Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Šest evropských firem spojuje síly pro vodíkové tankování

Toyota - vodíkové palivo | ilustrační foto
Foto: Toyota - vodíkové palivo | ilustrační foto
Fotka autora Miriam
Miriam 23 Listopad, 2025

Evropská vodíková mobilita získává nový impulz. Šest klíčových provozovatelů vodíkových čerpacích stanic se spojilo do aliance H2 Infrastructure Alliance, aby urychlili rozvoj infrastruktury pro vodíková vozidla napříč kontinentem.

Aliance pokrývá území od Švédska po Francii

Do nově vzniklé aliance se zapojily společnosti Hydri ze Švédska, TEAL Mobility z Francie, nizozemská Fountain Fuel, německá H2 Mobility, belgická Virya Energy a francouzská HYmpulsion. Společně v současnosti provozují 92 vodíkových čerpacích stanic určených pro osobní i nákladní vozidla.

Ambiciózní plány aliance počítají s výstavbou dalších 39 velkých tankoven do roku 2028. Podle odhadů by tato síť měla být schopna denně zásobovat vodíkem více než 1800 nákladních vozidel. Pokrytí se rozprostírá od severního Švédska až po jižní Francii, i když stále existují významné mezery v síti.

Výzva výrobcům automobilů

Členové aliance zdůrazňují klíčový význam dostupnosti vodíkových vozidel na trhu. Vyzývají automobilky, aby urychlily dodávky vozidel a rozšířily nabídku modelů s vodíkovým pohonem. Cílem je lepší koordinace mezi výstavbou infrastruktury a výrobou vozidel do roku 2028.

Realita však ukazuje omezené možnosti. Hyundai sice letos představil novou generaci modelu Nexo a BMW plánuje do roku 2028 sériovou výrobu X5 s palivovými články. V segmentu užitkových vozidel je však situace složitější - koncern Traton zůstává skeptický a Daimler Truck odložil sériovou výrobu svého Gen H2 Truck až do příštího desetiletí.

Inspirace z mobilních sítí

Aliance vidí paralely s vývojem mobilní infrastruktury na počátku tisíciletí. Podobně jako tehdy vedlo rozšíření základnových stanic k většímu využívání mobilních telefonů, očekávají, že přednostní výstavba tankoven vyřeší známý problém "slepice a vejce" ve vodíkové mobilitě.

Německo uzavírá zastaralé stanice

Paradoxně se v Německu síť vodíkových stanic prozatím zmenšuje. H2 Mobility oznámila uzavření 14 stanovišť k 31. prosinci 2025, včetně stanic v Berlíně, Braunschweigu, Duisburgu nebo Essenu.

"Tankování na těchto stanicích bude možné pouze do konce prosince, poté budou uzavřeny a demontovány," informovala společnost. Důvodem je zastaralá technologie - tyto stanice vznikly před více než deseti lety pro osobní vozidla a jejich malé zásobníky a nízký výkon nevyhovují současným požadavkům nákladní dopravy.

Nová generace s vyšším výkonem

Martin Jüngel, výkonný ředitel H2 Mobility, vysvětluje strategii: "Investujeme do výkonnějších a perspektivnějších stanic nové generace. Ty se vyznačují výrazně vyšším výkonem a spolehlivostí - například autobusy a nákladní vozidla s 350barovými nádržemi dokáží natankovat za méně než 15 minut."

V Německu tvoří autobusy a nákladní vozidla již více než 70 procent spotřeby vodíku na čerpacích stanicích, což potvrzuje posun od osobních k užitkovým vozidlům.

Snížení cen díky garantovaným odběrům

H2 Mobility představila partnerství s pronajímatelem vodíkových nákladních vozidel Hylane, které má dokázat možnost snížení často kritizovaných vysokých cen vodíku. Od 1. ledna 2026 budou zákazníci Hylane moci na vybraných stanicích tankovat vodík za přibližně 200 korun za kilogram.

"Tento cenový průlom je možný díky smluvně zaručeným odběrním množstvím, výkonným tankováním a zelenému vodíku v kombinaci s obchodováním emisních kvót," uvádí H2 Mobility. Nabídka platí v regionech Düsseldorf a Rhýn-Neckar, kde stojí nejmodernější stanice společnosti.

Garantované vysoké odběry poskytují provozovateli lepší plánování a umožňují strategický a nákladově efektivní nákup vodíku, což vytváří stabilní a snížené ceny podporující ekonomický provoz vodíkových nákladních vozidel.

Zdroj: www.electrive.net

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

V2G - nabíjení - Ilustrační foto

Z překážky se stala výhoda. Němci otevřeli elektromobilům cestu k výdělku 500 eur ročně
Dlouho kritizované dvojí zdanění u technologie V2G je pryč. Německý parlament odstranil hlavní ekonomickou bariéru, která bránila tomu, aby se elektromobily staly mobilními bateriemi pro elektrickou s...

Baterie

Svolt zahájí dodávky semi-solid baterií v roce 2026: Vyšší dojezd a bezpečnost
Čínský Svolt Energy oznámil, že v roce 2026 zahájí sériové dodávky svých prvních semi-solid-state baterií. Tato technologie s energetickou hustotou 270 Wh/kg slibuje výrazně delší dojezd a zásadní zvý...

Renault Trafic E-Tech 2026 | zdroj: media.renault.com

Nový Renault Trafic E-Tech: Nabíjí rychleji než většina osobáků a ujede 450 km
Zatímco konkurence často jen upravuje starší platformy, Renault staví svou budoucnost na 800V architektuře. Nadcházející Trafic E-Tech slibuje parametry, které byly v segmentu dodávek dosud nemyslitel...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Daním a smrti se nevyhneme. Británie to dokazuje: elektromobily plánuje zdanit od roku 2028

Benjamin Franklin měl pravdu. Britští řidiči elektromobilů se o tom přesvědčí na vlastní kůži – od roku 2028 zaplatí 3 pence za... >>

Elektromobily rostou o 24 %, ale nerealistická očekávání kazí pohled. Co říkají čísla

Růst 24 % a podíl 16,1 % – bateriové elektromobily v EU postupují vpřed solidním tempem. Proč tedy někdo mluví o zklamání?... >>

Překvapení z Asie: Jak nové elektromobily mění pravidla hry a kolik ušetříte?

Elektromobilita zažívá revoluci, a to zejména díky inovacím z Asie. Nové modely, jako je Onvo L60, přinášejí nevídanou kombinaci... >>

Elektromobil za 499 900 Kč dorazil do Česka. Ale má zásadní háček

BYD Dolphin Surf je realitou – čínský elektromobil, který má stát méně než půl milionu korun. Zdá se to jako skvělá zpráva pro... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Montenero di Bisaccia, ItalyMontenero di Bisaccia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Grandate, ItalyGrandate, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vouillé, FranceVouillé, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hernani, SpainHernani, Gipuzkoa, Spain
11 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mons, BelgiumMons, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.