Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

BYD v Japonsku překonává prodeje Toyoty v oblasti elektromobilů

BYD - ilustrační foto - byd.com
Foto: BYD - ilustrační foto - byd.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 13 Leden, 2025

Japonský trh s elektromobily (EV) prošel v posledních letech výraznými proměnami, přestože v roce 2024 klesl podíl elektrických vozů pod 2 %, což je nejnižší číslo mezi vyspělými trhy. V popředí zájmu se ocitají automobilky BYD a Toyota, které soupeří o přední příčky na poli prodejů. Zatímco domácí značky tradičně ovládají japonský trh, vstup zahraničních firem, jako je BYD, ukazuje postupnou změnu postojů spotřebitelů k elektromobilům.

Růst BYD a pokles Toyoty

V roce 2024 prodala společnost BYD na japonském trhu celkem 2 223 elektrických vozidel, což představuje nárůst o 54 % oproti předchozímu roku. Tím se jí podařilo překonat Toyotu, která ve stejném období zaznamenala pokles prodejů elektromobilů o 30 % na hodnotu 2 038 jednotek. Rychlý růst BYD přichází krátce poté, co automobilka vstoupila na japonský trh v roce 2023 se svými modely Atto 3 (známý také jako Yuan Plus) a Dolphin. Později přidala elektrický sedan Seal, přičemž v roce 2025 chystá uvedení čtvrtého modelu s názvem Sealion 07 EV.

Proč japonský trh zatím váhá s elektromobilitou

Přestože elektromobily globálně zaznamenávají rostoucí popularitu, Japonsko zůstává ve srovnání s jinými vyspělými ekonomikami zdrženlivé. Prodeje elektrických vozidel v zemi v roce 2024 klesly pod hranici 2 % celkového automobilového trhu, což poukazuje na nízkou míru přijetí. Mezi možné důvody patří omezená nabídka modelů zaměřených na specifické potřeby japonských řidičů, pomalejší budování nabíjecí infrastruktury a dosud silná podpora hybridních systémů, které nabízejí kompromis mezi spalovacím motorem a elektromotorem.

Toyota a její první EV

Svou roli při rozvoji elektromobility v Japonsku sehrává i Toyota, která se dlouhodobě spoléhá na hybridní vozy. Její první čistě elektrický model, crossover bZ4X, zaznamenal v roce 2024 nárůst prodejů o 10 % na 1 012 kusů. Přesto startuje na ceně 5,5 milionu jenů (asi 34 800 USD), což je ve srovnání s některými konkurenty poměrně vysoká částka a může přispívat k pomalejšímu růstu prodejů.

Nissan stále vede, ale čelí výzvám

Nissan Motor si v Japonsku udržuje vedoucí pozici, pokrývá přibližně polovinu místního trhu s elektromobily. Ikonický model Nissan Leaf se nicméně potýká s výrazným poklesem prodejů, které v roce 2024 klesly o 44 % na 30 749 kusů, nejnižší hodnotu od roku 2021. Ještě prudší propad (o 48 %) zaznamenala i jeho odvozená varianta. Navíc populární elektrická kei car (tzv. minivůz) Nissan Sakura se propadla o 38 % na 22 926 kusů, což naznačuje, že ekonomická situace a rostoucí konkurence na trhu mohou mít na prodeje vliv.

BYD a budoucnost elektromobility v Japonsku

Navzdory počáteční nedůvěře japonského publika vůči elektromobilům ukazuje úspěch společnosti BYD, že i zahraniční hráči mohou v Zemi vycházejícího slunce uspět. BYD již dříve oznámila, že do roku 2025 hodlá otevřít kolem 100 kamenných prodejen, aby se přiblížila zákazníkům a upevnila svou pozici na tomto specifickém trhu. Automobilka současně zvyšuje své renomé a expanduje produktové portfolio – nejnovějším přírůstkem je avizovaný model BYD Sealion 07 EV.

Více informací o chystaném elektromobilu Sealion 07 EV najdete také v našem dřívějším článku zde.

Konkurence mezi importovanými značkami

Co se týče importovaných značek, Tesla si v Japonsku udržuje pozici lídra, zatímco BYD se svými prodeji pohybuje přibližně na 40 % výkonu Tesly. Přesto je rostoucí křivka BYD na japonském trhu patrná a značí, že strategie dostupnějších modelů může oslovit širší spektrum zákazníků. Například hatchback BYD Dolphin se zde prodává od 2,99 milionu jenů (přibližně 19 000 USD), což je výrazně méně než u některých konkurentů.

Zdroj: carnewschina.com 

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Elektrifikace - vodíkový pohon - e-paliva

Ex-stratég VW Michael Jost: Fyzika se nedá oklamat. Proč jsou vodík a e-paliva v autech slepou uličkou
Michael Jost, bývalý šéfstrateg automobilky Volkswagen, přináší jasnou vizi budoucnosti individuální dopravy. Podle něj jsou čistě elektrická vozidla jedinou efektivní cestou k dosažení klimatické neu...

Ilustrační foto

Kypr spouští dotace na elektromobily až 225 tisíc korun
Kyperská vláda připravuje nový program podpory elektromobility s rozpočtem 112 milionů korun. Kupující nových elektromobilů a hybridů mohou získat dotaci až 225 tisíc korun na vozidlo.

Zeekr X | zdroj: zeekr.eu/press

Zeekr vstupuje na německý trh: Čínská značka míří na firemní flotily
Čínská prémiová značka Zeekr oficiálně zahajuje prodej v Německu od ledna 2026. Firma se zaměřuje především na firemní flotily a nabízí tři modely s cenami od 37.990 eur. Plánuje vybudovat síť 100 ser...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Leapmotor útočí s novým modelem A10. Slibuje nízkou cenu, LiDAR a solidní dojezd

Čínská automobilka Leapmotor, podporovaná koncernem Stellantis, právě v Kantonu odhalila svou novou zbraň do nejžhavějšího segmentu trhu.... >>

Konec výhod pro elektromobily: Nová vláda zruší dálnice zdarma? A přitom jich letos otevře skoro 67 kilometrů

Zatímco se ještě letos otevře rekordních 66,7 kilometru nových dálnic a dokončí se poslední část D1, majitelé elektromobilů čelí... >>

XPENG a NIO hlásí silný listopad: AI posouvá autonomii vpřed

Listopad 2025 byl pro čínské výrobce elektromobilů XPENG a NIO měsícem silného růstu dodávek. XPENG dodal 36 728 vozů a představil... >>

Proč Tesla zvládla software za 5 let a tradiční automobilky selhávají dekádu

GM tratil 10 miliard dolarů na Cruise a projekt skončil. Ford ztratil 2,7 miliardy na Argo AI. Tesla mezitím posílá bezdrátové aktualizace od... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Laucha, GermanyLaucha, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Serravalle Scrivia, ItalySerravalle Scrivia, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Valli di Carnia, ItalyAmaro, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nivelles-Sud, BelgiumNivelles, Belgium
12 míst • 150 kW • ne-Tesla
Neu-Ulm, GermanyNeu-Ulm, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.