Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Elektromobily v Česku: Rekordní nárůst prodejů v lednu 2025

EV data

Rekordní růst prodejů bateriových elektromobilů v lednu

Český trh s bateriovými elektromobily (tzv. BEV) zažil v lednu 2025 výrazný nárůst. Podle aktuálních statistik bylo registrováno celkem 981 nových osobních elektromobilů, což představuje meziroční růst o 105 %. Bateriové vozy tak dosáhly podílu 5,1 % ze všech 19 347 nových osobních aut registrovaných v tomto období. Oproti loňskému lednu, kdy celkový trh zažil mírné oživení, je propad v oblasti běžných spalovacích pohonů nyní více patrný, zatímco poptávka po ekologičtějších alternativách strmě roste.

Top modely: Dominuje Škoda, Tesla a nová Elroq

K nejžádanějším vozům se tradičně řadí Škoda Enyaq, která se svými 177 registrovanými kusy drží pevnou pozici nejprodávanějšího elektromobilu v ČR. Překvapením je druhá pozice modelu Škoda Elroq s 149 registracemi – tato novinka tak rychle upevňuje svou pozici na českém trhu. Na třetím místě se umístila Tesla Model 3 (58 vozidel), která se díky cenovým úpravám a rostoucí dostupnosti stává čím dál populárnější volbou.

Celkový počet osobních elektromobilů na českých silnicích přesáhl koncem ledna 37 800 kusů. Odborníci očekávají, že letošní rok by mohl být zlomový a počet registrovaných aut na elektřinu bude nadále rapidně stoupat.

Obrázek
Statistiky elektromobilů leden
zdroj: cistadoprava.cz

Co je bateriový elektromobil (BEV)?

Pojem BEV (Battery Electric Vehicle) označuje vůz poháněný výhradně elektřinou uloženou v bateriích. Nemá spalovací motor jako hybrid či plug-in hybrid, a proto je šetrnější k životnímu prostředí. BEV vozidla typicky nabízí:

  • Nižší provozní náklady – elektřina bývá při domácím nabíjení levnější než konvenční paliva.
  • Minimální lokální emise – z výfuku nevychází žádné škodlivé spaliny.
  • Vyšší výkon a okamžitý točivý moment – zrychlení bývá plynulejší.

Obrázek
Dan

Věděli jste, že:

První elektromobil byl sestaven holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem již v roce 1835, tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. V roce 1899 Belgičan Camille Jenatzy překonal s elektromobilem La Jamais Contente jako první na světě rychlost 100 km/h.
Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet na svých sociálních sítích. Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Struktura trhu s novými vozy: Benzin, nafta a alternativy

Lednové statistiky ukazují, že většinu (67,3 %) nově registrovaných osobních vozů stále tvoří benzínové motorizace. Jejich celkové počty se však meziročně mírně propadly (o 7,3 %). Druhou nejrozšířenější volbou zůstávají diesely (22,4 %), ale i zde dochází k poklesu (13,2 %). Nárůst zaznamenaly naopak plug-in hybridy (3,3 % podíl, růst o 47,7 %) a automobily na LPG (2,0 % podíl, růst o 34,5 %). Postupně se tak objevuje pestrá paleta typů pohonů, z nichž čistě elektrické modely získávají stále silnější pozici.

Nástup novinek a cenové korekce

Podle odborníků má na současný růst elektromobility vliv několik faktorů. Na jedné straně se na trh dostávají stále dostupnější modely, příkladem je právě Škoda Elroq. Někteří výrobci současně upravují cenovky u stávajících modelů a používají různé slevy. Přestože některé podpůrné programy mohly již skončit, snižující se ceny a rozšiřující se nabídka elektromobilů mohou tento efekt zčásti vyvážit.

Jak uvádí Centrum dopravního výzkumu, zájem o elektromobilitu v letošním roce ovlivní i stabilita ekonomického prostředí a investice do nabíjecí infrastruktury. Moderní ultra-rychlé nabíječky se začínají objevovat na strategických dopravních uzlech a obchodních centrech. Přístup k rychlonabíjecím stanicím je klíčový především pro řidiče, kteří nemohou pravidelně nabíjet doma.

Rychlá čísla k ostatním kategoriím elektromobilů

Elektrifikace zasahuje i do užitkových a nákladních segmentů. V lednu 2025 se v ČR zaregistrovalo 92 lehkých užitkových elektromobilů, meziročně o 206,7 % více. Tržní podíl těchto vozů dosáhl 6,9 %. V nákladní dopravě je zatím elektrifikace na začátku, ovšem i zde bylo za leden zaregistrováno 5 elektrických nákladních aut (tržní podíl 0,8 %).

Výhled: pokračující růst a rozvoj infrastruktury

Očekává se, že trend zvyšujících se prodejů elektromobilů bude pokračovat i v následujících měsících. Příchod nových modelů s větším dojezdem a klesající cenou bateriových technologií zřejmě posílí ochotu českých motoristů přejít na elektromobil. Klíčová bude rovněž dostupnost kvalitní a rychlé nabíjecí sítě. Zatímco v minulých letech byla infrastruktura častým argumentem proti pořízení elektromobilu, v současné době roste počet nabíjecích stanic v komerčních i rezidenčních zónách.

Prohlubující se konkurence mezi automobilkami a narůstající objem výrobních kapacit napomáhají dalším cenovým úpravám. Vliv na trh mají také nové environmentální předpisy v Evropské unii, které tlačí na snižování emisí CO₂ a podporu udržitelné dopravy.

Lednové statistiky ukazují, že český trh s elektromobily prochází historickým růstem. Vysoká poptávka, nové modely a příznivé cenové podmínky naznačují, že bateriové vozy budou v příštích letech stále dominantnější. Přestože se jedná o dlouhodobý proces, rostoucí tržní podíly elektromobilů naznačují, že Česko pomalu, ale jistě míří k čistší mobilitě a udržitelnějšímu způsobu dopravy.

Zdroj: cistadoprava.cz

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 6 Únor, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínské elektromobily expandují: BYD míří na evropský luxusní trh a roste podpora bateriových technologií

Čínský výrobce BYD se chystá jako první ze země vstoupit na evropský trh luxusních elektromobilů se svou značkou Yangwang. Současně... >>

Zeekr vyvrací obvinění z prodeje ojetých elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr oficiálně reagovala na mediální zprávy o údajném prodeji ojetých vozů s nulovým nájezdem. Firma kategoricky... >>

Novinky v elektromobilitě: Avatr posiluje baterie a MG4 láme rekordy

Čínský výrobce Avatr oznámil integraci větších baterií CATL a pokročilého řídicího systému Huawei do svých modelů, s uvedením... >>

BMW iX3 2026: Revoluční efektivita 15 kWh/100 km předčí Tesla Model Y

Nový BMW iX3 2026 přepisuje pravidla elektromobility s rekordní spotřebou pouhých 15 kWh na 100 kilometrů a dosahuje uhlíkové neutrality... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Viborg, DenmarkViborg, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.