Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

S elektromobilem do myčky? Proč ne – rozbor mýtů a faktů

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 7 Únor, 2025

Jedna z nejčastějších obav začínajících majitelů elektromobilů souvisí s vodou. Může vozidlo s vysokonapěťovou baterií zvládnout automatickou myčku nebo déšť? Podle průzkumu si 18 % Britů myslí, že elektromobily do myčky nesmí – podobné názory se objevují i v Česku. Tento mýtus pramení z neznalosti konstrukčních standardů, které elektromobily splňují.

Jak je elektromobil chráněn před vodou?

Moderní elektromobily procházejí přísnými testy vodotěsnosti. Jejich baterie a vysokonapěťové komponenty (např. elektromotor nebo nabíjecí port) jsou utěsněny do hermetických obalů s certifikací IP67 nebo vyšší. To znamená odolnost proti prachu a ponoření do vody do 1 m hloubky na 30 minut. Automobilky navíc testují vozy i v extrémních podmínkách – například plným ponořením baterie do vody.

Co se děje v myčce z technického hlediska?

Automatické myčky používají tlakovou vodu, kartáče a chemické prostředky. Pro elektromobil však představují menší riziko než pro spalovací vozy:

  • Baterie: Umístěná v podlaze vozu je chráněna pancéřovaným pouzdrem, které odolá i nárazům.
  • Elektromotor: Nemá otevřené ventilační otvory, na rozdíl od spalovacích motorů, které mohou nasát vodu.
  • Nabíjecí port: Při správném uzavření je voděodolný – stejně jako palivová nádrž u benzinových aut.

Zkušenosti hasičů a servisů

I profesionálové potvrzují bezpečnost elektromobilů v kontaktu s vodou. Hasiči využívají speciální postupy pro hašení baterií (např. Emergency Plug pro zajištění vozidla), ale běžná myčka nevyžaduje žádná mimořádná opatření. Servisy navíc upozorňují, že intervaly kontrol elektromobilů jsou podobné jako u konvenčních vozů – myčka tedy nezkracuje životnost technologií.

3 tipy pro majitele elektromobilů před myčkou

Ačkoliv elektromobil myčku zvládá, doporučujeme:

  1. Zkontrolujte uzavření nabíjecího portu – stejně jako u tankovacího hrdla.
  2. Deaktivujte senzory parkování (pokud myčka vyžaduje vypnutí motoru) – některé systémy mohou reagovat na pohyb kartáčů.
  3. Volte bezvoskové mycí programy – agresivní chemie může poškodit lak stejně jako u jakéhokoliv vozu.

Proč mýty přetrvávají?

Podle analytiků souvisí nedůvěra k elektromobilům s jejich relativní novostí. Veřejnost často nezná technické detaily – například že rekuperace (zpětné získávání energie při brzdění) neovlivňuje odolnost vozu vůči vodě. Výrobci proto spouštějí osvětové kampaně. Škoda Auto například garantuje kapacitu baterie alespoň 70 % po 8 letech, což dokazuje dlouhodobou spolehlivost.

Statistika požárů: Elektromobily vs. spalovací vozy

Obavy z požárů baterií jsou často zveličené. Data ukazují, že na 100 000 elektromobilů připadá ročně 25 požárů, zatímco u spalovacích vozů je to 1 500 případů. Riziko vznícení při myčce je tedy prakticky nulové – voda naopak baterii chladí.

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady

Mohlo by vás zajímat

Škoda Enyaq | zdroj: skoda-storyboard.com

Český úspěch v Německu: Gigant Reemtsma rok testoval elektromobily, jako vítěze vybral Škodu Enyaq
Je to zpráva, která v Mladé Boleslavi potěší. Německá společnost Reemtsma, stojící za známými tabákovými značkami, dokončila náročný dvanáctiměsíční pilotní projekt. Cíl byl jasný: najít ideální elekt...

Tesla Supercharger

Předčasný dárek pro elektromobilisty. Tesla v Hradci spustila novou stanici, nabízí 12 stojanů a skvělou cenu
Majitelé elektromobilů směřující na východ Čech nebo do Polska mají důvod k oslavě. Tesla vyslyšela dlouholeté prosby a těsně před Vánoci zprovoznila strategicky klíčovou nabíjecí stanici. Nový Superc...

Baterie

Bývalý šéf Lynk&Co: Automobilky v tajnosti nenávidí elektromobilitu
Alain Visser, který až do začátku roku 2024 vedl značku Lynk&Co, ostře kritizuje automobilový průmysl. Podle něj tradiční výrobci automobilů ve skutečnosti elektromobilitu nenávidí a dělají vše pro to...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Hyundai investuje 18 miliard Kč do baterií: Klíč k budoucím EV a hybridům

Hyundai Motor Group masivně investuje do budoucnosti elektromobility. V Jižní Koreji zahájila výstavbu Future Mobility Battery Campus, svého... >>

Test Volvo EX30 Cross Country: Když malý elektromobil nabídne 315 kW a panoramatickou střechu

Nejmenší elektrické Volvo zrychlí rychleji než Porsche Macan, má topografii nejvyšší švédské hory na masce a audio jako koncertní síň.... >>

Jak obejít evropská cla na čínské elektromobily? GAC to zkouší přes Rakousko

Zatímco Evropská unie zavádí cla až 35 procent na čínské elektromobily, výrobce GAC našel způsob, jak se jim vyhnout. V rakouském Grazu... >>

Audi, Nissan a Voyah standardizují automatické nabíjení přímo ze země

Tři automobilky spojily síly, aby vytvořily jednotný standard pro Matrix Charging - technologii, která umožňuje nabíjet elektromobily... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Vestec, Czech RepublicVestec U Prahy, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Roma, Italy - South WestRome, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Teramo, ItalyTeramo, Italy
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Roma, Italy - NorthRoma, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Warsaw, PolandWarsaw, Poland
2 míst • 120 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.