Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Jak ovlivňuje zimní počasí elektrická auta?

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 19 Říjen, 2024

S příchodem zimního období se majitelé elektromobilů často setkávají s otázkou, jak mráz a nízké teploty ovlivňují jejich vozidla. Ačkoli moderní elektromobily zvládají zimní podmínky dobře, chladné počasí přináší určité výzvy, které mohou ovlivnit nejen dojezd, ale i celkovou efektivitu vozu.

Vliv teploty na dojezd elektromobilů

Baterie v elektromobilech jsou velmi citlivé na okolní teplotu. Při nízkých teplotách dochází ke zpomalení chemických procesů uvnitř baterie, což má za následek snížení kapacity a zkrácení dojezdu. Podle odborníků může dojít ke ztrátě až 30 % dojezdu při teplotách pod bodem mrazu, což je způsobeno nejen sníženou účinností baterie, ale i vyšší spotřebou energie na vytápění interiéru vozu a ohřev samotné baterie.

Příprava elektromobilu na zimu

Existují však způsoby, jak minimalizovat negativní dopady zimního počasí. Jedním z nejúčinnějších opatření je použití funkce předehřátí baterie a kabiny (tzv. preconditioning), kdy se elektromobil zahřívá ještě při napojení na externí zdroj energie, což šetří energii uloženou v baterii pro samotnou jízdu. Dále je vhodné vozidlo parkovat v garáži, kde jsou teploty stabilnější a nedochází k tak výraznému ochlazení baterie.

Tipy pro efektivní jízdu v zimě

Během zimy je důležité používat zimní pneumatiky, které jsou uzpůsobeny nízkým teplotám a zajišťují lepší přilnavost na sněhu a ledu. Navíc některé elektromobily jsou vybaveny tepelnými čerpadly, která efektivněji vytápí interiér vozu bez nadměrného odběru energie z baterie. Další důležitou funkcí je rekuperační brzdění, které umožňuje při brzdění získávat část energie zpět do baterie, což je v zimě velmi užitečné zejména při jízdě ve městě nebo na krátkých trasách. V režimu ECO je pak možné optimalizovat spotřebu energie tím, že se omezí výkon topení a dalších systémů, které nejsou nezbytně nutné.

Bezpečnost a jízdní vlastnosti

Elektromobily jsou díky svému nízkému těžišti stabilnější než klasické automobily se spalovacím motorem, což přináší výhodu při jízdě na zasněžených nebo zledovatělých silnicích. Nicméně jejich vyšší hmotnost může ztížit kontrolu nad vozidlem v případě smyku, a proto je důležité přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám a používat režimy pro kluzké povrchy, pokud jsou k dispozici.

Co dělat, pokud potřebujete odtah

V případě poruchy elektromobilu v zimě je důležité vědět, že odtah elektromobilu vyžaduje speciální postupy. Některé modely nejsou navrženy na odtahování na laně či tyči, a je proto nutné vozidlo převážet na plošině, aby nedošlo k poškození baterie nebo motoru.

Zimní počasí přináší pro majitele elektromobilů specifické výzvy, avšak správnou přípravou a dodržováním doporučených postupů je možné minimalizovat negativní vlivy. Ochrana baterie, správné vytápění a použití zimních pneumatik jsou klíčové faktory pro bezpečnou a efektivní jízdu v zimních měsících.

Štítky

  • tipy a rady
  • Žijeme s elektromobilem

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Nová dotace na elektromobily v Německu: Až 100 000 Kč pro rodiny s dětmi
Německá vláda se dohodla na spuštění nového dotačního programu pro nákup a leasing elektromobilů i plug-in hybridů, který má odstartovat v roce 2026. Cílí na domácnosti s nižšími a středními příjmy, s...

BMW iX3 - zdroj: www.press.bmwgroup.com

BMW iX3 získalo Zlatý volant za nejlepší inovaci v Německu
Elektrické BMW iX3 zvítězilo v prestižní německé soutěži "Zlatý volant" v kategorii nejlepší inovace. Bavorská automobilka navíc dominovala v dalších devíti kategoriích čtenářské ankety Auto Zeitung.

Matrix nabíjení | zdroj: matrixcharging.com

Audi, Nissan a Voyah standardizují automatické nabíjení přímo ze země
Tři automobilky spojily síly, aby vytvořily jednotný standard pro Matrix Charging - technologii, která umožňuje nabíjet elektromobily automaticky pouhým zaparkováním nad speciální deskou v zemi. Systé...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Zlatá pravidla elektromobility: Jak ušetřit tisíce a prodloužit životnost baterie

Plynulá jízda snižuje spotřebu o třetinu, správné nabíjení prodlužuje životnost baterie o roky a předehřátí v zimě zachrání... >>

Frustrace z nabíjení EV končí: Nové platební systémy slibují spolehlivost

Řidiči elektromobilů si stále více stěžují na nespolehlivost a složitost nabíjení, což podkopává jejich důvěru v celou... >>

Škoda Elroq dobyla Německo. V prestižní anketě Auto roku 2026 porazila domácí konkurenci

Mladoboleslavská automobilka slaví mimořádný úspěch na nejnáročnějším trhu Evropy. Nová Škoda Elroq přesvědčila německou porotu... >>

Elektrické SUV za 690 tisíc: Leapmotor láme rekordy a nabízí jeden z nejlevnějších elektromobilů své třídy u nás

Čínská značka Leapmotor prodala v říjnu rekordních 70 tisíc aut a v Česku překvapuje cenou. Model B10 s dojezdem až 434 km je aktuálně k... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Birch, UK - WestboundHeywood, United Kingdom
12 míst • 250 kW
Göttingen, GermanyGöttingen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wittenburg, GermanyWittenburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Magliano Sabina, ItalyMagliano Sabina, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.