Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Hoří více elektromobily nebo vozy se spalovacím motorem?

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 26 Září, 2024

Diskuse o požárech elektromobilů získaly v poslední době značnou pozornost. Často se objevují otázky, zda jsou elektromobily skutečně náchylnější k požáru než klasické vozy se spalovacím motorem. Podle dostupných studií je však realita jiná – elektromobily hoří mnohem méně často než vozy se spalovacím motorem.

Statistiky požárů elektromobilů

Výzkumy ukazují, že vozidla se spalovacím motorem jsou výrazně náchylnější k požárům než elektromobily. Švédská studie z roku 2023 například zjistila, že na 611 000 elektromobilů bylo zaznamenáno pouze 23 požárů, což představuje asi 0,004 %. Naproti tomu z 4,4 milionu spalovacích vozidel bylo hlášeno 3 400 požárů, tedy přibližně 0,08 % (zdroj).

Podobná data byla zveřejněna i v USA, kde se ukazuje, že vozidla se spalovacím motorem jsou až 100krát náchylnější k požáru než elektromobily. Podle studie, kterou zveřejnil portál Electrek, došlo v roce 2020 ke 215 000 požárům u vozidel se spalovacím motorem, zatímco u elektromobilů bylo zaznamenáno pouhých 52 požárů. Zajímavé je, že zatímco vozidla se spalovacím motorem jsou výrazně náchylnější k požáru, elektrická vozidla mají složitější mechanizmy požáru, o čemž se dočtete dále.

Náročnost hašení požárů elektromobilů

I když elektromobily hoří méně často, jejich požáry jsou náročnější na uhašení. Lithium-iontové baterie používané v těchto vozidlech mohou při poškození způsobit tzv. tepelný únik, což vede k intenzivnímu a dlouhotrvajícímu požáru. Tento proces, kdy se buňky baterie krátce zkratují a rychle se uvolňuje velké množství energie, způsobuje velmi vysoké teploty a může produkovat vlastní palivo, které udržuje požár aktivní. V důsledku toho mohou být požáry elektromobilů mnohem těžší na uhašení než požáry vozidel se spalovacím motorem. V některých případech mohou být potřeba tisíce litrů vody nebo dokonce ponoření celého vozidla do vody, aby se zabránilo opětovnému vznícení zdroj.

Podle odborníků je hašení těchto požárů složité také kvůli uvolňování toxických plynů a riziku elektrického šoku, což klade na hasiče speciální požadavky na vybavení a trénink zdroj. Kvůli těmto komplikacím se často doporučuje zaměřit se spíše na zmírnění škod než na rychlé uhašení požáru.

Přestože jsou požáry elektromobilů mediálně atraktivní, dostupné statistiky a výzkumy potvrzují, že vozidla se spalovacím motorem hoří mnohem častěji. Hašení požárů elektromobilů je však složitější a vyžaduje specializované postupy a vybavení.

Mimochodem - kolikrát jste viděli záběry hořícího auta před érou elektromobilů - moc ne, ale i tehdy hořela auta. Jenom za těch desítky let to už není tak mediální atraktivní.

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Konec éry dotací: Norsko dosáhlo 98,3 % elektromobilů a mění pravidla
Když 98 z 100 nových aut jede na elektřinu, dotace ztrácejí smysl. Norsko to dokázalo a teď mění pravidla hry – v průběhu příštích dvou let postupně zruší daňové výhody, které stály státní pokladnu mi...

BYD ilustrační foto

Exodus designérů: Proč špičky z Audi, BMW a Rolls-Royce odešly do Číny?
Wolfgang Egger z Audi, Klaus Zyciora z Volkswagenu, Giles Taylor z Rolls-Royce. Jména, která formovala evropský automobilový design poslední tři desetiletí. Teď všichni pracují pro čínské značky – a v...

Solid-state baterie - iilustrační foto

1000 kilometrů na jedno nabití: Baterie, na kterou svět čekal, je opravdu tady?
Představte si elektromobil, který na jedno nabití ujede z Prahy do Říma. Bez hořlavého elektrolytu, s dvojnásobnou kapacitou a rychlejším nabíjením než dnes. Solid-state baterie to slibují už roky – a...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Kybernetický útok srazil Jaguar na kolena. Vláda možná spustí krizový plán za desítky miliard korun

Výrobní linky, kde vznikají legendární vozy Range Rover a Defender, náhle ztichly. Nezastavil je nedostatek čipů ani stávka, ale... >>

Konec úzkosti z dojezdu? Nová Tesla Model 3 ujede 750 km na jedno nabití a útočí na absolutní vrchol

Tesla opět posouvá hranice elektromobility. Nový Model 3 pro rok 2026 přijíždí s ohromujícím udávaným dojezdem 750 kilometrů (WLTP),... >>

Ranní škrábání oken? Neznám. Jednoduchá funkce v mobilu, která se stala nutností

Sedat v zimě do dokonale vyhřátého vozu s čistým sklem je k nezaplacení. Právě ovládání klimatizace na dálku je přitom jen špičkou... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Sulzbach, GermanySulzbach (Taunus), Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Schleiz, GermanySchleiz, Germany
40 míst • 250 kW • ne-Tesla
Haverslev, DenmarkNørager, Denmark
40 míst • 250 kW • ne-Tesla
Frankfurt, Germany - Am FlughafenFrankfurt am Main, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.