Rekordní tempo čínského technologického obra
Xiaomi, známé především jako výrobce chytrých telefonů, dokázalo v elektromobilovém byznysu dosáhnout neuvěřitelného úspěchu. Za pouhých 19 měsíců od sjetí prvního vozu z výrobní linky společnost vyrobila 500 000 elektromobilů. Tím se zařadila mezi nejrychleji rostoucí automobilky na čínském trhu.
Růstová trajektorie překonává očekávání
Letošní rok je pro Xiaomi EV mimořádně úspěšný. Společnost očekává, že letos dodá více než 400 000 vozů, přičemž svůj původní cíl 350 000 jednotek by měla splnit již tento týden. Od ledna do října letošního roku Xiaomi EV dodalo 315 376 vozidel, což ukazuje na stabilní růstový trend.
První zisk elektromobilové divize
Třetí čtvrtletí přineslo Xiaomi historický milník - inovativní obory společnosti, kam patří především elektromobily a umělá inteligence, dosáhly čistého zisku 700 milionů čínských juanů (přibližně 2,3 miliardy Kč). Elektromobilový byznys se na tomto úspěchu podílel téměř 98 procenty, což znamená jeho první čtvrtletní ziskovost.
Modelová paleta se rozšiřuje
Xiaomi vstoupilo do automobilového průmyslu oficiálně 30. března 2021 a svůj první model - elektrickou sedan SU7 - představilo 28. prosince 2023. Tento vůz je přímým konkurentem Tesly Model 3 a nabízí se ve třech verzích: Standard, Pro a Max s počátečními cenami od 215 900 čínských juanů (asi 710 000 Kč).
Rozšíření o SUV a výkonné modely
Letos v únoru Xiaomi představilo výkonnou verzi SU7 Ultra s počáteční cenou 529 900 juanů (asi 1,74 milionu Kč). V červnu pak přišlo s modelem YU7, což je SUV konkurent Tesly Model Y, s cenami začínajícími na 253 500 juanů (asi 830 000 Kč).
Rekordní prodeje pokračují
Minulý měsíc dosáhlo Xiaomi EV rekordních dodávek 48 654 vozů, což je již druhý měsíc po sobě, kdy společnost překonala hranici 40 000 dodaných vozů měsíčně. Ve třetím čtvrtletí společnost dodala rekordních 108 796 vozidel, což představuje meziroční nárůst o 173,43 procenta.
Výzvy na obzoru
Navzdory impozantním výsledkům čelí Xiaomi určitým výzvám. Akcie společnosti klesly na nová minima od dubna a za poslední dva měsíce ztratily 33 procent hodnoty. Tlak na smartphoneový byznys a očekávané obtíže čínského elektromobilového průmyslu v prvním čtvrtletí roku 2026 představují významné výzvy.
Souběžný vývoj: Stelato představuje vylepšený model S9
Zatímco Xiaomi slaví výrobní úspěchy, další čínský hráč na poli elektromobility - společný podnik Huawei a BAIC Group pod značkou Stelato - představil aktualizovanou verzi sedanového modelu S9. Nový vůz si zachovává startovní cenu 309 800 juanů (asi 1,02 milionu Kč), ale nabízí vylepšené vybavení.
Designová a technická vylepšení
Aktualizovaný Stelato S9 měří 5 160 mm na délku, 2 005 mm na šířku a 1 492 mm na výšku s rozvorem náprav 3 050 mm. Poprvé nese vlastní logo značky a designové úpravy zvýrazňují prémiový charakter vozu.
Dvě verze pohonu
Model je dostupný ve dvou variantách: čistě bateriové (BEV) a s prodlužovačem dojezdu (EREV). Bateriová verze využívá ternární lithium baterii o kapacitě 100 kWh s dojezdem až 816 km dle čínského testovacího cyklu CLTC. Verze s prodlužovačem dojezdu kombinuje elektromotor s 1,5litrovým spalovacím motorem a nabízí celkový dojezd až 1 378 km.
Čínský trh elektromobilů tak zažívá bouřlivý rozvoj, kde technologické společnosti ukazují, že dokážou tradiční automobilky nejen dohnat, ale v některých ohledech i překonat.