Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

EU a Čína jednají o zrušení cel na čínské elektromobily

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 11 Duben, 2025

Evropská unie a Čína zahájily oficiální jednání o možném zrušení dovozních cel na elektromobily vyráběné v Číně. Místo stávajících tarifů, které Brusel zavedl v říjnu 2023, obě strany zvažují zavedení tzv. minimálních cen – tedy cenového prahu, pod který by čínští výrobci nemohli v EU své vozy prodávat.

Současný stav: Cla až 45,3 %

Od října loňského roku uplatňuje Evropská unie dodatečná cla na čínské elektromobily, a to ve výši až 45,3 %. Tyto sankce se týkají největších výrobců jako jsou BYD (17 %), Geely (18,8 %) nebo SAIC (35,3 %) – k těmto sazbám je navíc přičteno i běžné 10% clo na dovoz automobilů do EU.

Cla byla zavedena v reakci na podezření, že čínští výrobci získávají od státu neférové subvence, které jim umožňují nabízet vozidla za výrazně nižší ceny než evropská konkurence.

Jednání o alternativě: minimální cena

Zdá se, že obě strany, tedy jak ČÍna, tak EU, se dohodly na tom, že zahájí konzultace o možném zavedení minimální ceny pro čínské elektromobily dovážené na evropský trh. Tento nástroj je označován jako price undertaking a byl v minulosti používán například při dovozu solárních panelů z Číny.

Na rozdíl od cel, které stanovují procentuální přirážku k dovozní hodnotě, by cena minimálního prahu stanovila konkrétní částku, pod níž by čínský elektromobil nemohl být v EU prodáván. Tento krok by mohl přinést větší předvídatelnost pro výrobce a zároveň ochránit evropské výrobce před neférovou konkurencí.

Politické pozadí: Trump a tlak na Čínu

Jednání mezi Bruselem a Pekingem přichází v době, kdy bývalý americký prezident Donald Trump opět vystupňuje tlak na čínský export. Nově oznámil tří měsíční pozastavení „recipročních cel“ vůči většině zemí s výjimkou Číny, čímž fakticky uzavírá americký trh čínským vozům. Čína dnes reagovala zavedením dalšího navýšení cel a to na 125%. Doplňuje, že jde o krok ekonomicky bezvýznamný, protože již jsou v takové výši, že další navýšování nemá větší efekt. Lze říci, že na obou stranách jsou cla na takové úrovni, že zboží z USA/Číny jsou na druhé straně neprodejné. A je jedno, jestli dojde k dalšímu navýšení.

V důsledku toho se čínští výrobci jako BYD, Geely nebo SAIC začínají více zaměřovat na Evropu, kde sice čelí clům, ale trh zůstává přístupný. Podle odborníků tak dochází k jevu zvanému trade diversion, kdy obchodní tok mění směr podle aktuálních bariér na jednotlivých trzích.

Dopady na evropský průmysl a výhled

Evropská komise zdůraznila, že jakékoli nové řešení, včetně zavedení minimální ceny, musí být stejně účinné a vymahatelné jako dosavadní tarifní režim. Jednání se nyní nachází v počáteční fázi a nelze předjímat jejich výsledek.

Je však zřejmé, že EU i Čína mají zájem na stabilizaci vzájemného obchodu v oblasti elektromobility. Situaci rovněž komplikují čínská odvetná opatření, například cla na francouzský koňak, která byla odpovědí na evropská opatření.

Vysvětlení pojmu: price undertaking

Price undertaking je obchodní nástroj, kdy vývozce dobrovolně souhlasí s tím, že nebude své zboží prodávat pod stanovenou cenovou hranicí. Výměnou za tento závazek může EU zrušit cla na daný produkt. Tento mechanismus se osvědčil u komodit typu solárních panelů, ale jeho aplikace na složité produkty jako jsou automobily bude technicky a politicky náročnější.

Zdroj: CarNewsChina.com, BusinessTimes.sg

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Ionity nabíjení | zdroj: ionity.eu

8 minut na 300 kilometrů. Ionity spouští revoluci, která má ukončit největší strach elektromobilistů
Range anxiety – strach z dojezdu – je hlavní důvod, proč lidé nekupují elektromobily. Největší evropský provozovatel nabíječek Ionity právě instaluje 600kW stanice, které dobijí za 8 minut na 300 kilo...

FSD - ilustrační foto

Šéf Xpengu testoval Tesla FSD rok poté: „Téměř úroveň 4." A vsadil si na nahý běh
He Xiaopeng se po roce vrátil do Silicon Valley testovat Tesla FSD V14.2 – a nemohl uvěřit vlastním očím. „Blíží se úrovni 4, je to uklidňující," napsal šéf čínského Xpengu. Systém, který loni označil...

Statistiky elektromobilů

Prodeje elektromobilů rostou o 21 procent. Evropa táhne trh, Amerika poprvé od roku 2019 klesá
Globální prodeje elektromobilů dosáhly v listopadu 18,5 milionu vozů s 21procentním růstem. Evropa vévodí s nárůstem 36 procent v listopadu, zatímco Spojené státy po zrušení daňových úlev zaznamenaly ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

BYD Seal 07 EV dostane 240kW motor a LiDAR senzor na střeše

Čínský výrobce BYD připravuje plně elektrickou verzi sedanu Seal 07 s výkonným 240kW motorem a pokročilým LiDAR senzorem. Nový model bude... >>

Ford a Renault spojují síly: Levné elektromobily v roce 2028?

Dva tradiční evropští výrobci sahají po společném řešení tváří v tvář invazi čínských elektromobilů. Ford a Renault dnes... >>

Fenomén Elroq: Za necelý rok 100 000 aut. Škoda vládne prodejům v klíčových zemích

Mladoboleslavská automobilka má v rukou skutečný hit. Necelý rok po zahájení výroby sjel z linky jubilejní Elroq s pořadovým číslem 100... >>

Svolt zahájí dodávky semi-solid baterií v roce 2026: Vyšší dojezd a bezpečnost

Čínský Svolt Energy oznámil, že v roce 2026 zahájí sériové dodávky svých prvních semi-solid-state baterií. Tato technologie s... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Dinan, FranceDinan, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Gaudens, FranceEstancarbon, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mühldorf, GermanyErharting, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Gera, GermanyGera, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hamburg, GermanyHamburg, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.