Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Indie zdvojnásobila prodeje elektromobilů. Pomůže to jejímu smrtícímu ovzduší?

Indie a elektromobilita
Foto: Indie a elektromobilita
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 1 Listopad, 2025
Indie, dlouhodobě považovaná za jednoho z největších znečišťovatelů životního prostředí, zaznamenává dynamický růst prodeje elektromobilů. V první polovině fiskálního roku 2026 vzrostly prodeje osobních elektrovozů o 108 procent, což signalizuje významnou změnu na trhu s více než miliardou obyvatel. Zatímco západní trhy s elektromobilitou stagnují, Indie prožívá boom, který by mohl zásadně změnit kvalitu ovzduší v zemi s některými z nejvíce znečištěných měst planety.

Trojciferný růst na indickém trhu

Podle dat Federace asociací prodejců automobilů (FADA) bylo v Indii mezi dubnem a zářím 2025 registrováno 91 726 elektrických osobních vozidel. Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku, kdy bylo prodáno pouze 44 172 vozů, jde o impozantní nárůst o 47 554 jednotek.

Ještě výraznější je posun v podílu elektromobilů na celkovém trhu. Zatímco na konci fiskálního roku 2025 představovaly elektrické vozy pouhá 2,6 procenta z celkových prodejů osobních automobilů, aktuálně se tento podíl vyšplhal na přibližně pět procent. Anurag Mehrotra, generální ředitel JSW MG Motor, očekává, že do konce roku 2025 překročí podíl elektromobilů sedm procent celkového trhu.

Klíčová čísla za první polovinu fiskálního roku 2025:
• 91 726 prodaných elektrických osobních vozů (+108 %)
• Podíl na trhu vzrostl z 2,6 % na 5 %
• Indie již dosáhla 86 % loňského celoročního objemu prodejů

Maruti Suzuki vstupuje do hry

Významným milníkem pro indický trh bude prosincové uvedení modelu Maruti e Vitara, prvního bateriového elektromobilu od japonského výrobce. Maruti Suzuki, největší výrobce automobilů v Indii podle objemu prodejů, tak konečně vstoupí do segmentu plně elektrických vozů.

Model e Vitara, který byl poprvé představen na výstavě Bharat Mobility Expo 2025, nabídne indickým zákazníkům tři varianty (Delta, Zeta a Alpha), dvě varianty pohonného ústrojí a maximální dojezd až 500 kilometrů. S délkou 4,27 metru a rozvorem 2,7 metru patří mezi největší vozy ve svém segmentu.

Konkurence je však silná. E Vitara se bude muset utkat s modely jako MG ZS EV, Tata Curvv EV, Mahindra BE 6, očekávaným Hyundai Creta Electric či připravovanými elektromobily od Toyoty, Volkswagenu-Škody, Hondy a aliance Renault-Nissan.

Tata Motors si udržuje vedení, konkurence zesiluje

Na indickém trhu s elektromobily aktuálně dominuje Tata Motors s přibližně 53procentním podílem. Společnost prodala v období červenec až září 2025 25 000 elektrických vozů, přičemž elektromobily tvořily 17 procent z celkových prodejů osobních automobilů společnosti v první polovině roku.

Dominance Taty však není tak nepřekonatelná jako dříve. V květnu 2025 její podíl na trhu klesl na 35,4 procenta, zatímco před rokem činil přibližně 66 procent. MG Motor India se rychle přibližuje s podílem kolem 28 až 30 procent, zejména díky populárnímu modelu MG ZS EV a kompaktnímu městskému vozu Comet EV.

Překvapením je Mahindra & Mahindra, tradiční výrobce dieselových SUV, který zaznamenal ohromující 338procentní meziroční růst prodejů elektromobilů díky modelu XUV400 a nové řadě Born Electric.

Kontext: Indie a znečištění ovzduší

Růst elektromobility v Indii není pouze otázkou ekonomiky nebo technologického pokroku, ale především naléhavou zdravotní nutností. Indie patří k nejznečištěnějším zemím světa a čelí bezprecedentní krizi kvality ovzduší.

Podle nejnovější zprávy časopisu Lancet Countdown on Health and Climate Change je s Indií spojena téměř 70 procent globálních úmrtí souvisejících se znečištěním ovzduší. Ročně zemře v Indii 1,72 milionu lidí v důsledku znečištění jemnými prachovými částicemi PM2,5, což představuje nárůst o 38 procent od roku 2010.

Nové Dillí si udržuje nechvalné prvenství jako nejznečištěnější hlavní město světa s průměrnou koncentrací PM2,5 ve výši 91,8 µg/m³ – tedy více než 18násobek bezpečného limitu Světové zdravotnické organizace. Třináct z dvaceti nejznečištěnějších měst na světě se nachází právě v Indii.

Silniční doprava je odpovědná za více než 40 procent emisí oxidů dusíku a přispívá významně k celkovému znečištění. Přechod na elektromobilitu proto představuje jednu z klíčových strategií pro zlepšení kvality ovzduší.

Vládní podpora a infrastruktura

Indická vláda podporuje rozvoj elektromobility prostřednictvím programu FAME (Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electric Vehicles), který poskytuje dotace jak výrobcům, tak spotřebitelům. Cílem je do roku 2030 dosáhnout 30procentního podílu elektrických vozů u osobních automobilů.

Významně se rozšiřuje také nabíjecí infrastruktura. Počet veřejných nabíjecích stanic vzrostl z pouhých 5 151 v roce 2022 na 26 367 na začátku fiskálního roku 2025, což představuje průměrný roční růst o 72 procent. Do roku 2030 by mělo v Indii vzniknout 1,32 milionu nabíjecích stanic.

Výhled do budoucnosti

Trh s elektromobily v Indii má podle analytiků obrovský potenciál. Odhaduje se, že by mohl vzrůst z 54,41 miliardy dolarů v roce 2025 na 110,7 miliardy dolarů do roku 2029, s průměrným ročním růstem 19,44 procenta.

V prosinci 2025 se očekává uvedení dalších klíčových modelů. Kromě Maruti e Vitara by měla Tata Motors uvést dlouho očekávaný model Sierra.ev. Tyto novinky by mohly ještě více urychlit přijetí elektromobility mezi indickými spotřebiteli.

Indie se stává dynamickým růstovým trhem, který kombinuje ekonomický rozvoj s nutností řešit environmentální krizi. Otázkou není, zda se Indie přesune na elektromobilitu, ale jak rychle tento přechod proběhne a jaký bude mít dopad na kvalitu života miliardy obyvatel. Je také otázkou, zda se na tomto růstu nějak významně zapíší i evropští výrobci nebo ne. Zdá se, že příležitost zde je. Jen je třeba nabídnout to, co tamní trh vyžaduje.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Litus LiNC v Texasu: 98% účinnost těžby lithia slibuje levnější baterie
Společnost Litus oznámila zásadní úspěch svého pilotního projektu technologie LiNC v Texasu. Systém po zpracování tisíců litrů solanky dosáhl trvalé 98% účinnosti při extrakci lithia. Tento průlom pot...

Leapmotor C10 | zdroj: media.stellantis.com

Leapmotor Lafa 5 Ultra: 605 km dojezdu a prémiový zážitek od roku 2026
Čínská automobilka Leapmotor se chystá v druhém čtvrtletí roku 2026 uvést na trh prémiovou verzi svého elektrického hatchbacku Lafa 5, nazvanou Ultra. Tento model slibuje nejen sofistikovanější jízdní...

Hyundai Nexo | zdroj: hyundai.news

Nové Hyundai NEXO 2025: Dojezd přes 800 km a tankování za pět minut. Vodíkové SUV jde jinou cestou
Hyundai představuje novou generaci modelu NEXO pro rok 2025 a potvrzuje tak svou pozici v oblasti vodíkové mobility. Zatímco trh zrychluje v adopci bateriových vozů, toto SUV přináší odlišný přístup k...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert

Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy... >>

Překvapení z Asie: Jak nové elektromobily mění pravidla hry a kolik ušetříte?

Elektromobilita zažívá revoluci, a to zejména díky inovacím z Asie. Nové modely, jako je Onvo L60, přinášejí nevídanou kombinaci... >>

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hamburg - Service Center, GermanyHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Meggenhofen, AustriaTrappenhof, Austria
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenburg, Germany - Wilhelm-Röntgen-StraßeOffenburg, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lorient, FranceCaudan, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Fidenza, ItalyFidenza, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.