Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

BYD Super e Platform: rychlonabíjení elektromobilů do 5 minut

BYD - ilustrační foto - byd.com
Foto: BYD - ilustrační foto - byd.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 18 Březen, 2025

Čínská automobilka BYD představila technologii, která může změnit pravidla hry v elektromobilitě. Její nová platforma „Super e Platform“ slibuje nabíjení rychlostí až 1 000 kW, což znamená, že za pouhých 5 minut získá vůz dojezd přes 400 km. Jak to funguje a proč by tato inovace mohla konkurenci připadat „bolestivá“?

Co znamenají klíčové parametry platformy?

BYD vsadilo na extrémní čísla:

  • 1 000V architektura: Vyšší napětí snižuje ztráty při přenosu energie a umožňuje rychlejší nabíjení.
  • 1 000A nabíjecí proud: Množství energie dodávané do baterie za sekundu – pro srovnání, současné rychlonabíječky mívají max. 500A.
  • 10C rychlost nabíjení: Parametr „C“ udává, jak rychle se baterie nabije vzhledem ke své kapacitě. 10C znamená, že se plně nabije za 6 minut (60 minut / 10).
  • 30 000 ot./min u elektromotoru: Vysoké otáčky zlepšují účinnost a výkon – standardní motory mívají kolem 15 000 ot./min.

Proč je 5minutové nabíjení průlom?

Dosavadní „rychlonabíječky“ (např. Tesla Supercharger V4) nabízejí max. 500 kW. BYD tuto hranici zdvojnásobilo. Pro představu: 1 sekunda nabíjení = 2 km dojezdu. Při cestě na 600 km by stačila 10minutová pauza. Tím se elektromobily vyrovnají benzínovým vozům v čase „doplňování paliva“.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že

společnost BYD je zkratkou pro “Build Your Dreams”? Firma, založená už v roce 1995, se vypracovala na jednoho z největších výrobců nabíjecích baterií pro elektromobily. Díky zkušenostem z oblasti bateriových technologií působí také ve vývoji solární techniky a přispívá k rozvoji udržitelné energetiky po celém světě.

Jak BYD dosáhlo tohoto skoku?

Klíčem je synergický vývoj baterií, motorů a infrastruktury:

  • Blade Battery (2020): Čepelová baterie s vyšší bezpečností díky uspořádání článků do tenkých „čepelí“.
  • e Platform 3.0 Evo (2024): Modularita umožňující kombinovat komponenty napříč modely.
  • Megawatové nabíjecí stanice: Do roku 2025 plánuje BYD vybudovat v Číně přes 4 000 stanic podporujících 1 000V architekturu.

Dopad na trh: Kdo bude trpět?

Podle analytika Lei Xinge je Super e Platform „trýznivá“ pro západní automobilky. Důvody:

  • Cenový tlak: Iniciativa „Cheaper than gas“ (2024) slibuje, že provoz EV bude levnější než u spalovacích vozů.
  • Technologický náskok: 30 000 ot./min u motoru překonává i prémiové značky (Xiaomi má 21 000 ot./min).
  • Rychlejší adopce: Akcie BYD po oznámení posílily o 6 % – investoři věří v dominanci na asijském trhu.

Otázky, které zůstávají

I přes revoluční parametry vyvstávají výzvy:

  • Kompatibilita s existující infrastrukturou: Většina světových nabíječek je dimenzována na max. 400V.
  • Životnost baterií: Extrémní rychlost nabíjení může zrychlovat degradaci? Nevíme – BYD zatím neuvádí data o cyklech.
  • Globální expanze: Zatím jde o čínský trh. Přizpůsobení standardům EU/USA bude vyžadovat čas.

Závěr: Elektromobilita 3.0 začíná

BYD ukazuje, že „elektrická revoluce“ zdaleka nekončí. Zatímco konkurenti řeší autonomní řízení, čínský gigant posouvá hranice fyzikálních možností baterií. Pokud se podaří překlenout infrastrukturní výzvy, mohla by být nabíjecí doba už za 2-3 roky minulostí. A to je zpráva, která zahřeje u srdce každého řidiče EV.

Zdroj: linkedin, theguardian, electrek

Štítky

  • EV novinky
  • BYD
  • nabíjení

Mohlo by vás zajímat

XPENG nabíjení na 400 kW stanici ČEZ

Rok 2026 změní vše. Přichází 500kW nabíjení, stovky kilometrů za 10 minut
Komfort cestování se v roce 2026 zásadně promění. Už nejde o maximální dojezd, ale o to, jak rychle ho doplníte. A nová generace vozů to zvládne dřív, než si stihnete vypít kávu. Zatímco automobilky p...

Obnovitelné zdroje energie

Čína překvapila svět: Emise CO2 klesají 18 měsíců. Co to znamená pro elektromobily?
Největší světový producent emisí CO2 zaznamenal zlom, který mění pravidla hry pro celou elektromobilitu. Čínské emise stagnovaly nebo klesají nepřetržitě od března 2024, přičemž doprava zaznamenala pě...

Dálnice

Konec výhod pro elektromobily: Nová vláda zruší dálnice zdarma? A přitom jich letos otevře skoro 67 kilometrů
Zatímco se ještě letos otevře rekordních 66,7 kilometru nových dálnic a dokončí se poslední část D1, majitelé elektromobilů čelí nepříjemné změně. Programové prohlášení vlády Andreje Babiše jasně říká...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Bývalý šéf Stellantis odpálil bombu. V nové knize píše o rozpadu a převzetí Fiatu a Peugeotu Čínou

Je to zpráva, která otřásá autoprůmyslem. Carlos Tavares, donedávna nejmocnější muž Stellantis, byl loni odvolán. Nyní ve své knize... >>

Češi kupují elektromobily o 41 % rychleji než loni. A ve Francii se právě stalo něco historického

Zatímco český trh s elektromobily exploduje tempem, které překvapilo i některé analytiky, Francie právě překročila hranici, o které se... >>

Paradox elektromobility 2025: Svět hlásí rekordy, Volkswagen omezuje výrobu. Kde je pravda?

Data za rok 2025 mluví jasně: svět zažívá bezprecedentní boom elektromobilů a prodeje dosahují historických maxim. O to víc zarážející... >>

Klíčový den pro Volkswagen. QuantumScape odeslal dlouho očekávané „zázračné“ baterie

Americký partner Volkswagenu, společnost QuantumScape, hlásí splnění zásadního cíle pro rok 2025. Odeslal první B1 vzorky svých... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Paderborn, GermanyPaderborn, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kaunas, LithuaniaBiruliškės, Lithuania
8 míst • 250 kW
Neumünster, Germany - Freesen CenterNeumünster, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Barcelona, Spain - L'Illa DiagonalBarcelona, Spain
4 míst • 150 kW • ne-Tesla
Hengersberg, GermanyHengersberg, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.