V německém Kolíně nad Rýnem se v těchto podzimních dnech roku 2025 rozbíhá proces, který zásadně ovlivní tisíce rodin a budoucnost tamní automobilové výroby. Ford zde zahájil tříměsíční program, v rámci něhož mohou zaměstnanci dobrovolně opustit společnost výměnou za štědré odstupné. Cílem je snížení počtu pracovních míst o 3500, což je přímý důsledek přechodu na jednosměnný provoz v továrně zaměřené na elektromobily.
Tisíce pracovních míst v ohrožení: Ford reaguje na tržní realitu
Oznámení přišlo po týdnech spekulací a nejistoty, které zatěžovaly zaměstnance kolínského závodu. Ford včera, ve čtvrtek 27. listopadu 2025, na podnikové schůzi informoval o detailech programu. Celkem má být zrušeno přibližně 3500 pozic napříč téměř všemi odděleními. Toto číslo zahrnuje jak místa v produkci, tak v administrativě a dalších podpůrných funkcích. Již dříve, přesně před rokem, Ford avizoval plány na zrušení 4000 pozic v Evropě do roku 2027, z čehož 2900 mělo připadnout právě na Kolín. Současný program sice cílí na o něco nižší počet v Kolíně, ale tlak na jeho rychlou implementaci je zjevný.
Štědré odstupné jako motivace k odchodu
Pro zaměstnance, kteří se rozhodnou program dobrovolného odchodu využít, připravil Ford atraktivní finanční kompenzaci. Podle informací regionálního vysílače WDR může výše odstupného přesáhnout částku 100 000 eur, což v přepočtu činí více než 2,5 milionu korun (při kurzu 1 EUR = 25 CZK). Konkrétní částka se bude odvíjet od délky zaměstnání a dalších faktorů. Kromě toho jsou pro ty, jejichž pracovní místo bude zrušeno, ale nechtějí přijmout odstupné, připraveny i pracovní burzy. Ty mají pomoci s nalezením uplatnění v jiných společnostech či odvětvích, což naznačuje snahu Fordu o co nejhladší přechod pro dotčené pracovníky.
Jednosměnný provoz a nízká poptávka po elektromobilech
Jedním z nejvýraznějších dopadů propouštění je zrušení jedné kompletní výrobní směny. Od roku 2026 tak bude kolínská továrna na elektromobily fungovat pouze v jednosměnném režimu. Tato změna byla sice naznačována již dříve, ale nyní se stává realitou. V Kolíně nad Rýnem se v současné době vyrábí pouze dva plně elektrické modely Ford Explorer a Ford Capri, které oba sdílejí platformu MEB od Volkswagenu. Paradoxně, ačkoli Ford investoval značné prostředky do transformace závodu na výrobu elektromobilů, poptávka po těchto modelech zůstává nižší, než se očekávalo.
Nízká vytíženost továrny je hlavním důvodem pro toto drastické rozhodnutí. Ačkoliv přechod na jednosměnný provoz pravděpodobně povede ke zvýšení nákladů na jedno vyrobené vozidlo, je tento krok podle WDR "téměř nevyhnutelný" vzhledem k aktuální situaci na trhu a poptávce. Pro Ford je klíčové optimalizovat výrobní kapacity a snížit provozní náklady v době, kdy se trh s elektromobily vyvíjí odlišně, než mnozí předpokládali.
Budoucnost kolínského závodu a další výzvy
Situace v Kolíně je příkladem širších trendů v automobilovém průmyslu, kde se výrobci potýkají s výzvami spojenými s přechodem na elektromobilitu. I přes obrovské investice do nových technologií a výrobních linek, poptávka po některých modelech zaostává za očekáváním. To nutí společnosti k přehodnocování strategií a optimalizaci zdrojů.
- Dopady na zaměstnance: Kromě 3500 míst zrušených v rámci aktuálního programu, se spekuluje o dalších možných škrtech. Již dříve bylo zrušeno 730 míst v předchozím programu a další u dceřiných společností zaměstnávajících agenturní pracovníky.
- Nejistota pokračuje: Zaměstnanci se obávají, že současný program nemusí být konečný. Již dříve se hovořilo o možném zrušení až 1000 dalších pracovních míst v produkci, která v tomto aktuálním balíčku údajně nejsou zahrnuta. To naznačuje, že před pracovníky Fordu v Kolíně jsou stále náročné měsíce.
- Strategie Fordu: Automobilka se snaží vyrovnat s realitou trhu a zajistit dlouhodobou udržitelnost svých evropských operací. Optimalizace výroby a snižování nákladů jsou klíčové pro konkurenceschopnost v rychle se měnícím prostředí.
Závod v Kolíně nad Rýnem, který má bohatou historii v produkci automobilů, nyní čelí jedné z největších transformací ve své moderní éře. Přestože přechod na elektromobilitu je nezbytný, jeho implementace přináší sociální a ekonomické výzvy, které Ford aktivně řeší prostřednictvím programů pro zaměstnance a adaptace výrobních procesů na aktuální tržní podmínky podzimu 2025.