Evropská vodíková mobilita získává nový impulz. Šest klíčových provozovatelů vodíkových čerpacích stanic se spojilo do aliance H2 Infrastructure Alliance, aby urychlili rozvoj infrastruktury pro vodíková vozidla napříč kontinentem.
Aliance pokrývá území od Švédska po Francii
Do nově vzniklé aliance se zapojily společnosti Hydri ze Švédska, TEAL Mobility z Francie, nizozemská Fountain Fuel, německá H2 Mobility, belgická Virya Energy a francouzská HYmpulsion. Společně v současnosti provozují 92 vodíkových čerpacích stanic určených pro osobní i nákladní vozidla.
Ambiciózní plány aliance počítají s výstavbou dalších 39 velkých tankoven do roku 2028. Podle odhadů by tato síť měla být schopna denně zásobovat vodíkem více než 1800 nákladních vozidel. Pokrytí se rozprostírá od severního Švédska až po jižní Francii, i když stále existují významné mezery v síti.
Výzva výrobcům automobilů
Členové aliance zdůrazňují klíčový význam dostupnosti vodíkových vozidel na trhu. Vyzývají automobilky, aby urychlily dodávky vozidel a rozšířily nabídku modelů s vodíkovým pohonem. Cílem je lepší koordinace mezi výstavbou infrastruktury a výrobou vozidel do roku 2028.
Realita však ukazuje omezené možnosti. Hyundai sice letos představil novou generaci modelu Nexo a BMW plánuje do roku 2028 sériovou výrobu X5 s palivovými články. V segmentu užitkových vozidel je však situace složitější - koncern Traton zůstává skeptický a Daimler Truck odložil sériovou výrobu svého Gen H2 Truck až do příštího desetiletí.
Inspirace z mobilních sítí
Aliance vidí paralely s vývojem mobilní infrastruktury na počátku tisíciletí. Podobně jako tehdy vedlo rozšíření základnových stanic k většímu využívání mobilních telefonů, očekávají, že přednostní výstavba tankoven vyřeší známý problém "slepice a vejce" ve vodíkové mobilitě.
Německo uzavírá zastaralé stanice
Paradoxně se v Německu síť vodíkových stanic prozatím zmenšuje. H2 Mobility oznámila uzavření 14 stanovišť k 31. prosinci 2025, včetně stanic v Berlíně, Braunschweigu, Duisburgu nebo Essenu.
"Tankování na těchto stanicích bude možné pouze do konce prosince, poté budou uzavřeny a demontovány," informovala společnost. Důvodem je zastaralá technologie - tyto stanice vznikly před více než deseti lety pro osobní vozidla a jejich malé zásobníky a nízký výkon nevyhovují současným požadavkům nákladní dopravy.
Nová generace s vyšším výkonem
Martin Jüngel, výkonný ředitel H2 Mobility, vysvětluje strategii: "Investujeme do výkonnějších a perspektivnějších stanic nové generace. Ty se vyznačují výrazně vyšším výkonem a spolehlivostí - například autobusy a nákladní vozidla s 350barovými nádržemi dokáží natankovat za méně než 15 minut."
V Německu tvoří autobusy a nákladní vozidla již více než 70 procent spotřeby vodíku na čerpacích stanicích, což potvrzuje posun od osobních k užitkovým vozidlům.
Snížení cen díky garantovaným odběrům
H2 Mobility představila partnerství s pronajímatelem vodíkových nákladních vozidel Hylane, které má dokázat možnost snížení často kritizovaných vysokých cen vodíku. Od 1. ledna 2026 budou zákazníci Hylane moci na vybraných stanicích tankovat vodík za přibližně 200 korun za kilogram.
"Tento cenový průlom je možný díky smluvně zaručeným odběrním množstvím, výkonným tankováním a zelenému vodíku v kombinaci s obchodováním emisních kvót," uvádí H2 Mobility. Nabídka platí v regionech Düsseldorf a Rhýn-Neckar, kde stojí nejmodernější stanice společnosti.
Garantované vysoké odběry poskytují provozovateli lepší plánování a umožňují strategický a nákladově efektivní nákup vodíku, což vytváří stabilní a snížené ceny podporující ekonomický provoz vodíkových nákladních vozidel.
Zdroj: www.electrive.net