Revoluce v americké výrobě baterií
Společnost Ford Motor Company intenzivně buduje svůj BlueOval Battery Park v Marshallu ve státě Michigan. Tento obří komplex o rozloze 2 milionů čtverečních stop symbolizuje významný posun v americkém automobilovém průmyslu. Jedná se o vůbec první továrnu na baterie vlastněnou automobilkou v USA, která se zaměří výhradně na výrobu lithium-železo-fosfátových (LFP) článků. Investice ve výši 3 miliard dolarů má podle vedení Fordu zásadně přispět ke snížení cen elektromobilů.
LFP baterie: Klíč k dostupným elektromobilům
Lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie představují odlišnou technologii oproti běžněji používaným niklo-mangan-kobaltovým (NMC) bateriím. Hlavními výhodami LFP jsou nižší výrobní náklady, delší životnost a vyšší tepelná stabilita, která zvyšuje bezpečnost. Nevýhodou je nižší energetická hustota, což se projevuje menším dojezdem na jedno nabití. Paradoxně, ačkoliv byla LFP technologie původně vyvinuta na University of Texas v Austinu koncem 90. let, její masovou komercializaci a zdokonalení zajistily především čínské společnosti. Dnes Čína dominuje globální výrobě těchto baterií.
Licenční spolupráce a politické třenice
Aby mohl Ford LFP baterie vyrábět v USA, musí licencovat potřebné technologie od čínského giganta CATL, největšího světového výrobce baterií. Tato spolupráce vyvolala ostrou kritiku ze strany některých amerických zákonodárců. Původně plánovaná lokalita ve Virginii byla zrušena poté, co tamní guvernér projekt odmítl právě kvůli napojení na CATL. Kritici poukazují na to, že CATL je na černé listině Pentagonu, ačkoli společnost toto zařazení odmítá a tvrdí, že se nepodílí na žádných vojenských aktivitách. Ford naopak zdůrazňuje, že továrna je plně v jeho vlastnictví a pod jeho kontrolou, a licenční smlouva je pouze nezbytným krokem pro respektování patentových práv.
Fordova strategie: Tři cesty k elektrifikaci
Ford nehodlá spoléhat pouze na LFP technologii. Plánuje využívat tři různé typy baterií podle segmentu vozidel. Vedle LFP baterí z Michiganu pro dostupné modely pokračuje v používání NMC baterií (vyvíjených s jihokorejskými partnery SK On a LG Energy Solution) pro své komerční elektrické vozy a připravované nové pick-upy. Třetí nohou strategie je utajovaný projekt „skunkworks“, jehož cílem je vyvinout platformu pro velmi nízkonákladové elektromobily, včetně středně velkého pick-upu (přibližně velikosti Fordu Ranger) a malého crossoveru, které by měly konkurovat čínským výrobcům a Tesle.
Ekonomický dopad a výzvy
Dokončení závodu BlueOval Battery Park se předpokládá v příštích měsících a má přinést přibližně 1700 přímých pracovních míst. Cílená roční kapacita je nastavena na 20 gigawatthodin (GWh). Pro představu, toto množství energie by mohlo pohánět kolem 250 000 elektromobilů s menšími bateriovými packy. Projekt však čelí nejistotě ohledně federální podpory. Ford by mohl přijít o významné daňové úlevy z tzv. Inflation Reduction Act (Zákona o snížení inflace), pokud by byl přijat konkurenční návrh zákona podporovaný exprezidentem Trumpem. Ztráta těchto pobírek by podle výkonného předsedy Fordu, Billa Forda, ohrozila pracovní místa vázaná na projekt. Vedení Fordu je přesvědčeno, že lokalizace výroby baterií v USA je zásadní pro budoucí konkurenceschopnost amerického automobilového průmyslu v globálním měřítku, zejména vůči Číně.
Zdroj: insideevs.com