Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Převrat: podle studie Evropané chtějí radši čínská než americká auta

Ilustrační foto
Preference evropských spotřebitelů se dramaticky mění. Podle nejnovější studie společnosti Escalent by 47 % potenciálních kupujících v Evropě zvážilo koupi čínského automobilu, zatímco americké vozy by zvažovalo pouze 44 % dotázaných. Tento překvapivý obrat signalizuje zásadní změnu v automobilovém průmyslu.

Dramatický růst důvěry v čínské značky

Výzkumná společnost Escalent provedla rozsáhlý průzkum mezi kupujícími v Británii, Německu, Francii, Španělsku a Itálii v období od 21. května do 31. července tohoto roku. Výsledky ukazují, že vnímání čínských značek předstihuje americké konkurenty v bezprecedentním tempu.

Ještě v roce 2024 by pouze 31 % evropských spotřebitelů zvážilo koupi čínského vozu. Během jediného roku tento podíl vzrostl na 47 %, což představuje nárůst o 16 procentních bodů. Naopak americké značky zaznamenaly propad z 51 % na pouhých 44 %.

47%
Evropanů by zvážilo čínské auto (2025)
44%
Evropanů by zvážilo americké auto (2025)
+91%
Růst prodejů čínských aut v H1 2025
5,1%
Tržní podíl čínských značek v Evropě

Čínské značky zdvojnásobily tržní podíl

Podle dat společnosti JATO Dynamics dosáhly čínské automobilové značky v první polovině roku 2025 rekordního tržního podílu 5,1 % na evropském trhu. To představuje téměř zdvojnásobení oproti 2,7 % ze stejného období roku 2024.

V absolutních číslech to znamená prodej 347 135 vozů čínských značek v první polovině roku 2025, což představuje meziroční nárůst o 91 %. V červnu 2025 dokonce čínské značky společně prodaly více vozů než Mercedes-Benz.

Klíčové značky vedoucí růst

Pět značek táhne tento rapidní růst: BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor a Xpeng. Společnost BYD, která byla obzvláště agresivní ve své cenové strategii, zaregistrovala v první polovině roku 2025 celkem 70 500 vozů, což představuje meziroční nárůst o neuvěřitelných 311 %.

MG (vlastněná čínskou SAIC Motor) dokonce v první polovině roku 2025 poprvé předstihla Teslu v celkových prodejích. SAIC prodala 162 153 vozů (nárůst o 22 %), zatímco prodeje Tesly klesly o 33 % na 109 264 jednotek.

Hlavní faktory úspěchu čínských značek

  • Agresivní cenová politika
  • Rychlé zavádění nových modelů
  • Investice do marketingu a dealerských sítí
  • Zaměření na elektrické a hybridní vozy
  • Přizpůsobení se evropským preferencím

Proč americké značky ztrácejí?

KC Boyce, viceprezident společnosti Escalent pro inovace pohonných jednotek, naznačuje, že za poklesem důvěry v americké značky mohou stát geopolitická napětí a obchodní spory. "Ačkoli studie nebyla navržena k posouzení důvodů změny postojů, musím věřit, že geopolitika včetně cel, obchodních dohod a amerického postoje k Rusku a Ukrajině hraje roli v sentimentu evropských kupujících vůči USA a americkým automobilovým značkám," uvedl Boyce.

Důvěra v americké výrobky jako celek klesla z 31 % v roce 2024 na pouhých 24 % v roce 2025. USA byly jedinou zemí ze šesti zkoumaných, která zaznamenala významný pokles důvěry.

Strukturální problémy amerických značek v Evropě

Americké automobilky čelí v Evropě několika zásadním výzvám. Ford, jediná americká značka s významnou přítomností na evropském trhu (kromě Tesly), nedávno oznámil propuštění 4 000 zaměstnanců do konce roku 2027, přičemž jako důvod uvedl zklamání z prodejů elektromobilů a ekonomickou nejistotu.

Americké značky navíc nenabízejí dostatek malých a cenově dostupných elektrických vozů, které jsou v Evropě velmi žádané. Zatímco čínské značky jako BYD a MG uspěly s kompaktními modely jako MG 4 a BYD Dolphin, americké automobilky se zaměřují především na větší a dražší vozy.

Cenová očekávání zůstávají výzvou

Navzdory rostoucí důvěře mají Evropané stále jasná očekávání ohledně cen čínských vozů. Celých 72 % dotázaných si myslí, že čínské auto by mělo být levnější než jejich stávající vůz. Pouze 13 % kupujících by bylo ochotno zaplatit za čínský vůz více, i kdyby byl objektivně lepší.

Výhled do budoucnosti

Trend preferencí čínských vozů před americkými pravděpodobně bude pokračovat. Čínské automobilky masivně investují do evropské infrastruktury, včetně výrobních závodů, aby se vyhnuly clům EU na dovážené elektromobily. BYD plánuje uvést na evropský trh svou prémiovou značku Yangwang, což by z ní učinilo první čínskou automobilku vstupující na evropský trh luxusních vozů.

Současně data ukazují, že mladší generace evropských spotřebitelů je výrazně otevřenější vůči čínským značkám. S rostoucím povědomím o značce a zlepšující se kvalitou lze očekávat, že čínské automobilky budou v následujících letech dále posilovat svou pozici na úkor tradičních amerických a evropských výrobců.

Klíčové závěry studie

  • Evropští spotřebitelé nyní preferují čínské vozy před americkými
  • Důvěra v čínské značky roste, i když zůstává relativně nízká (19 % v roce 2025 oproti 12 % v roce 2024)
  • Čínské značky musí překonat cenová očekávání - většina Evropanů očekává, že budou levnější
  • Geopolitické napětí negativně ovlivňuje vnímání amerických značek
  • Čínské automobilky úspěšně obsazují segment malých a středních elektromobilů

Automobilový průmysl prochází historickou transformací. Zatímco před několika lety byly čínské vozy v Evropě prakticky neznámé, dnes představují reálnou konkurenci etablovaným značkám. S pokračujícími investicemi do kvality, technologií a místní výroby můžeme očekávat, že jejich podíl bude dále růst, což fundamentálně změní evropský automobilový trh.

Zdroje: InsideEVs, JATO Dynamics, CnEVPost, Escalent

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Redakce , dne 10 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Itálie spouští rekordní dotace až 11 000 eur na elektroauta

Italská vláda schválila dotační program v hodnotě 600 milionů eur, který od září 2025 nabídne až 11 000 eur na nákup elektroauta.... >>

Xpeng zaznamenává růst dodávek, Mona M03 dominuje trhu

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng v červenci pokračoval v silných dodávkách, přičemž model Mona M03 se stal tahounem prodeje. Tento... >>

Fordův nový elektrický pick-up za 30 000 dolarů: Menší baterie, větší dostupnost

Ford připravuje revoluční elektrický pick-up za zhruba 30 000 dolarů, který vsadí na menší baterii a vyšší efektivitu. Využitím lithium... >>

Proč Li Auto propadlo o 40 %? Elektromobily v roce 2025 čelí tvrdé konkurenci

Čínský výrobce Li Auto zažívá turbulentní léto 2025. Prodeje jeho elektromobilů prudce klesly, bateriové modely bojují s konkurencí a... >>

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Leeds, UKLeeds, United Kingdom
2 míst • 130 kW
Parma, Italy - Parma NorthParma, Italy
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Brieuc, FranceLangueux, France
16 míst • 259 kW • ne-Tesla
Dover, UKDover, United Kingdom
11 míst • 250 kW • ne-Tesla
Alessandria, ItalyAlessandria, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
San Benedetto del Tronto, ItalySan Benedetto del Tronto, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo North - Ullevaal, NorwayOslo, Norway
40 míst • 250 kW • ne-Tesla
Porto Sant'Elpidio, ItalyPorto Sant'Elpidio, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hamburg, Germany - StillhornHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo – Bogstadveien, NorwayOslo, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.