Statistické srovnání požárů vozidel
Data z Polska za první pololetí roku 2025 přinášejí jasná čísla: z celkových 4712 zaznamenaných požárů vozidel připadalo pouze 23 na plně elektrické vozy (EV), což představuje méně než 0,5 %. Naproti tomu vozy se spalovacími motory (ICE) se podílely 98,4 % s 4636 případy. Hybridní a plug-in hybridní vozidla měla 54 požárů. Při přepočtu na incidentní frekvenci (počet požárů na 1000 registrovaných vozů) dosáhly EV i ICE shodné hodnoty 0,23.
Hlavní příčiny požárů elektromobilů
Polský hasičský sbor identifikoval tři klíčové důvody požárů elektromobilů: technické závady, šíření ohně z externího zdroje a dopravní nehody. Překvapivě vysokonapěťová baterie (energetický zdroj EV) byla přímo zodpovědná pouze v polovině těchto incidentů. To vyvrací rozšířený mýtus o inherentní nebezpečnosti baterií. Pro srovnání – u spalovacích vozů často vedou k požárům úniky motorového oleje nebo koroze elektroinstalace u starších vozů.
Mezinárodní kontext a dlouhodobé trendy
Závěry z Polska korespondují se statistikami jiných zemí. Švédská Agentura pro civilní nouzové situace (MSB) v roce 2022 evidovala pouze 23 požárů u 611 000 elektromobilů, zatímco u 4,4 milionu spalovacích vozů jich bylo 3400. To odpovídá 0,004 % u EV versus 0,08 % u ICE. Dlouhodobá polská data z let 2020–2025 navíc ukazují, že elektromobily tvořily jen 0,17 % ze 51 142 požárů vozidel, což potvrzuje jejich srovnatelnou bezpečnost.
Specifika hašení bateriových požárů
Když dojde k požáru baterie, představuje to pro hasiče specifickou výzvu. Kvůli riziku termální řetězové reakce (nekontrolovaného šíření tepla mezi bateriovými články) se doporučuje vozidlo na hodiny kompletně ponořit do vody. Ne všechny jednotky však mají potřebné vybavení. Inovativní řešení testují například ve Švédsku, kde vyvinuli vysokotlaké vodní dělo schopné proniknout do bateriového pouzdra a přímo chladit ohnisko, čímž se redukuje spotřeba vody i čas zásahu.
Bezpečnostní pokrok a reálná rizika
Výrobci průběžně zlepšují bezpečnost baterií. Například dřívější problémy s požáry u modelů jako Jaguar I-Pace nebo Chevrolet Bolt vedly k rozsáhlým reklamacím kvůli výrobní vadě baterií od dodavatele LG Energy Solution. Současné modely, zejména od čínských značek, vykazují výrazně nižší riziko díky pokročilejším technologiím. Důležité je připomenout, že požáry při parkování se týkají jak EV, tak ICE vozů – například kvůli závadám v brzdových systémech.
Zdroj: insideevs.com