Trojciferný růst na indickém trhu
Podle dat Federace asociací prodejců automobilů (FADA) bylo v Indii mezi dubnem a zářím 2025 registrováno 91 726 elektrických osobních vozidel. Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku, kdy bylo prodáno pouze 44 172 vozů, jde o impozantní nárůst o 47 554 jednotek.
Ještě výraznější je posun v podílu elektromobilů na celkovém trhu. Zatímco na konci fiskálního roku 2025 představovaly elektrické vozy pouhá 2,6 procenta z celkových prodejů osobních automobilů, aktuálně se tento podíl vyšplhal na přibližně pět procent. Anurag Mehrotra, generální ředitel JSW MG Motor, očekává, že do konce roku 2025 překročí podíl elektromobilů sedm procent celkového trhu.
• 91 726 prodaných elektrických osobních vozů (+108 %)
• Podíl na trhu vzrostl z 2,6 % na 5 %
• Indie již dosáhla 86 % loňského celoročního objemu prodejů
Maruti Suzuki vstupuje do hry
Významným milníkem pro indický trh bude prosincové uvedení modelu Maruti e Vitara, prvního bateriového elektromobilu od japonského výrobce. Maruti Suzuki, největší výrobce automobilů v Indii podle objemu prodejů, tak konečně vstoupí do segmentu plně elektrických vozů.
Model e Vitara, který byl poprvé představen na výstavě Bharat Mobility Expo 2025, nabídne indickým zákazníkům tři varianty (Delta, Zeta a Alpha), dvě varianty pohonného ústrojí a maximální dojezd až 500 kilometrů. S délkou 4,27 metru a rozvorem 2,7 metru patří mezi největší vozy ve svém segmentu.
Konkurence je však silná. E Vitara se bude muset utkat s modely jako MG ZS EV, Tata Curvv EV, Mahindra BE 6, očekávaným Hyundai Creta Electric či připravovanými elektromobily od Toyoty, Volkswagenu-Škody, Hondy a aliance Renault-Nissan.
Tata Motors si udržuje vedení, konkurence zesiluje
Na indickém trhu s elektromobily aktuálně dominuje Tata Motors s přibližně 53procentním podílem. Společnost prodala v období červenec až září 2025 25 000 elektrických vozů, přičemž elektromobily tvořily 17 procent z celkových prodejů osobních automobilů společnosti v první polovině roku.
Dominance Taty však není tak nepřekonatelná jako dříve. V květnu 2025 její podíl na trhu klesl na 35,4 procenta, zatímco před rokem činil přibližně 66 procent. MG Motor India se rychle přibližuje s podílem kolem 28 až 30 procent, zejména díky populárnímu modelu MG ZS EV a kompaktnímu městskému vozu Comet EV.
Překvapením je Mahindra & Mahindra, tradiční výrobce dieselových SUV, který zaznamenal ohromující 338procentní meziroční růst prodejů elektromobilů díky modelu XUV400 a nové řadě Born Electric.
Kontext: Indie a znečištění ovzduší
Růst elektromobility v Indii není pouze otázkou ekonomiky nebo technologického pokroku, ale především naléhavou zdravotní nutností. Indie patří k nejznečištěnějším zemím světa a čelí bezprecedentní krizi kvality ovzduší.
Podle nejnovější zprávy časopisu Lancet Countdown on Health and Climate Change je s Indií spojena téměř 70 procent globálních úmrtí souvisejících se znečištěním ovzduší. Ročně zemře v Indii 1,72 milionu lidí v důsledku znečištění jemnými prachovými částicemi PM2,5, což představuje nárůst o 38 procent od roku 2010.
Nové Dillí si udržuje nechvalné prvenství jako nejznečištěnější hlavní město světa s průměrnou koncentrací PM2,5 ve výši 91,8 µg/m³ – tedy více než 18násobek bezpečného limitu Světové zdravotnické organizace. Třináct z dvaceti nejznečištěnějších měst na světě se nachází právě v Indii.
Silniční doprava je odpovědná za více než 40 procent emisí oxidů dusíku a přispívá významně k celkovému znečištění. Přechod na elektromobilitu proto představuje jednu z klíčových strategií pro zlepšení kvality ovzduší.
Vládní podpora a infrastruktura
Indická vláda podporuje rozvoj elektromobility prostřednictvím programu FAME (Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electric Vehicles), který poskytuje dotace jak výrobcům, tak spotřebitelům. Cílem je do roku 2030 dosáhnout 30procentního podílu elektrických vozů u osobních automobilů.
Významně se rozšiřuje také nabíjecí infrastruktura. Počet veřejných nabíjecích stanic vzrostl z pouhých 5 151 v roce 2022 na 26 367 na začátku fiskálního roku 2025, což představuje průměrný roční růst o 72 procent. Do roku 2030 by mělo v Indii vzniknout 1,32 milionu nabíjecích stanic.
Výhled do budoucnosti
Trh s elektromobily v Indii má podle analytiků obrovský potenciál. Odhaduje se, že by mohl vzrůst z 54,41 miliardy dolarů v roce 2025 na 110,7 miliardy dolarů do roku 2029, s průměrným ročním růstem 19,44 procenta.
V prosinci 2025 se očekává uvedení dalších klíčových modelů. Kromě Maruti e Vitara by měla Tata Motors uvést dlouho očekávaný model Sierra.ev. Tyto novinky by mohly ještě více urychlit přijetí elektromobility mezi indickými spotřebiteli.
Indie se stává dynamickým růstovým trhem, který kombinuje ekonomický rozvoj s nutností řešit environmentální krizi. Otázkou není, zda se Indie přesune na elektromobilitu, ale jak rychle tento přechod proběhne a jaký bude mít dopad na kvalitu života miliardy obyvatel. Je také otázkou, zda se na tomto růstu nějak významně zapíší i evropští výrobci nebo ne. Zdá se, že příležitost zde je. Jen je třeba nabídnout to, co tamní trh vyžaduje.