Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Fordův průlom: První americká továrna na LFP baterie v Michiganu

Novinka
Foto: Novinka
Fotka autora Filip
Filip 24 Červen, 2025

Revoluce v americké výrobě baterií

Společnost Ford Motor Company intenzivně buduje svůj BlueOval Battery Park v Marshallu ve státě Michigan. Tento obří komplex o rozloze 2 milionů čtverečních stop symbolizuje významný posun v americkém automobilovém průmyslu. Jedná se o vůbec první továrnu na baterie vlastněnou automobilkou v USA, která se zaměří výhradně na výrobu lithium-železo-fosfátových (LFP) článků. Investice ve výši 3 miliard dolarů má podle vedení Fordu zásadně přispět ke snížení cen elektromobilů.

LFP baterie: Klíč k dostupným elektromobilům

Lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie představují odlišnou technologii oproti běžněji používaným niklo-mangan-kobaltovým (NMC) bateriím. Hlavními výhodami LFP jsou nižší výrobní náklady, delší životnost a vyšší tepelná stabilita, která zvyšuje bezpečnost. Nevýhodou je nižší energetická hustota, což se projevuje menším dojezdem na jedno nabití. Paradoxně, ačkoliv byla LFP technologie původně vyvinuta na University of Texas v Austinu koncem 90. let, její masovou komercializaci a zdokonalení zajistily především čínské společnosti. Dnes Čína dominuje globální výrobě těchto baterií.

Licenční spolupráce a politické třenice

Aby mohl Ford LFP baterie vyrábět v USA, musí licencovat potřebné technologie od čínského giganta CATL, největšího světového výrobce baterií. Tato spolupráce vyvolala ostrou kritiku ze strany některých amerických zákonodárců. Původně plánovaná lokalita ve Virginii byla zrušena poté, co tamní guvernér projekt odmítl právě kvůli napojení na CATL. Kritici poukazují na to, že CATL je na černé listině Pentagonu, ačkoli společnost toto zařazení odmítá a tvrdí, že se nepodílí na žádných vojenských aktivitách. Ford naopak zdůrazňuje, že továrna je plně v jeho vlastnictví a pod jeho kontrolou, a licenční smlouva je pouze nezbytným krokem pro respektování patentových práv.

Fordova strategie: Tři cesty k elektrifikaci

Ford nehodlá spoléhat pouze na LFP technologii. Plánuje využívat tři různé typy baterií podle segmentu vozidel. Vedle LFP baterí z Michiganu pro dostupné modely pokračuje v používání NMC baterií (vyvíjených s jihokorejskými partnery SK On a LG Energy Solution) pro své komerční elektrické vozy a připravované nové pick-upy. Třetí nohou strategie je utajovaný projekt „skunkworks“, jehož cílem je vyvinout platformu pro velmi nízkonákladové elektromobily, včetně středně velkého pick-upu (přibližně velikosti Fordu Ranger) a malého crossoveru, které by měly konkurovat čínským výrobcům a Tesle.

Ekonomický dopad a výzvy

Dokončení závodu BlueOval Battery Park se předpokládá v příštích měsících a má přinést přibližně 1700 přímých pracovních míst. Cílená roční kapacita je nastavena na 20 gigawatthodin (GWh). Pro představu, toto množství energie by mohlo pohánět kolem 250 000 elektromobilů s menšími bateriovými packy. Projekt však čelí nejistotě ohledně federální podpory. Ford by mohl přijít o významné daňové úlevy z tzv. Inflation Reduction Act (Zákona o snížení inflace), pokud by byl přijat konkurenční návrh zákona podporovaný exprezidentem Trumpem. Ztráta těchto pobírek by podle výkonného předsedy Fordu, Billa Forda, ohrozila pracovní místa vázaná na projekt. Vedení Fordu je přesvědčeno, že lokalizace výroby baterií v USA je zásadní pro budoucí konkurenceschopnost amerického automobilového průmyslu v globálním měřítku, zejména vůči Číně.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

1000 km na jedno nabití? Čínský GAC spouští pilotní linku pro baterie, které změní elektromobilitu
Čínská automobilka GAC dosáhla průlomu v elektromobilitě, když jako první v zemi spustila pilotní linku pro velkokapacitní all-solid-state baterie. Tato technologie slibuje dojezd elektromobilů přes 1...

Ilustrační foto

Elektromobil v zimě: Proč nejen Norové nemají problém, i když mrzne až praští?
Mohlo by se zdát, že Skandinávie je pro bateriová auta pohřebištěm. Přesto v Norsku tvoří 90 % prodejů. Důvod není jen ekologický – data tamních odtahovek totiž ukazují, že v extrémních mrazech selháv...

Autonomní řízení

Tesla vybírá Prahu: Autonomní řízení dorazí do Česka dřív, než čekáte
Praha se právě dostala na mapu Tesly. Americký výrobce elektromobilů otevřel v české metropoli pozici pro testování pokročilého systému autonomního řízení Full Self-Driving – a není to náhoda. Česko t...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Dotace na elektromobily v Itálii zmizely za 6 hodin. 597 milionů eur nestačilo

22. října 2025 v poledne spustila Itálie dotační program na elektromobily s rozpočtem 597 milionů eur. Nabídka byla lákavá: až 11 000 eur... >>

Češi kupují elektromobily o 41 % rychleji než loni. A ve Francii se právě stalo něco historického

Zatímco český trh s elektromobily exploduje tempem, které překvapilo i některé analytiky, Francie právě překročila hranici, o které se... >>

Geely Galaxy představí první MPV model V900 s dojezdem přes 1000 km

Čínská značka Geely Galaxy odhalí 21. listopadu své první MPV vozidlo V900, které kombinuje elektrický pohon s benzínovým prodlužovačem... >>

Elektromobil za 499 900 Kč dorazil do Česka. Ale má zásadní háček

BYD Dolphin Surf je realitou – čínský elektromobil, který má stát méně než půl milionu korun. Zdá se to jako skvělá zpráva pro... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Soest, GermanySoest, Germany
7 míst • 250 kW • ne-Tesla
Trieben, AustriaTrieben, Austria
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Afragola, Italy - Napoli NorthAfragola (NA), Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ciechocinek, PolandCiechocinek, Poland
4 míst • 150 kW
Vøringsfossen, NorwayEidfjord, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.