Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Dopady politiky Donalda Trumpa na elektromobilitu a automobilový průmysl v USA

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 21 Leden, 2025

V lednu 2025 se Donald Trump ujal prezidentského úřadu a zahájil řadu změn v přístupu Spojených států k automobilovému průmyslu a elektromobilitě. Tyto změny mohou potenciálně ovlivnit jak domácí trh, tak globální automobilový sektor. Podívejme se na dosavadní kroky nové administrativy a jejich možné dopady.

Přehodnocení cílů pro elektromobily

Nová administrativa pozastavila platnost výkonného nařízení z roku 2021, které stanovovalo nezávazný cíl 50% podílu elektrifikovaných vozů na nových prodejích do roku 2030. Zatím není jasné, zda bude tento cíl zcela zrušen nebo nahrazen alternativním plánem. Automobilky proto vyčkávají s úpravami svých dlouhodobých strategií.

Diskuze o emisních standardech

Administrativa oznámila záměr přezkoumat emisní standardy pro roky 2027 až 2032, které EPA stanovila v březnu 2024. Tyto standardy určují limity emisí skleníkových plynů pro vozové parky výrobců. Zatímco původní předpoklad EPA počítal s 30% až 56% podílem elektrických vozidel do roku 2032, konkrétní podoba případných úprav těchto standardů zatím nebyla představena.

Změny ve financování infrastruktury

Došlo k dočasnému pozastavení distribuce nevyužitých prostředků z 5miliardového fondu určeného na výstavbu nabíjecích stanic. Tento krok však nemusí nutně znamenat definitivní konec podpory infrastruktury pro elektromobily - administrativa zvažuje různé alternativní přístupy k rozvoji dopravní infrastruktury.

Otázka cel a mezinárodního obchodu

Přestože se během předvolební kampaně hovořilo o zvýšení cel na dovoz z Číny, Mexika a Kanady, konkrétní obrysy obchodní politiky se teprve formují. Významnou roli v rozhodování mohou hrát také zájmy amerických výrobců, včetně Tesly, kteří jsou zapojeni do globálních dodavatelských řetězců.

Postoj automobilového průmyslu

Představitelé automobilového průmyslu zatím zaujímají vyčkávací pozici. Generální ředitelka General Motors Mary Barra vyjádřila připravenost ke spolupráci s novou administrativou. Podobně se vyjádřil i Stellantis NV, který zdůraznil svou schopnost adaptace na měnící se podmínky trhu.

Dopady na elektromobily

První chvíle Trumpovy administrativy naznačují určitý odklon od předchozí politiky podpory elektromobility, nicméně konkrétní podoba dlouhodobé strategie pro automobilový průmysl se teprve formuje. Důležitou roli mohou hrát jak vztahy s klíčovými představiteli průmyslu včetně Elona Muska, tak praktické aspekty transformace automobilového sektoru. Zatímco některá původní opatření jsou přehodnocována, je pravděpodobné, že budou nahrazena novými přístupy reflektujícími jak potřeby průmyslu, tak preference spotřebitelů. Technologický vývoj elektromobility bude pokračovat bez ohledu na politické změny, tempo a směr této transformace však může být ovlivněn novými podmínkami na americkém trhu.

Zajímavým aspektem je vztah prezidenta Trumpa s Elonem Muskem, generálním ředitelem společnosti Tesla, která je lídrem na trhu s elektromobily. Trump označil Muska za přítele, přestože vyjádřil nesouhlas s plošným přechodem na elektrická vozidla. Tato dynamika naznačuje, že budoucí politika vůči elektromobilům může být ovlivněna snahou podpořit domácí výrobce, jako je Tesla, i když celková podpora elektromobility může být omezena.

Zdroj: eu.detroitnews.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

CATL baterie - ilustrační foto

Nižší cena, vyšší dojezd? CATL spouští výrobu baterií, které posouvají možnosti levných elektromobilů
Klíčový hráč na poli elektromobility přichází s technologickým skokem, který ocení především koncoví uživatelé. Pátá generace LFP baterií od CATL neřeší jen dojezd, ale přináší zásadní posun v počtu n...

DongFeng BOX | zdroj: dfmotor.cz

Dongfeng spustí výrobu baterií s dojezdem 1000 km v září 2026
Čínský automobilový gigant Dongfeng Motor oznámil zahájení sériové výroby solid-state baterií s energetickou hustotou 350 Wh/kg již v září 2026. Tyto baterie umožní elektromobilům dosáhnout dojezdu až...

Baterie

Vishay představuje 50W rezistor pro elektromobily odolný do 175°C
Společnost Vishay Sfernice uvedla na trh nový výkonový rezistor LTA 50 určený speciálně pro elektromobily a hybridy. Komponenta zvládne extrémní teploty až 175°C a vysokou vlhkost, což z ní činí klíčo...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Ford překvapil. Jízda bez držení volantu už není jen pro Mustang, dostane ji i Puma Gen-E a Ranger

Ford oznamuje zásadní rozšíření své komfortní technologie „hands-off“ řízení. Pokročilý asistent BlueCruise, který umožňuje... >>

MG MGS6 EV vstupuje na britský trh: Dojezd přes 500 km a špičková bezpečnost

Zcela nový elektrický crossover MG MGS6 EV míří na trh už tento podzim, přinášející kombinaci prostornosti, pokročilých technologií a... >>

Není nebe bez mráčků. Hrozba náhlé ztráty výkonu straší 13 000 majitelů Tesel

Je to nepříjemná komplikace. Téměř 13 000 starších importovaných Tesel v Číně míří do svolávací akce. Důvodem je chyba v softwaru,... >>

Od Iron Mana po Jágra: slavní, kteří přesedlali na elektromobily

Elektromobily dnes lákají široké spektrum řidičů – od technologických vizionářů po prakticky smýšlející rodiny. Nabízejí tichý... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Fiume Veneto, ItalyFiume Veneto, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bradford, UKBradford, United Kingdom
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kamenný Újezd, Czech RepublicKamenný Újezd, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cerignola, ItalyCerignola, Italy
8 míst • 120 kW • ne-Tesla
Narbonne, FranceNarbonne, France
12 míst • 150 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.