikaci

Turecký výrobce elektromobilů Togg vstoupil 29. září 2025 na německý trh se dvěma modely – SUV T10X a sedanem T10F. Jde o historický... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Eurotunnel, France - TerminalCoquelles, France
8 míst • 125 kW • ne-Tesla
Göttingen, GermanyGöttingen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Balıkesir, Türkiye - Istanbul BoundBalıkesir, Turkey
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oradea, RomaniaOradea, Romania
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lagonegro, ItalyLagonegro, Italy
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.