Diskuse o požárech elektromobilů získaly v poslední době značnou pozornost. Často se objevují otázky, zda jsou elektromobily skutečně náchylnější k požáru než klasické vozy se spalovacím motorem. Podle dostupných studií je však realita jiná – elektromobily hoří mnohem méně často než vozy se spalovacím motorem.
Statistiky požárů elektromobilů
Výzkumy ukazují, že vozidla se spalovacím motorem jsou výrazně náchylnější k požárům než elektromobily. Švédská studie z roku 2023 například zjistila, že na 611 000 elektromobilů bylo zaznamenáno pouze 23 požárů, což představuje asi 0,004 %. Naproti tomu z 4,4 milionu spalovacích vozidel bylo hlášeno 3 400 požárů, tedy přibližně 0,08 % (zdroj).
Podobná data byla zveřejněna i v USA, kde se ukazuje, že vozidla se spalovacím motorem jsou až 100krát náchylnější k požáru než elektromobily. Podle studie, kterou zveřejnil portál Electrek, došlo v roce 2020 ke 215 000 požárům u vozidel se spalovacím motorem, zatímco u elektromobilů bylo zaznamenáno pouhých 52 požárů. Zajímavé je, že zatímco vozidla se spalovacím motorem jsou výrazně náchylnější k požáru, elektrická vozidla mají složitější mechanizmy požáru, o čemž se dočtete dále.
Náročnost hašení požárů elektromobilů
I když elektromobily hoří méně často, jejich požáry jsou náročnější na uhašení. Lithium-iontové baterie používané v těchto vozidlech mohou při poškození způsobit tzv. tepelný únik, což vede k intenzivnímu a dlouhotrvajícímu požáru. Tento proces, kdy se buňky baterie krátce zkratují a rychle se uvolňuje velké množství energie, způsobuje velmi vysoké teploty a může produkovat vlastní palivo, které udržuje požár aktivní. V důsledku toho mohou být požáry elektromobilů mnohem těžší na uhašení než požáry vozidel se spalovacím motorem. V některých případech mohou být potřeba tisíce litrů vody nebo dokonce ponoření celého vozidla do vody, aby se zabránilo opětovnému vznícení zdroj.
Podle odborníků je hašení těchto požárů složité také kvůli uvolňování toxických plynů a riziku elektrického šoku, což klade na hasiče speciální požadavky na vybavení a trénink zdroj. Kvůli těmto komplikacím se často doporučuje zaměřit se spíše na zmírnění škod než na rychlé uhašení požáru.
Přestože jsou požáry elektromobilů mediálně atraktivní, dostupné statistiky a výzkumy potvrzují, že vozidla se spalovacím motorem hoří mnohem častěji. Hašení požárů elektromobilů je však složitější a vyžaduje specializované postupy a vybavení.
Mimochodem - kolikrát jste viděli záběry hořícího auta před érou elektromobilů - moc ne, ale i tehdy hořela auta. Jenom za těch desítky let to už není tak mediální atraktivní.