Překonání hranice 1000 mil
Inženýrský tým General Motors uskutečnil unikátní test, při kterém elektrický pick-up Chevrolet Silverado EV Work Truck ujel neuvěřitelných 1704 kilometrů na jedno nabití baterií. Tento výsledek představuje nový světový rekord v dojezdu elektromobilů a výrazně překonává předchozí maximum 1205 kilometrů, které držel výrobce Lucid.
Jak probíhal rekordní pokus
Test probíhal sedm dní na veřejných komunikacích v okolí testovacího polygonu Milford a Detroitu. Čtyřicetičlenný tým techniků provedl pouze snadno replikovatelné úpravy v rámci standardních možností vozu: zvýšil tlak v pneumatikách na maximální povolenou hodnotu, odstranil rezervní kolo a instaloval tonneau kryt (speciální zakrytí nákladového prostoru), který zlepšil aerodynamiku.
Pro maximální energetickou účinnost se jízda uskutečnila v letním období při ideální teplotě baterií, klimatizace byla vypnuta a rychlost nepřesáhla 40 km/h. Tato kombinace faktorů minimalizovala energetické ztráty způsobené odporem vzduchu, valivým odporem pneumatik a termoregulací baterií.
Rozdíl mezi laboratorními a reálnými podmínkami
Je důležité zdůraznit, že standardní verze Silverada EV Work Truck má podle americké agentury EPA dojezd 793 kilometrů. Rekordní hodnota byla dosažena v extrémně optimalizovaných podmínkách, které neodpovídají běžnému provozu. Test neměl za cíl doporučit řidičům podobný styl jízdy, ale získat technická data pro vývoj budoucích modelů.
Během zkoušky technici nepoužívali žádné úpravy softwaru nebo pohonného ústrojí. Veškeré úpravy byly mechanické povahy a vycházely z nastavení dostupného běžným majitelům. Hlavním cílem bylo prozkoumat maximální potenciál baterií a chování vozidla při dlouhodobé jízdě s minimální spotřebou energie.
Pro lepší představu: tonneau kryt (zakrytí korbové části) snižuje aerodynamický odpor, který se výrazně zvyšuje s rychlostí jízdy. Správný tlak v pneumatikách zase minimalizuje valivý odpor, jenž může tvořit až 20% celkové spotřeby energie elektromobilu. Teplotní optimalizace pak využívá faktu, že lithium-iontové baterie dosahují nejvyšší účinnosti při teplotách kolem 25°C.
Zdroj: chargedevs.com