Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Elektromobily vs. spalovací motory: Jak se liší jejich celoživotní emise?

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Březen, 2025

Diskuse o environmentální udržitelnosti elektromobilů (BEV) často naráží na otázku: „Jsou opravdu čistší než auta se spalovacími motory (ICE), když se započítá výroba baterií?“ Nové studie z Kanady a České republiky přinášejí vědecky podložené odpovědi.

Životní cyklus vozidel: Od těžby surovin po recyklaci

K posouzení ekologické stopy automobilů je nutné hodnotit celý životní cyklus – od těžby surovin, výroby, provozu až po likvidaci. Studie TD Economics (Kanada) a VUT Brno (ČR) shodně potvrzují: Elektromobily mají vyšší emise při výrobě, ale během provozu tuto „uhlíkovou dluhovou pásku“ rychle smažou.

Kanadské a české závěry: Paralelní realita

Podle kanadské analýzy dosahují BEV o 70–77 % nižších emisí než ICE vozidla. Česká studie pod vedením Kamila Jaššo (FEKT VUT) dospěla k podobným číslům: Elektrická Hyundai Kona vypustí za 15 let provozu o 39–46 % méně CO₂ ekvivalentu než benzinová verze. Rozdíly mezi zeměmi vysvětluje odlišný energetický mix (podíl fosilních a obnovitelných zdrojů v elektrické síti).

Navíc v případě českých závěrů je nutné zohlednit fakt, že vědci pro výpočet zátěže ekologie počítali stav, kdy ropa (pro výrobu benzínu a nafty) pochází z ropovodu Družba. Tedy šlo o zásadně nižší ekologickou zátěž, než kdybychom počítali s verzí, že ropa k nám doputuje jinou cestou např. pomocí tankeru.

Klíčové pojmy:

  • CO₂ ekvivalent: Jednotka, která přepočítává všechny skleníkové plyny (methan, oxid dusný aj.) na „ekvivalentní“ množství CO₂.
  • Energetický mix: Složení zdrojů pro výrobu elektřiny (uhlí, jádro, obnovitelné zdroje apod.).

Proč baterie nejsou překážkou? Čísla mluví jasně

Výroba lithiových baterií zvyšuje emise BEV o 40–70 % oproti ICE vozidlům. Tento dluh se ale podle VUT vyrovná již po 17 500–32 200 km najetých v ČR. Proč? Efektivita elektromotorů je 87–91 %, zatímco spalovací motory využijí jen 16–25 % energie z paliva. I při výměně baterie (což je výjimečné) zůstávají BEV výrazně čistší. Novým trendem navíc je recyklace materiálů. To pomůže elektromobilům ještě více snížit ekologickou zátěž.

Role energetického mixu: Česká realita vs. Visegrád

Česká republika má kvůli vysokému podílu uhlí (přes 40 %) vyšší emise elektřiny než Slovensko (jaderná a vodní energie), ale stále lepší než Polsko (75 % uhlí). Studie VUT ukazuje: I v Polsku se emise BEV vyrovnají benzinovému autu po 48 000 km. V ČR přitom roční nájezd osobních aut činí průměrně 13 000 km – emisní breakeven tedy nastane za 1,3–2,5 roku.

Budoucnost elektromobility: Kam směřujeme?

Oba výzkumy předpovídají zlepšování bilance BEV díky:

  1. Růstu podílu obnovitelných zdrojů v sítích (v ČR plánován pokles emisí elektřiny o 2 % ročně).
  2. Recyklaci baterií a efektivnější těžbě surovin (např. lithium z geotermálních vod).
  3. Vývoji baterií s delší životností (někteří výrobci garantují až 400 000 km).

 

Praktické rady pro české řidiče

Chcete maximalizovat ekologický přínos elektromobilu?

  • Nabíjejte z zelené energie (solární panely, zelený tarif od dodavatele).
  • Vyhýbejte se rychlonabíječkám v době špiček, kdy sítě spoléhají na uhlí.
  • Volte vozy s baterií přiměřenou vašim potřebám (menší baterie = rychlejší vyrovnání emisního dluhu).

 

Závěr: Data nelžou. BEV jsou jasná volba

I při započtení všech externalit elektromobily v ČR redukují emise o třetinu až polovinu oproti spalovacím vozům. S přechodem na čistší energie a recyklací baterií bude tento rozdíl narůstat. Jak shrnul Kamil Jaššo z VUT: „Klimatická neutralita vyžaduje nejen BEV, ale i dekarbonizaci energetiky. Bez elektromobilů se však neobejdeme.“

Zdroje: vut.cz, driving.ca, rozhovor na electrodad.cz

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Leapmotor B05 | zdroj: media.stellantis.com

Elektrické SUV za 690 tisíc: Leapmotor láme rekordy a nabízí jeden z nejlevnějších elektromobilů své třídy u nás
Čínská značka Leapmotor prodala v říjnu rekordních 70 tisíc aut a v Česku překvapuje cenou. Model B10 s dojezdem až 434 km je aktuálně k mání od 690 000 Kč. Jak se daří automobilce, která plánuje výro...

Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com

Ford nabízí vícedenní test elektromobilů za 590 Kč denně. Při koupi vrátí každou korunu
Patnáctiminutová jízda u dealera vám nepoví, jestli vám elektromobil sedne do života. Ford Česká republika proto spouští program, kdy si můžete Pumu Gen-E, Capri nebo Explorer zapůjčit na několik dní....

Firefly EV - zdroj: https://www.firefly.world/

Nio Firefly chystá „eSko“. Silnější 120kW motor si brousí zuby na Mini Cooper
Prémiová kompaktní značka Nio Firefly, která se netají svými ambicemi konkurovat ikonickému Mini, zvyšuje sázky. Jen pár měsíců po startu prodejů v Evropě vypluly na povrch informace o nové, výkonnějš...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Ojetý elektromobil se stává hitem. Češi objevili cestu k levnějšímu elektrickému snu, dovoz trhá rekordy

Je to tichý, ale o to silnější signál, že se český automobilový trh mění v základech. Zatímco se vedou debaty o budoucnosti, data mluví... >>

Omoda odhalila čtyřku s designem z budoucnosti: Menší crossover míří do Evropy, ale dorazí i do Česka?

Čínská značka Omoda, která teprve letos v březnu vstoupila na český trh, představila svůj nejnovější model. Omoda 4 je kompaktní... >>

Zlatá pravidla elektromobility: Jak ušetřit tisíce a prodloužit životnost baterie

Plynulá jízda snižuje spotřebu o třetinu, správné nabíjení prodlužuje životnost baterie o roky a předehřátí v zimě zachrání... >>

GAC Aion i60 vstoupí na čínský trh v listopadu jako dostupnější alternativa k Toyotě bZ3X

Čínský automobilový trh přináší překvapivý zvrat. GAC, partner Toyoty v joint venture, chystá na listopad uvedení modelu Aion i60 –... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Bergamo Dalmine, ItalyDalmine, Italy
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Calais, FranceCoquelles, France
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Grosseto, ItalyGrosseto, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Obuda, HungaryBudapest, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dortmund-Nord, GermanyDortmund, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.