Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Tesla: Průlomový patent pro výrobu baterií s kovovým lithiem

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 5 Únor, 2025

Tesla opět posouvá hranice možností v oblasti elektromobility. Společnost získala zásadní patent (US12218303B2) na technologii výroby elektrod s využitím čistého kovového lithia, což může znamenat posun ve výrobě baterií pro elektrická vozidla.

Proč je tento patent tak významný?

Dosud bylo použití čistého kovového lithia při výrobě baterií považováno za nemožné. Důvodem je jeho extrémní reaktivita - při kontaktu s běžnými výrobními rozpouštědly, jako je voda nebo NMP (N-Methyl-2-pyrrolidon), může dokonce explodovat. Výrobci proto museli používat speciálně upravené lithiové prášky, které vyžadovaly složité aktivační procesy.

Co nová technologie přináší?

Teslou patentovaná technologie umožňuje přímé začlenění čistého kovového lithia do struktury elektrody pomocí sofistikovaného suchého zpracování. Pro běžného uživatele elektromobilu to znamená několik zásadních výhod:

  • Vyšší účinnost baterie - první cyklus nabíjení dosahuje účinnosti 80,4 % oproti předchozím 73,9 %
  • Potenciálně nižší cena baterií díky jednodušší výrobě bez nutnosti speciálních úprav lithia
  • Delší dojezd elektromobilů díky vyšší energetické hustotě baterií

Jak technologie funguje?

Klíčem k úspěchu je precizní kontrola velikosti částic lithia, které nesmí přesáhnout 75 mikrometrů (pro představu - lidský vlas má průměr asi 70 mikrometrů). Tyto částice jsou následně začleněny do speciální struktury s uhlíkovými materiály pomocí PTFE pojiva (polytetrafluorethylen, známý také jako teflon).

Obrázek
Dan

Věděli jste, že:

Tesla Model Y se v prvním čtvrtletí roku 2023 stala nejprodávanějším vozem na světě, čímž předstihla i tradiční modely se spalovacími motory.
Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet na svých sociálních sítích. Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Jaký to bude mít dopad na budoucnost elektromobility?

Tento patent představuje významný krok k dostupnějším a výkonnějším elektromobilům. Zjednodušení výrobního procesu baterií při současném zlepšení jejich parametrů může urychlit přechod k elektrické mobilitě. Tesla tímto patentem opět potvrzuje svou pozici technologického lídra v oblasti elektromobility.

Technické detaily pro odbornou veřejnost

Nová technologie využívá několik klíčových inovací:

  • Kompletně bezrozpouštědlový výrobní proces
  • Přímé zpracování kovového lithia bez povrchové úpravy
  • Tvorba samonosné elektrodové struktury pomocí fibrilace PTFE
  • Homogenní distribuce lithia v kompozitu s uhlíkem
  • Tvorba SEI vrstvy (Solid Electrolyte Interphase) pouze na exponovaných površích lithia

V kontextu současného vývoje elektromobility představuje tento patent významný milník. Zatímco většina výrobců se soustředí na postupné vylepšování existujících technologií, Tesla přichází s fundamentálně novým přístupem k výrobě baterií. Uvidíme, zda někdy tato technologie bude použita při běžné výrobě.

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla

Mohlo by vás zajímat

Obnovitelné zdroje energie

Čína překvapila svět: Emise CO2 klesají 18 měsíců. Co to znamená pro elektromobily?
Největší světový producent emisí CO2 zaznamenal zlom, který mění pravidla hry pro celou elektromobilitu. Čínské emise stagnovaly nebo klesají nepřetržitě od března 2024, přičemž doprava zaznamenala pě...

BYD | zdroj: byd.com

BYD Atto 3 dostane baterii o polovinu větší: 75 kWh a přes 500 km dojezdu
Čínský výrobce BYD připravuje odpověď na jednu z největších obav řidičů elektromobilů. Populární model Atto 3 dostane baterii s kapacitou téměř 75 kWh – to je o polovinu více než základní verze. Pro e...

Hyundai Nexo | zdroj: hyundai.news

Nové Hyundai NEXO 2025: Dojezd přes 800 km a tankování za pět minut. Vodíkové SUV jde jinou cestou
Hyundai představuje novou generaci modelu NEXO pro rok 2025 a potvrzuje tak svou pozici v oblasti vodíkové mobility. Zatímco trh zrychluje v adopci bateriových vozů, toto SUV přináší odlišný přístup k...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Porsche v šoku: Ztráta 1,1 miliardy dolarů. Značku potopil kolaps v Číně a skrytá účetní bomba

To je rána. Provozní ztráta Porsche ve výši 966 milionů eur šokovala investory. Bylo by snadné svést to na elektromobily, ale realita je... >>

Test XPENG G6: Když teenager pochválí auto dobrovolně, stalo se něco výjimečného

Sedm dní, téměř 600 kilometrů a překvapivé zjištění: čínský elektromobil XPENG G6 nabízí relativně nízkou spotřebu 14 kWh/100 km... >>

Leapmotor Lafa 5 Ultra: 605 km dojezdu a prémiový zážitek od roku 2026

Čínská automobilka Leapmotor se chystá v druhém čtvrtletí roku 2026 uvést na trh prémiovou verzi svého elektrického hatchbacku Lafa 5,... >>

Je tohle bod zlomu pro elektromobily v Česku? Čísla ze stovek dobíjecích stanic mluví jasně

Pražská energetika odhalila čísla, která potvrzují to, co mnozí tušili. Elektromobilita v Česku nabírá na síle takovým tempem, že... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Katowice, Poland - E.LeclercKatowice, Poland
4 míst • 125 kW
Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Fidenza, ItalyFidenza, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Flå, NorwayFlå, Norway
38 míst • 250 kW • ne-Tesla
Palermo, Italy - Palermo EastPalermo, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.