Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

BYD v Japonsku překonává prodeje Toyoty v oblasti elektromobilů

BYD - ilustrační foto - byd.com
Foto: BYD - ilustrační foto - byd.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 13 Leden, 2025

Japonský trh s elektromobily (EV) prošel v posledních letech výraznými proměnami, přestože v roce 2024 klesl podíl elektrických vozů pod 2 %, což je nejnižší číslo mezi vyspělými trhy. V popředí zájmu se ocitají automobilky BYD a Toyota, které soupeří o přední příčky na poli prodejů. Zatímco domácí značky tradičně ovládají japonský trh, vstup zahraničních firem, jako je BYD, ukazuje postupnou změnu postojů spotřebitelů k elektromobilům.

Růst BYD a pokles Toyoty

V roce 2024 prodala společnost BYD na japonském trhu celkem 2 223 elektrických vozidel, což představuje nárůst o 54 % oproti předchozímu roku. Tím se jí podařilo překonat Toyotu, která ve stejném období zaznamenala pokles prodejů elektromobilů o 30 % na hodnotu 2 038 jednotek. Rychlý růst BYD přichází krátce poté, co automobilka vstoupila na japonský trh v roce 2023 se svými modely Atto 3 (známý také jako Yuan Plus) a Dolphin. Později přidala elektrický sedan Seal, přičemž v roce 2025 chystá uvedení čtvrtého modelu s názvem Sealion 07 EV.

Proč japonský trh zatím váhá s elektromobilitou

Přestože elektromobily globálně zaznamenávají rostoucí popularitu, Japonsko zůstává ve srovnání s jinými vyspělými ekonomikami zdrženlivé. Prodeje elektrických vozidel v zemi v roce 2024 klesly pod hranici 2 % celkového automobilového trhu, což poukazuje na nízkou míru přijetí. Mezi možné důvody patří omezená nabídka modelů zaměřených na specifické potřeby japonských řidičů, pomalejší budování nabíjecí infrastruktury a dosud silná podpora hybridních systémů, které nabízejí kompromis mezi spalovacím motorem a elektromotorem.

Toyota a její první EV

Svou roli při rozvoji elektromobility v Japonsku sehrává i Toyota, která se dlouhodobě spoléhá na hybridní vozy. Její první čistě elektrický model, crossover bZ4X, zaznamenal v roce 2024 nárůst prodejů o 10 % na 1 012 kusů. Přesto startuje na ceně 5,5 milionu jenů (asi 34 800 USD), což je ve srovnání s některými konkurenty poměrně vysoká částka a může přispívat k pomalejšímu růstu prodejů.

Nissan stále vede, ale čelí výzvám

Nissan Motor si v Japonsku udržuje vedoucí pozici, pokrývá přibližně polovinu místního trhu s elektromobily. Ikonický model Nissan Leaf se nicméně potýká s výrazným poklesem prodejů, které v roce 2024 klesly o 44 % na 30 749 kusů, nejnižší hodnotu od roku 2021. Ještě prudší propad (o 48 %) zaznamenala i jeho odvozená varianta. Navíc populární elektrická kei car (tzv. minivůz) Nissan Sakura se propadla o 38 % na 22 926 kusů, což naznačuje, že ekonomická situace a rostoucí konkurence na trhu mohou mít na prodeje vliv.

BYD a budoucnost elektromobility v Japonsku

Navzdory počáteční nedůvěře japonského publika vůči elektromobilům ukazuje úspěch společnosti BYD, že i zahraniční hráči mohou v Zemi vycházejícího slunce uspět. BYD již dříve oznámila, že do roku 2025 hodlá otevřít kolem 100 kamenných prodejen, aby se přiblížila zákazníkům a upevnila svou pozici na tomto specifickém trhu. Automobilka současně zvyšuje své renomé a expanduje produktové portfolio – nejnovějším přírůstkem je avizovaný model BYD Sealion 07 EV.

Více informací o chystaném elektromobilu Sealion 07 EV najdete také v našem dřívějším článku zde.

Konkurence mezi importovanými značkami

Co se týče importovaných značek, Tesla si v Japonsku udržuje pozici lídra, zatímco BYD se svými prodeji pohybuje přibližně na 40 % výkonu Tesly. Přesto je rostoucí křivka BYD na japonském trhu patrná a značí, že strategie dostupnějších modelů může oslovit širší spektrum zákazníků. Například hatchback BYD Dolphin se zde prodává od 2,99 milionu jenů (přibližně 19 000 USD), což je výrazně méně než u některých konkurentů.

Zdroj: carnewschina.com 

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

BYD | zdroj: byd.com

BYD útočí na absolutní kvalitu: S 113 GWh na kontě vyhlašuje strategii „nulových defektů“
Vyrobit miliony baterií je jedna věc, vyrobit je bez jediné chyby druhá. Čínský BYD, který letos drtí prodejní žebříčky, si uvědomuje, že samotný objem k udržení trůnu nestačí. Firma proto v tichosti ...

Cupra Raval | zdroj: cupraofficial.cz

Cupra Raval v detailech: S cenou pod 700 tisíc a sportovním podvozkem chce ovládnout městské ulice
Dlouho očekávaný vstup značky Cupra do segmentu malých elektromobilů se blíží do finále. Právě probíhající testy modelu Raval odhalují techniku, která má potenciál zatopit konkurenci. S platformou vyl...

Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com

Ford a Renault spojují síly: Levné elektromobily v roce 2028?
Dva tradiční evropští výrobci sahají po společném řešení tváří v tvář invazi čínských elektromobilů. Ford a Renault dnes oznámily historické partnerství: dva nové cenově dostupné elektromobily značky ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Zatímco Tesla a BYD dostávají pozornost, tato čínská značka tiše prodala půl milionu aut za necelý rok

Zatímco NIO, Xpeng a Li Auto bojují o 30–40 tisíc prodejů měsíčně, čínský Leapmotor v listopadu dodal 70 327 vozů – téměř... >>

Mercedes konečně spojil sedm sedadel s elektrickým pohonem. GLB nabízí přes 600 km dojezdu

Stuttgart představil nástupce modelu EQB, který řeší velkou bolest elektrických rodinných aut. Nový GLB kombinuje prostor pro sedm lidí s... >>

Hyundai investuje 18 miliard Kč do baterií: Klíč k budoucím EV a hybridům

Hyundai Motor Group masivně investuje do budoucnosti elektromobility. V Jižní Koreji zahájila výstavbu Future Mobility Battery Campus, svého... >>

Svolt zahájí dodávky semi-solid baterií v roce 2026: Vyšší dojezd a bezpečnost

Čínský Svolt Energy oznámil, že v roce 2026 zahájí sériové dodávky svých prvních semi-solid-state baterií. Tato technologie s... >>

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Jamné, Czech RepublicJamné, Czech Republic
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Herblain, FranceSaint-Herblain, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vouillé, FranceVouillé, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kassel, GermanyKassel, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Neuss, GermanyNeuss, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.