Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

BYD patentuje revoluční motor: Mění magnetický tok pro vyšší dojezd

BYD Dolphin Surf | zdroj: bydukmedia.com
Foto: BYD Dolphin Surf | zdroj: bydukmedia.com
Fotka autora Filip
Filip 14 Prosinec, 2025

Revoluce v srdci elektromobilu: Motor, který se přizpůsobí

Zatímco většina výrobců elektromobilů soustředí pozornost na kapacitu baterií, čínská automobilka BYD jde jinou cestou. Její výzkumníci se zaměřili na srdce každého elektrického vozu – trakční motor. Nedávno zveřejněné patenty odhalují pokrok v technologii proměnného magnetického toku u synchronního motoru s permanentními magnety (VF-PMSM). Tento technický jazyk skrývá potenciál, který může změnit pravidla hry.

Proč je fixní tok problém?

Klasické elektromotory v autech mají permanentní magnety na rotoru, které vytvářejí stálý, neměnný magnetický tok. To je skvělé pro okamžitý výkon a krásný točivý moment při rozjezdu. Jakmile ale auto zrychlí a motor se začne točit vysokými otáčkami, tento fixní tok začne působit proti sobě. Vzniká tzv. protinapětí, které nutí systém vynakládat více energie jen na to, aby tento odpor překonal. Výsledkem je pokles efektivity a zbytečné plýtvání drahocennou energií z baterie, obzvlášť na dálnici.

Chytré řešení: Dynamická regulace

BYD ve svých patentech popisuje motory, kde lze magnetický tok uvnitř rotoru dynamicky upravovat. Představte si to jako přehazování rychlostí u bicyklu, ale uvnitř elektromotoru. Při nízkých otáčkách a rozjezdech systém nastaví maximální tok pro brutální zrychlení. Jakmile auto dosáhne cestovní rychlosti, tok se inteligentně sníží, čímž se minimalizují ztrátové jevy a motor pracuje v optimálním, úsporném režimu.

  • Patent CN121055622A: Popisuje komponentu pro úpravu magnetického toku integrovanou přímo s motorem a pohonným systémem.
  • Patent CN121055630A: Zaměřuje se na magnetickou regulační část, která se může pohybovat vzhledem k rotoru a rozšiřovat oblast vysoké účinnosti.
  • Patent CN121055623A: Představuje axiální regulační sestavu, která mění tok podél osy rotoru.
  • Patent CN121055631A: Nabízí konfiguraci, kde lze upravovat radiální plochu magneticky vodivé části pro jemné doladění toku.

Tato vylepšení by mohla vést k konzistentnější spotřebě energie na dlouhých cestách, menšímu tepelnému namáhání komponent a v konečném důsledku k delšímu dojezdu ze stejné baterie. Pro řidiče by to znamenalo méně starostí o dobití při zimní cestě na hory a zpět.

Geely Galaxy M7: Hybridní SUV s rodinnými rysy

Souběžně s technickými novinkami od BYD pronikly na veřejnost i první detailní snímky interiéru nového plug-in hybridního SUV Geely Galaxy M7. Vůz, který se chystá na čínský trh, sdílí mnoho prvků se svým větším bratrem, modelem Galaxy Starship 7 (globálně známým jako Geely Starray).

Na spy fotkách je patrné stejné uspořádání ovládacích prvků, volant, plovoucí centrální displej a struktura přístrojové desky. Čalounění sedadel také odpovídá. Přesto se M7 odlišuje: chybí mu plně integrovaná průchozí klimatizace přes celou šířku, přístrojový štítek není zcela plovoucí a dveřní panely zdobí lesklý piano-black lak.

Co víme o rozměrech a pohonu?

Registrační data odhalila parametry tohoto kompaktního SUV. Galaxy M7 měří 4,77 metru na délku, 1,9 metru na šířku a 1,685 metru na výšku. Rozvor náprav činí 2,785 metru. Vůz je koncipován výhradně pro pět cestujících a jeho linie střechy se svažuje dozadu, což naznačuje dynamičtější vzhled.

Pod kapotou najdeme plug-in hybridní systém s 1,5litrovým zážehovým motorem o výkonu 82 kW. Ten spolupracuje s lithium-železo-fosfátovou (LFP) baterií, která je známá svou dlouhou životností a stabilitou. Maximální rychlost je deklarována na 180 km/h. Přesnou kapacitu baterie, výkon elektromotoru a dojezd v čistě elektrickém režimu výrobce zatím nezveřejnil. Galaxy M7 se bude v nabídce značky nacházet pod vlajkovou lodí M9 a rozšíří portfolio dostupných hybridních SUV.

Zatímco Geely pracuje na rozšíření své hybridní rodiny, BYD ukazuje, že budoucnost elektromobility se netýká pouze akumulátorů. Inteligentní a efektivní řízení energie v motoru může být stejně důležitým krokem k autům, která nás dovezou dál, rychleji a s menšími obavami. Zimní měsíce, kdy efektivita nabírá na důležitosti, jsou pro takové inovace tím pravým testem.

Zdroj: CarNewsChina

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

XPENG G6

Volkswagen a Xpeng dokončili společný elektromobil ID.Unyx 07 za pouhých 18 měsíců
První společný vůz Volkswagenu a Xpengu, SUV ID.Unyx 07, vstoupí do výroby už 31. prosince. Je to výsledek nečekaně rychlého, pouhých 18 měsíců trvajícího vývoje, který vedl čínský tým. Tento model je...

Baterie

Životnost Tesla baterií pod lupou: Proč Panasonic překonává LG o 150 000 km
Analýza specializované dílny EV Clinic odhalila zásadní rozdíly v životnosti baterií Tesla Model 3 a Y. Akumulátory Panasonic z USA dosahují až 400 000 km, zatímco baterie LG Energy Solution z Číny ča...

Volvo EX-30 Cross Country

Test Volvo EX30 Cross Country: Když malý elektromobil nabídne 315 kW a panoramatickou střechu
Nejmenší elektrické Volvo zrychlí rychleji než Porsche Macan, má topografii nejvyšší švédské hory na masce a audio jako koncertní síň. Po týdnu testování a 600 ujetých kilometrech ale víme, že katalog...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Nová dotace na elektromobily v Německu: Až 100 000 Kč pro rodiny s dětmi

Německá vláda se dohodla na spuštění nového dotačního programu pro nákup a leasing elektromobilů i plug-in hybridů, který má... >>

Geely vstupuje do Itálie s elektrickým SUV EX5 a hybridem

Čínský automobilový gigant Geely rozšiřuje svou evropskou expanzi o další klíčový trh. V Itálii začíná prodávat elektrický SUV EX5 s... >>

Luxusní SUV za cenu Fabie? Exeed ET5 šokuje dojezdem 1 300 km a cenovkou pod půl milionu

Čínské Chery dnes vytáhlo trumf, který může evropské konkurenci zamotat hlavu. Nové prémiové SUV Exeed ET5 maže obavy z nabíjení díky... >>

Zachrání Mercedes GLB a BMW iX3 evropský autoprůmysl? Němci konečně dohánějí Čínu

Evropský automobilový průmysl je v krizi. Volkswagen ruší 35 000 pracovních míst, Ford propouští další tisíce zaměstnanců, Audi... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

La Jonquera, SpainLa Jonquera, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kleinostheim, GermanyKleinostheim, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bochum, GermanyBochum, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hamburg, GermanyHamburg, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Morano Calabro, ItalyMorano Calabro, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.