Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Elektromobily vs. spalovací motory: Jak se liší jejich celoživotní emise?

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Březen, 2025

Diskuse o environmentální udržitelnosti elektromobilů (BEV) často naráží na otázku: „Jsou opravdu čistší než auta se spalovacími motory (ICE), když se započítá výroba baterií?“ Nové studie z Kanady a České republiky přinášejí vědecky podložené odpovědi.

Životní cyklus vozidel: Od těžby surovin po recyklaci

K posouzení ekologické stopy automobilů je nutné hodnotit celý životní cyklus – od těžby surovin, výroby, provozu až po likvidaci. Studie TD Economics (Kanada) a VUT Brno (ČR) shodně potvrzují: Elektromobily mají vyšší emise při výrobě, ale během provozu tuto „uhlíkovou dluhovou pásku“ rychle smažou.

Kanadské a české závěry: Paralelní realita

Podle kanadské analýzy dosahují BEV o 70–77 % nižších emisí než ICE vozidla. Česká studie pod vedením Kamila Jaššo (FEKT VUT) dospěla k podobným číslům: Elektrická Hyundai Kona vypustí za 15 let provozu o 39–46 % méně CO₂ ekvivalentu než benzinová verze. Rozdíly mezi zeměmi vysvětluje odlišný energetický mix (podíl fosilních a obnovitelných zdrojů v elektrické síti).

Navíc v případě českých závěrů je nutné zohlednit fakt, že vědci pro výpočet zátěže ekologie počítali stav, kdy ropa (pro výrobu benzínu a nafty) pochází z ropovodu Družba. Tedy šlo o zásadně nižší ekologickou zátěž, než kdybychom počítali s verzí, že ropa k nám doputuje jinou cestou např. pomocí tankeru.

Klíčové pojmy:

  • CO₂ ekvivalent: Jednotka, která přepočítává všechny skleníkové plyny (methan, oxid dusný aj.) na „ekvivalentní“ množství CO₂.
  • Energetický mix: Složení zdrojů pro výrobu elektřiny (uhlí, jádro, obnovitelné zdroje apod.).

Proč baterie nejsou překážkou? Čísla mluví jasně

Výroba lithiových baterií zvyšuje emise BEV o 40–70 % oproti ICE vozidlům. Tento dluh se ale podle VUT vyrovná již po 17 500–32 200 km najetých v ČR. Proč? Efektivita elektromotorů je 87–91 %, zatímco spalovací motory využijí jen 16–25 % energie z paliva. I při výměně baterie (což je výjimečné) zůstávají BEV výrazně čistší. Novým trendem navíc je recyklace materiálů. To pomůže elektromobilům ještě více snížit ekologickou zátěž.

Role energetického mixu: Česká realita vs. Visegrád

Česká republika má kvůli vysokému podílu uhlí (přes 40 %) vyšší emise elektřiny než Slovensko (jaderná a vodní energie), ale stále lepší než Polsko (75 % uhlí). Studie VUT ukazuje: I v Polsku se emise BEV vyrovnají benzinovému autu po 48 000 km. V ČR přitom roční nájezd osobních aut činí průměrně 13 000 km – emisní breakeven tedy nastane za 1,3–2,5 roku.

Budoucnost elektromobility: Kam směřujeme?

Oba výzkumy předpovídají zlepšování bilance BEV díky:

  1. Růstu podílu obnovitelných zdrojů v sítích (v ČR plánován pokles emisí elektřiny o 2 % ročně).
  2. Recyklaci baterií a efektivnější těžbě surovin (např. lithium z geotermálních vod).
  3. Vývoji baterií s delší životností (někteří výrobci garantují až 400 000 km).

 

Praktické rady pro české řidiče

Chcete maximalizovat ekologický přínos elektromobilu?

  • Nabíjejte z zelené energie (solární panely, zelený tarif od dodavatele).
  • Vyhýbejte se rychlonabíječkám v době špiček, kdy sítě spoléhají na uhlí.
  • Volte vozy s baterií přiměřenou vašim potřebám (menší baterie = rychlejší vyrovnání emisního dluhu).

 

Závěr: Data nelžou. BEV jsou jasná volba

I při započtení všech externalit elektromobily v ČR redukují emise o třetinu až polovinu oproti spalovacím vozům. S přechodem na čistší energie a recyklací baterií bude tento rozdíl narůstat. Jak shrnul Kamil Jaššo z VUT: „Klimatická neutralita vyžaduje nejen BEV, ale i dekarbonizaci energetiky. Bez elektromobilů se však neobejdeme.“

Zdroje: vut.cz, driving.ca, rozhovor na electrodad.cz

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Obnovitelné zdroje energie

Česko vyjednalo odklad CO2 daně na paliva. Pak řeklo ne. Proč?
Evropská unie po dramatickém nočním vyjednávání schválila snížení emisí o 90 procent do roku 2040. Česko hlasovalo proti, přesto plán prošel. Součástí je i síť vysokorychlostních vlaků, která zkrátí c...

Ilustrační foto

Baterie odolná mrazu i vedru: Vědci navrhli řešení největšího problému elektromobilů
Zimní ráno, teplota -20°C, a váš elektromobil hlásí o třetinu nižší dojezd. Nebo naopak – parkujete v rozpáleném létě a baterie se přehřívá. Tyto problémy dobře znají majitelé elektromobilů po celém s...

e-Salon 2025

Zbývají tři dny: Vyhrajte vstup na e-Salon, kde otestujete desítky elektromobilů zdarma
Už jen tento víkend se můžete zapojit do soutěže o volné vstupenky na největší událost roku v elektromobilitě. Na evmagazin.cz právě běží kvíz, jehož výherci získají vstup zdarma na veletrh e-Salon 20...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Baterie v elektromobilu vydrží o 10 % déle díky české metodě. V servisech budou už snad za 2 roky

Při koupi ojetého elektromobilu nevíte, jak dlouho baterie vydrží. Servis tipuje, prodejce slibuje. Kateřina Nováková z ČVUT to změnila –... >>

Rekordní e-SALON 2025: Škoda ukáže budoucnost, Volvo vlajkovou loď a přiletí čínští draci. A vy to vše můžete řídit

Tohle je v Česku unikátní akce. e-SALON 2025 v Praze láme rekordy ještě před otevřením. Připravte se na desítky premiér od známých... >>

GM jde do války s Apple a Googlem. Kvůli miliardám z dat ruší milovaný CarPlay a Android Auto

Je to oficiální. General Motors jde do čelního střetu s technologickými giganty a potvrdil, že z budoucích aut zmizí CarPlay i Android Auto.... >>

Tohle je nová realita: Zeekr 001 s brutálním výkonem se plně nabije, než dopijete kávu

Dlouhé cesty elektromobilem získávají nový rozměr. S modernizovaným modelem Zeekr 001 se zastávka pro dobití smrskne na čas nezbytný pro... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Birch, UK - WestboundHeywood, United Kingdom
12 míst • 250 kW
Szigetszentmiklós, HungarySzigetszentmiklós, Hungary
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oberhausen, Germany - Bero ZentrumOberhausen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Katowice, Poland - E.LeclercKatowice, Poland
4 míst • 125 kW
Offenburg, Germany - Wilhelm-Röntgen-StraßeOffenburg, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.