Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Dopady amerických cel na elektromobilitu: Automobilky v ohrožení

Ilustrační foto

Automobilový průmysl čelí nové výzvě v podobě nedávno zavedených celních tarifů Spojenými státy americkými. Tato opatření mají potenciál ovlivnit ceny vozidel, dostupnost náhradních dílů a celkovou stabilitu výrobních procesů. Vzhledem k tomu, že výroba automobilů je globálním procesem zahrnujícím komponenty z různých částí světa, mohou nová cla narušit celý dodavatelský řetězec.

Specifika nových celních opatření

Prezident USA Donald Trump oznámil zavedení 25% cla na dovoz zboží z Kanady a Mexika a 10% cla na čínský dovoz. Tato opatření mají za cíl snížit závislost na zahraničním dovozu a podpořit domácí výrobu. 

Dopad na elektromobily a hybridní vozy

Výroba elektromobilů a hybridních vozů je silně závislá na specifických komponentech, jako jsou baterie a elektronické součástky, které se často dovážejí ze zahraničí. Zvýšení cen těchto dílů v důsledku cel může zdražit produkci těchto vozidel a zpomalit jejich adopci na trhu. To by mohlo negativně ovlivnit vývoj nových technologií a jejich dostupnost pro spotřebitele.

Možné odstávky výrobních linek

Automobilky v USA a Kanadě často využívají tzv. just-in-time výrobu, kdy komponenty přicházejí do montážního závodu těsně před použitím. Pokud by kvůli clům došlo ke zpoždění dodávek nebo by se jejich cena zvýšila natolik, že by dovoz nebyl rentabilní, mohlo by dojít k zastavení výroby. To by mělo za následek ekonomické ztráty a snížení produkce. 

Reakce dotčených zemí a budoucnost trhu

Kanada již oznámila odvetná cla ve výši 25 % na třetinu dovozů z USA. Mexiko a Čína připravují vlastní odvetná opatření. Tyto obchodní konflikty by mohly vést k dalšímu nárůstu cen automobilů, což by mělo dopad nejen na výrobce, ale i na konečné spotřebitele. 

Nejistá budoucnost globálního automobilového trhu

Současná situace odhaluje křehkost globální produkční sítě automobilového průmyslu. Zavedení elektromobilů bylo dlouhodobě podporováno regulačními orgány i spotřebitelským zájmem, avšak aktuální celní opatření mohou zpomalit jejich rozvoj a inovace. Výrobci nyní stojí před rozhodnutím, zda absorbovat zvýšené náklady a pokračovat ve výrobě za vyšších cen, nebo dočasně omezit své aktivity. Důsledky těchto opatření budou patrné nejen v Severní Americe, ale nejen tam.

Evropský automobilový průmysl by mohl být rovněž negativně ovlivněn. Německo, jako největší evropský výrobce automobilů, by mohlo pocítit sníženou poptávku po svých vozidlech na americkém trhu. To by mělo nepřímý dopad i na český automobilový průmysl, který je úzce propojen s německými výrobci. 
 

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 5 Březen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Xpeng přichází do Česka

Čínská automobilka Xpeng včera oficiálně vstoupila na český trh s ambicí získat desetinu segmentu elektromobilů do roku 2026. První... >>

Škoda ovládla český trh s elektromobily: 35% podíl za první půlrok 2025

Český trh s elektromobily zažívá historický boom. Za první půlrok 2025 se registrovalo 6 910 nových bateriových elektromobilů, což... >>

Tesla překvapivě obnovila dominanci v Evropě a chystá autonomní řízení

Tesla překvapivě obnovila svou dominanci na evropském trhu elektromobilů v červnu 2025 s 19,2% tržním podílem, což představuje návrat na... >>

Li Auto uvádí na trh svůj první elektrický SUV model Li i8

Čínský výrobce Li Auto oznámil oficiální uvedení svého prvního elektrického SUV, modelu Li i8, plánované na konec července. Přípravy... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.