Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Globální prodeje elektromobilů v roce 2024 rostou, Evropa pokulhává

EV data
Foto: EV data
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 16 Leden, 2025

Rok 2024 se stal pro elektromobily (EV) historickým milníkem. Podle nejnovějších údajů společnosti Rho Motion dosáhl celosvětový prodej osobních a lehkých užitkových elektromobilů 17,1 milionu kusů, což představuje 25% nárůst oproti předchozímu roku. Tato čísla zahrnují plně elektrické vozy na baterie (BEV) i plug-in hybridy (PHEV). Odhaduje se, že čisté BEV z toho tvořily přibližně 70 % (tj. přes 12 milionů prodaných vozů), přičemž zbylou část trhu obsadily plug-in hybridy a další formy elektrifikovaných pohonů.

Co je to BEV a PHEV?

BEV (Battery Electric Vehicle) je vůz poháněný výhradně elektromotory a energií z akumulátoru. BEV se nabíjí ze sítě či veřejných nabíjecích stanic a při provozu neprodukuje žádné lokální emise skleníkových plynů.

PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) kombinuje spalovací motor s elektromotorem a dobíjitelnou baterií. V praxi dokáže jezdit na čistě elektrický režim, ale v případě vybití baterie se zapojí i spalovací motor. Díky tomu má PHEV delší celkový dojezd, avšak generuje vyšší emise než čistý elektromobil.

Regionální trendy: Čína vede, Evropa zaznamenala pokles

Statistiky za rok 2024 ukazují výrazné regionální rozdíly. Čína si připsala nejvyšší meziroční růst – až 40 %, což představuje zhruba 11 milionů prodaných elektromobilů. Silný nárůst táhly zejména plug-in hybridy, které jsou na čínském trhu dlouhodobě oblíbené, a také rostoucí popularita tzv. REEV (Range Extender Electric Vehicle), neboli vozů s prodlouženým dojezdem. Čínská vláda v létě 2024 zdvojnásobila svůj program výkupů starých vozidel, což prodeje elektromobilů dále podpořilo.

Naopak v Evropě (EU & EFTA & UK) došlo k mírnému poklesu, a to o 3 %. Celkem se zde za rok 2024 prodaly 3 miliony vozů EV. Hlavní příčinou je především omezení či úplné zrušení státních dotací na nákup elektromobilů v některých zemích (např. v Německu), což se podepsalo na celkovém odbytu. Přesto Spojené království v rámci Evropy zaznamenalo významný nárůst a v prodejích BEV dokonce předehnalo Německo.

Specifickou pozici si v Evropě udržuje Norsko, které koncem roku 2024 vykazovalo měsíční podíl prodaných elektromobilů nad 90 %. Tato severská země je dlouhodobým průkopníkem v zavádění pobídek pro elektromobily, jako jsou daňové úlevy či výhody při parkování.

Severní Amerika: Růst a možná hrozba zrušení dotací

Trh v USA a Kanadě si v roce 2024 udržel stabilní růst kolem 9 %, což znamená zhruba 1,8 milionu prodaných elektromobilů. Přestože prodeje na severoamerickém trhu lámou rekordy, rok 2025 může přinést výraznou nejistotu. Spekuluje se o možném zrušení či omezení federální daňové úlevy na nákup EV, kterou odcházející administrativa označovala za klíčový nástroj podpory elektrifikace.

Na druhou stranu v USA pokračuje silná investiční vlna do továrních kapacit na výrobu baterií i elektromobilů. Zapojují se nejen tradiční automobilky, ale i noví hráči, jako například Rivian. Ten nedávno získal podmíněný úvěr přes 6 miliard dolarů z programu Advanced Technology Vehicle Manufacturing (ATVM) amerického Ministerstva energetiky (DoE).

Přetrvávající otázky a výhled do roku 2025

Rok 2024 jasně potvrdil rostoucí globální trend v oblasti elektromobility, ačkoliv v Evropě možná máme pocit, že tomu tak není. Nicméně vývoj v roce 2025 může být méně předvídatelný, a to kvůli několika faktorům:

  • Regulatorní změny: V Evropě nabývají účinnosti přísnější emisní normy. V USA hrozí osekání daňových úlev na elektromobily, což by mohlo ovlivnit poptávku.
  • Subvence a pobídky: Vlády po celém světě různě přehodnocují své programy podpory prodeje EV. Některé země je posilují, jiné oslabují.
  • Vývoj cen energií a materiálů: Náklady na výrobu baterií i infrastrukturu mohou kolísat, což se může projevit v prodejních cenách elektromobilů.

Závěr

Rok 2024 se nesmazatelně zapsal do historie elektromobility. S globálním odbytem 17,1 milionu vozů – z nichž většinu tvoří čisté BEV – elektromobily pokračují v upevňování své pozice na trhu. Vstupujeme však do období, kdy budou výsledky prodejů z velké části formovat vládní politiky a regulace. Další vývoj proto může přinést nejen nová maxima, ale také výrazná meziroční výkyvy. Jisté je, že roli elektromobilů v dopravě již nelze přehlížet a rok 2025 bude pro celý obor dalším významným testem.

Zdroj: tisková zpráva rhomotion.com

Štítky

  • EV novinky
  • Statistiky prodejů

Mohlo by vás zajímat

Baterie

CATL a GAC podepsaly desetiletou smlouvu na výměnu baterií
Čínský gigant CATL uzavřel s automobilkou GAC desetiletou strategickou dohodu o rozvoji technologie výměny baterií. Spolupráce zahrnuje společnou výstavbu stanic a pronájem baterií v rámci ekosystému ...

Tesla

Musk navrhuje roboty místo vězení: Optimus jako digitální strážce
Elon Musk představil kontroverzní vizi budoucnosti trestního práva, kde by humanoidní roboty Tesla Optimus mohly nahradit klasické věznění. Místo za mřížemi by odsouzení dostali robotického "průvodce"...

Hyundai Nexo | zdroj: hyundai.news

Nové Hyundai NEXO 2025: Dojezd přes 800 km a tankování za pět minut. Vodíkové SUV jde jinou cestou
Hyundai představuje novou generaci modelu NEXO pro rok 2025 a potvrzuje tak svou pozici v oblasti vodíkové mobility. Zatímco trh zrychluje v adopci bateriových vozů, toto SUV přináší odlišný přístup k...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Zapomeňte na drahé výměny: Moderní baterie EV přežijí celé auto, ukazují nová data

„Za pár let budeš muset vyhodit půl milionu za novou baterii." Tohle větu slyšel každý, kdo uvažoval o elektromobilu. Jenže to prostě... >>

Válka o rok 2035: Čtyři největší ekonomiky EU se rozhádaly kvůli konci spalovacích motorů

Evropská unie prožívá největší rozkol v historii elektromobility. Francie se Španělskem poslaly 21. října dopis do Bruselu s jasným... >>

Zbývají tři dny: Vyhrajte vstup na e-Salon, kde otestujete desítky elektromobilů zdarma

Už jen tento víkend se můžete zapojit do soutěže o volné vstupenky na největší událost roku v elektromobilitě. Na evmagazin.cz právě... >>

Návrat Twinga ve velkém stylu: Elektrická legenda má cenu pod 500 tisíc a skvělou efektivitu

Segment malých aut téměř vymřel, ale Renault se vrací ve velkém. Nové Twingo E-Tech electric je oficiálně venku a má být evropskou... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Saint-Pierre-d'Irube, FranceSaint-Pierre-d'Irube, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Albertville, FranceAlbertville, France
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Pau, FrancePau, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Pasching - PlusCity, AustriaPasching, Austria
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
L'Hospitalet de l'Infant, SpainL'Hospitalet de l'Infant, Spain
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.