Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Převrat: podle studie Evropané chtějí radši čínská než americká auta

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Redakce
Redakce 10 Září, 2025
Preference evropských spotřebitelů se dramaticky mění. Podle nejnovější studie společnosti Escalent by 47 % potenciálních kupujících v Evropě zvážilo koupi čínského automobilu, zatímco americké vozy by zvažovalo pouze 44 % dotázaných. Tento překvapivý obrat signalizuje zásadní změnu v automobilovém průmyslu.

Dramatický růst důvěry v čínské značky

Výzkumná společnost Escalent provedla rozsáhlý průzkum mezi kupujícími v Británii, Německu, Francii, Španělsku a Itálii v období od 21. května do 31. července tohoto roku. Výsledky ukazují, že vnímání čínských značek předstihuje americké konkurenty v bezprecedentním tempu.

Ještě v roce 2024 by pouze 31 % evropských spotřebitelů zvážilo koupi čínského vozu. Během jediného roku tento podíl vzrostl na 47 %, což představuje nárůst o 16 procentních bodů. Naopak americké značky zaznamenaly propad z 51 % na pouhých 44 %.

47%
Evropanů by zvážilo čínské auto (2025)
44%
Evropanů by zvážilo americké auto (2025)
+91%
Růst prodejů čínských aut v H1 2025
5,1%
Tržní podíl čínských značek v Evropě

Čínské značky zdvojnásobily tržní podíl

Podle dat společnosti JATO Dynamics dosáhly čínské automobilové značky v první polovině roku 2025 rekordního tržního podílu 5,1 % na evropském trhu. To představuje téměř zdvojnásobení oproti 2,7 % ze stejného období roku 2024.

V absolutních číslech to znamená prodej 347 135 vozů čínských značek v první polovině roku 2025, což představuje meziroční nárůst o 91 %. V červnu 2025 dokonce čínské značky společně prodaly více vozů než Mercedes-Benz.

Klíčové značky vedoucí růst

Pět značek táhne tento rapidní růst: BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor a Xpeng. Společnost BYD, která byla obzvláště agresivní ve své cenové strategii, zaregistrovala v první polovině roku 2025 celkem 70 500 vozů, což představuje meziroční nárůst o neuvěřitelných 311 %.

MG (vlastněná čínskou SAIC Motor) dokonce v první polovině roku 2025 poprvé předstihla Teslu v celkových prodejích. SAIC prodala 162 153 vozů (nárůst o 22 %), zatímco prodeje Tesly klesly o 33 % na 109 264 jednotek.

Hlavní faktory úspěchu čínských značek

  • Agresivní cenová politika
  • Rychlé zavádění nových modelů
  • Investice do marketingu a dealerských sítí
  • Zaměření na elektrické a hybridní vozy
  • Přizpůsobení se evropským preferencím

Proč americké značky ztrácejí?

KC Boyce, viceprezident společnosti Escalent pro inovace pohonných jednotek, naznačuje, že za poklesem důvěry v americké značky mohou stát geopolitická napětí a obchodní spory. "Ačkoli studie nebyla navržena k posouzení důvodů změny postojů, musím věřit, že geopolitika včetně cel, obchodních dohod a amerického postoje k Rusku a Ukrajině hraje roli v sentimentu evropských kupujících vůči USA a americkým automobilovým značkám," uvedl Boyce.

Důvěra v americké výrobky jako celek klesla z 31 % v roce 2024 na pouhých 24 % v roce 2025. USA byly jedinou zemí ze šesti zkoumaných, která zaznamenala významný pokles důvěry.

Strukturální problémy amerických značek v Evropě

Americké automobilky čelí v Evropě několika zásadním výzvám. Ford, jediná americká značka s významnou přítomností na evropském trhu (kromě Tesly), nedávno oznámil propuštění 4 000 zaměstnanců do konce roku 2027, přičemž jako důvod uvedl zklamání z prodejů elektromobilů a ekonomickou nejistotu.

Americké značky navíc nenabízejí dostatek malých a cenově dostupných elektrických vozů, které jsou v Evropě velmi žádané. Zatímco čínské značky jako BYD a MG uspěly s kompaktními modely jako MG 4 a BYD Dolphin, americké automobilky se zaměřují především na větší a dražší vozy.

Cenová očekávání zůstávají výzvou

Navzdory rostoucí důvěře mají Evropané stále jasná očekávání ohledně cen čínských vozů. Celých 72 % dotázaných si myslí, že čínské auto by mělo být levnější než jejich stávající vůz. Pouze 13 % kupujících by bylo ochotno zaplatit za čínský vůz více, i kdyby byl objektivně lepší.

Výhled do budoucnosti

Trend preferencí čínských vozů před americkými pravděpodobně bude pokračovat. Čínské automobilky masivně investují do evropské infrastruktury, včetně výrobních závodů, aby se vyhnuly clům EU na dovážené elektromobily. BYD plánuje uvést na evropský trh svou prémiovou značku Yangwang, což by z ní učinilo první čínskou automobilku vstupující na evropský trh luxusních vozů.

Současně data ukazují, že mladší generace evropských spotřebitelů je výrazně otevřenější vůči čínským značkám. S rostoucím povědomím o značce a zlepšující se kvalitou lze očekávat, že čínské automobilky budou v následujících letech dále posilovat svou pozici na úkor tradičních amerických a evropských výrobců.

Klíčové závěry studie

  • Evropští spotřebitelé nyní preferují čínské vozy před americkými
  • Důvěra v čínské značky roste, i když zůstává relativně nízká (19 % v roce 2025 oproti 12 % v roce 2024)
  • Čínské značky musí překonat cenová očekávání - většina Evropanů očekává, že budou levnější
  • Geopolitické napětí negativně ovlivňuje vnímání amerických značek
  • Čínské automobilky úspěšně obsazují segment malých a středních elektromobilů

Automobilový průmysl prochází historickou transformací. Zatímco před několika lety byly čínské vozy v Evropě prakticky neznámé, dnes představují reálnou konkurenci etablovaným značkám. S pokračujícími investicemi do kvality, technologií a místní výroby můžeme očekávat, že jejich podíl bude dále růst, což fundamentálně změní evropský automobilový trh.

Zdroje: InsideEVs, JATO Dynamics, CnEVPost, Escalent

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Tesla Supercharger

Předčasný dárek pro elektromobilisty. Tesla v Hradci spustila novou stanici, nabízí 12 stojanů a skvělou cenu
Majitelé elektromobilů směřující na východ Čech nebo do Polska mají důvod k oslavě. Tesla vyslyšela dlouholeté prosby a těsně před Vánoci zprovoznila strategicky klíčovou nabíjecí stanici. Nový Superc...

Baterie

VW snížil náklady v německých závodech o 30 %, BMW chystá nový i3
Volkswagen dokázal dramaticky snížit výrobní náklady ve svých klíčových německých závodech o třetinu díky optimalizaci platforem. Mezitím BMW připravuje nový elektromobil i3 a EnBW zlevňuje nabíjení n...

Ilustrační foto

Miliardy od Shellu i Stellantisu nestačily. Velký sen o výměně baterií končí krachem
Mělo to být řešení pro všechny, které nebaví čekat u nabíječek. Kalifornský startup Ample sliboval, že elektromobil „natankujete“ do pěti minut díky unikátní výměně modulů. Realita roku 2025 je však n...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Němečtí vědci vyvíjejí megawattové nabíječky pro kamiony s vlastní solární elektrárnou

Fraunhofer Institut společně s Infineon a Siemens pracuje na revolučních nabíjecích stanicích pro nákladní vozidla s výkonem až 30 MW.... >>

Ford a Renault spojují síly: Levné elektromobily v roce 2028?

Dva tradiční evropští výrobci sahají po společném řešení tváří v tvář invazi čínských elektromobilů. Ford a Renault dnes... >>

EU odložila rozhodnutí o zákazu spalovacích motorů na 17. prosince

Evropská komise posunula klíčové rozhodnutí o budoucnosti spalovacích motorů o týden. Místo 10. prosince se verdikt o nulových emisích u... >>

Shell otevírá svou síť: Partnerství s Hubject usnadní nabíjení v celé Evropě

Stát v dešti u nabíječky a marně stahovat další novou aplikaci je zážitek, na který chceme všichni zapomenout. Shell v prosinci 2025... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Lodi, ItalyPieve Fissiraga, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Genova North, ItalyGenova, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Svenstrup J, DenmarkSvenstrup J, Denmark
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Braak, GermanyBraak, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Illertissen, GermanyIllertissen, Germany
14 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.