Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Rekordní rozmach elektromobilů v Česku: Kolik jezdí elektromobilů v Česku?

EV data
Foto: EV data
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 9 Leden, 2025

Elektromobily si na českém trhu upevňují své postavení a podle nejnovějších údajů z konce roku 2024 jich už v tuzemsku jezdí více než 36 tisíc. Prudký rozvoj elektromobility se tak stal jedním z nejvýraznějších trendů v oblasti dopravy, a to i v kontextu širších snah o snižování emisí a zlepšování kvality ovzduší. V následujícím článku se podíváme na hlavní důvody tohoto růstu a přiblížíme některé zajímavosti, které vyplývají z dostupných dat.

Výrazný posun oproti předchozím letům

Loňský rok 2024 se do statistik zapsal jako období, kdy se na českých silnicích objevilo přes 14 tisíc nových elektromobilů. Pro srovnání: v roce 2023 to bylo zhruba 8 813 nově registrovaných elektrovozů. Takový vývoj představuje meziroční nárůst přes 60 %, což ukazuje na sílící důvěru spotřebitelů v bezemisní mobilitu a zároveň na rostoucí ochotu automobilek nabízet stále širší portfolio modelů.

Kde hledat příčiny tak rychlého růstu?

Mezi hlavní faktory, které stojí za dosavadním rozvojem elektromobilů na českém trhu, patří především:

  • Dotační program NRB: Velkou zásluhou na vývoji měl určitě dotační program NRB, který probíhal v polovině roku. I když z něj mohli čerpat pouze podnikatelé a firmy, podařilo se rozvýřit vody zdejšího elektromobilního trhu. Program přispěl na pořízení okolo 5 600 elektromobilů a 2 427 nabíjecích stanic.
  • Rozvoj nabíjecí infrastruktury: Na území České republiky je k dispozici už více než 2 500 veřejných nabíjecích stanic a jejich počet dál narůstá. Zvyšující se hustota a kapacita nabíjecích bodů usnadňuje cestování na delší vzdálenosti, což zmenšuje obavy z nedostatku energie během cesty.
  • Rozmanitější nabídka modelů: Automobilky v posledních letech prudce rozšiřují své portfolio elektrických vozů. Na výběr jsou malé městské vozy, rodinné crossovery i užitkové dodávky. Větší spektrum modelů dává zákazníkům širší možnosti při rozhodování.

Co ukazují data: Roste zájem ve městech i na venkově

Velká města v čele s Prahou a Brnem přirozeně vedou v počtu registrovaných elektromobilů. Důvodem je hustší síť nabíjecích stanic a větší důraz na ekologickou mobilitu a i kupní síla v oblasti - města jsou navíc často sídlem firem, které mají více prostředků na investice do elektromobilů. Nicméně zajímavý posun lze zaznamenat i v menších městech a na venkově, kde se nabíjecí infrastruktura postupně rozrůstá.

V České republice dominují elektromobilnímu trhu značky v následujícím pořadí podle počtu registrovaných vozů: Tesla, Škoda, Volkswagen, BMW, Hyundai, Mercedes, Volvo, Nissan, Kia, Renault, Fiat, Peugeot, Audi, MG a Opel.

Kromě veřejných nabíjecích bodů se na některých místech objevují i soukromé instalace firem pro jejich zaměstnance a zákazníky, které jsou často přístupné i široké veřejnosti. Takto budovaná síť zvyšuje pohodlí řidičů a zároveň podněcuje další zájem o elektromobily.

Elektromobily v regionech: Kde vedou a kde zaostávají?

Praha jednoznačně dominuje českému trhu s elektromobily. Ke konci roku 2024 bylo v hlavním městě registrováno 12 493 elektromobilů, což představuje 34.36% celkového počtu  v celé České republice. Druhé místo obsadil Středočeský kraj s 5 386 elektromobily (14,81%), následovaný Jihomoravským krajem, kde jezdí 3 914 elektromobilů (10,76%) – z toho 1 925 přímo v Brně.

Na opačném konci žebříčku se nachází menší regiony, například Karlovarský kraj, kde je registrováno pouze 197 elektromobilů (0,54%), což je nejnižší počet v rámci České republiky. Tento počet je nižší než například v menších obcích, jako jsou Mladá Boleslav, Říčany nebo Černošice. Černošice s populací pouhých 7 675 obyvatel (2024) a rozlohou 9,06 km² mají více elektromobilů než celý Karlovarský kraj. Tento kontrast poukazuje na rozdíly v infrastruktuře, kupní síle a preferencích obyvatel různých regionů.

Zajímavosti z dat: Koncentrace elektromobilů ve městech

Zajímavým faktem je, že většina elektromobilů je koncentrována ve velkých městech. Praha, Brno a Ostrava společně tvoří podstatnou část registrovaných vozů, což potvrzuje, že městské oblasti díky husté síti nabíjecích stanic a vyšší ekonomické síle hrají klíčovou roli v rozvoji elektromobility.

Ostrava, jako hlavní město Moravskoslezského kraje, má registrováno 9379 elektromobilů, což představuje více než třetinu všech elektromobilů v tomto kraji. Další obcí s nejvíce elektromobily v kraji je Opava s 286 EV.

V Libereckém kraji vede obec Liberec (380 elektromobilů) a následně Jablonec nad Nisou se 126 vozy. Ve Zlínském kraji  je na první pozici město Zlín s 327 elektromoily a následně Uherské Hradiště s 293 EV. V Ústecké kraji vedou města Ústí nad Labem (264) a Teplice (200). Plzeňský kraj má mezi premianty krajské město (603) a Domažlice (145). V Olomouckém pak Olomouc (450) a Prostějov (200).

Nezvyklý poměr prodaný EV podle značky je  v Mladé Boleslavy. Kde pochopitelně vede Škoda a představuje okolo 76% EV ve městě. V Domažlicích pro změnu má vysoký poměr značka VW s téměř 60%. Mezi dalšími zajímavostmi je, že v Příbrami jezdí větší množství MG elektromobilů než těch od Škody. Drží si třetí příčku za Teslou a BMW. V Lipníku nad Bečvou pro změnu dominuje Tesla s cca. 50%.  Čínské značky naopak zaujali obyvatelé Nového Města nad Metují, kde Volvo představuje cca. 27%. V Praze zaujalo pro změnu MG a je tam evidováno 125 elektromobilů této značky.

Hlavní překážky aneb co brání ještě rychlejšímu rozvoji

Přes všechny dosavadní úspěchy existuje stále několik bariér, které mohou některé zájemce odradit:

  • Vyšší pořizovací cena: Ačkoli ceny elektromobilů postupně klesají a nabídka se rozšiřuje, počáteční investice zůstává pro část populace poměrně vysoká.
  • Neznalost možností nabíjení: Někteří spotřebitelé si nejsou jisti, jak dobře je jejich oblast pokryta nabíjecími stanicemi a jak se liší rychlost nabíjení u různých typů stanic (AC vs. DC).
  • Dosah a obavy z dojezdu: Přestože moderní elektromobily nabízejí dojezd v řádu stovek kilometrů, u části potenciálních řidičů stále přetrvává pocit nedostatku jistoty na dlouhých cestách.

 

Vyhlídky do budoucna: Ještě rychlejší rozvoj?

Z dostupných informací a výše popsaných trendů lze očekávat, že v následujících letech bude trh s elektromobily v Česku růst ještě rychlejším tempem. Nové modely, stále lepší technologie baterií a investice do rychlonabíjecích stanic, to vše vytváří atraktivní prostředí pro budoucí majitele elektrovozů.

V roce 2025 je navíc patrná snaha různých subjektů – od státu přes města až po soukromý sektor – o další posílení infrastruktury, která je pro rozvoj elektromobilů klíčová. Pokud budou podpůrné programy a investice pokračovat, mohlo by být v brzké době čím dál běžnější potkávat elektrická vozidla ve všech koutech republiky.

Závěrečné shrnutí

Česká republika se díky rekordnímu počtu nově registrovaných elektrovozů v roce 2024 zařadila mezi země, kde je elektromobilita na skutečném vzestupu. Důvodem nejsou jen pobídky ze strany státu a firem, ale i rostoucí zájem veřejnosti o ekologické alternativy ke klasickým vozům. S rozvojem nabíjecí sítě a inovacemi v oblasti baterií lze předpokládat, že trend bude nadále pokračovat, a Česko se tak bude i v budoucnu aktivně podílet na celosvětovém přechodu k udržitelnější dopravě.

Zdroj: cistadoprava.cz

Štítky

  • EV novinky
  • statistika

Mohlo by vás zajímat

Baterie

Seat a Cupra otevřely továrnu na baterie za 7,8 miliardy korun
Španělské automobilky Seat a Cupra slavnostně otevřely nový závod na výrobu bateriových systémů v Martorelli. Investice za 300 milionů eur (7,8 miliardy korun) umožní vyrábět baterii každých 45 sekund...

Nabíjení ChargePoint | zdroj: chargepoint.com

Konec dotací? Nevadí. Šéf ChargePointu vysvětluje, proč elektromobily zvítězí na plné čáře
Zatímco Bílý dům ruší dotace a vrací se k podpoře spalovacích motorů, byznys vidí realitu jinak. Rick Wilmer otevřeně popisuje, proč jsou elektromobily technologicky nadřazené a proč Amerika riskuje, ...

Opel Astra Electric | zdroj: media.stellantis.com

Opel Astra 2026 dostává 58 kWh baterii a dosah až 454 kilometrů
Opel představil modernizovaný Astra s výrazně vylepšenou elektrickou verzí. Nová 58 kWh baterie nabídne dosah až 454 kilometrů, což je znatelné zlepšení oproti předchozí generaci. Kompaktní vůz také z...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Luxusní SUV za cenu Fabie? Exeed ET5 šokuje dojezdem 1 300 km a cenovkou pod půl milionu

Čínské Chery dnes vytáhlo trumf, který může evropské konkurenci zamotat hlavu. Nové prémiové SUV Exeed ET5 maže obavy z nabíjení díky... >>

Elektromobily ve Velké Británii dosáhly rekordního podílu 51,4 % trhu

Elektromobily a hybridní vozidla poprvé v historii překonaly ve Velké Británii 50% podíl na trhu nových aut. V listopadu dosáhly... >>

Revoluce pod kapotou: Němci našli recept, jak se u elektromobilů zbavit závislosti na vzácných kovech

Noční můra automobilek v podobě drahých a nedostupných surovin se může rozplynout. Inženýři představili unikátní platformu, která... >>

Ford Puma Gen-E pro rok 2026: Větší dojezd a technologie z vyšších tříd

Ford chystá pro rok 2026 vylepšenou verzi svého elektrického crossoveru Puma Gen-E. Díky novému designu baterie se dojezd WLTP zvýší z... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hengersberg, GermanyHengersberg, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Valencia, Spain - PaternaPaterna, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Knowsley Earlsfield, UKLiverpool, United Kingdom
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Neumünster, Germany - Freesen CenterNeumünster, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kamen, GermanyKamen, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.