Největší studie svého druhu vyvrátila obavy z elektrosmogu
Německý automobilový klub ADAC dokončil dosud nejrozsáhlejší výzkum elektromagnetického záření v elektromobilech. Studie zahrnovala více než 975 000 jednotlivých měření provedených na jedenácti bateriových elektroautech, dvou plug-in hybridech a čtyřech elektromotorcyklech. Pro srovnání byl do testů zahrnut i vůz se spalovacím motorem.
Měření probíhala nejen v laboratorních podmínkách, ale především za reálného provozu - na válcových zkušebnách, testovacích okruzích i při běžné jízdě po silnicích. Vědci se zaměřili na statická, nízkofrekvenční i vysokofrekvenční elektromagnetická pole, která vznikají činností elektromotoru, palubní sítě nebo během nabíjení.
Nejvyšší hodnoty naměřili u nohou řidiče
Zajímavým zjištěním bylo, že nejvyšší intenzita elektromagnetického pole se vyskytuje v oblasti nohou řidiče a spolujezdce, kde procházejí vysokonapěťové kabely. I přesto všechny naměřené hodnoty zůstaly výrazně pod mezinárodně stanovenými bezpečnostními limity.
Krátkodobé špičky záření se objevily například při startování vozidla, brzdění nebo používání vyhřívání sedadel. Ani v těchto případech však nedošlo k překročení základních limitů stanovených pro lidské tělo. Simulace provedené na anatomických modelech potvrdily bezpečnost i pro citlivé skupiny obyvatel, včetně těhotných žen a osob s lékařskými implantáty.
Vědecké důkazy proti šíření dezinformací
Výsledky studie poskytují důležité vědecké podklady pro elektromobilitu a jasně vyvracejí obavy z údajně škodlivého elektrosmogu, které často šíří odpůrci elektrických vozidel. Tato zjištění by měla posílit důvěru potenciálních kupců, kteří dosud váhali kvůli možným zdravotním rizikům.
ADAC zároveň navrhuje další zlepšení. Doporučuje, aby se elektromagnetická kompatibilita více zohledňovala již ve fázi vývoje elektroaut. Optimalizované vedení kabelů, promyšlené rozmístění elektrických komponentů a realističtější metody měření při homologaci by mohly intenzitu polí ještě snížit.
Elektroauta jsou na úrovni vlaků a metra
Studie potvrdila, že elektromobily jsou z hlediska elektromagnetického záření srovnatelné s jinými dopravními prostředky, jako jsou vlaky nebo metro. Elektrosmog tak rozhodně nelze považovat za argument proti elektromobilitě.
Pro řidiče a cestující je to výborná zpráva - elektrická vozidla jsou nejen ekologická díky nulovým emisím, ale na základě těchto dat také elektromagneticky bezpečná. Mýty o škodlivém záření v elektroautech tak byly vědecky vyvráceny.
Zdroj: www.elektroauto-news.net