Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Proč Volvo bojuje s softwarem: Elektromobily v srpnu 2025 čelí kritické zkoušce

Novinka
Foto: Novinka
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 31 Srpen, 2025

Softwarová krize Volva: EX90 jako varování pro celý průmysl

Volvo EX90, vlajková loď švédské automobilky, se stala synonymem pro softwarové problémy v elektromobilech. Podle současného CEO Håkana Samuelssona dosáhla úroveň chyb v posledních dvou letech nepřijatelné úrovně pro zákázníky. Automobilka nyní investuje 1,87 miliardy dolarů (přibližně 42 miliard Kč) do nápravy situace.

Návrat experta: Samuelsson zachraňuje situaci

Letos na jaře Volvo povolalo zpět bývalého CEO Håkana Samuelssona, který nahradil Jima Rowana z Dysonu. Samuelssonův úkol je jasný: zachránit společnost "pohřbenou" pod obřími vývojovými náklady elektromobilů a napravit pošramocenou reputaci.

Globální problém: Proč tradiční automobilky selhávají v softwaru

Volvo není zdaleka jediné. Podobné problémy hlásí Toyota se svým softwarovým platformem Arene, který měl být spuštěn letos. Jeden z inženýrů Toyotiny softwarové divize Woven prohlásil: "Je plný chyb. Není to operační systém, je to jen série nástrojů."

Přechod na software-first přístup

Tradiční automobilky se potýkají s přechodem z hardware-centric platform na software-first principy. Jde o zásadní změnu pro společnosti zvyklé na dlouhé vývojové cykly plánované roky dopředu.

  • Legacy automobilky: hardware-first přístup, dlouhé vývojové cykly
  • Nové značky (Tesla, Rivian): software-first, agilní vývoj
  • Riziko: zpoždění uvedení na trh, nespokojenost zákazníků

Technické parametry a realita elektromobilů v roce 2025

Moderní elektromobily jako Volvo EX90 nabízejí impozantní specifikace: dojezd přes 600 km, nabíjení až 250 kW a kapacitu baterie kolem 100 kWh. Software však zůstává Achillovou patou.

Nabíjení a praktické aspekty

Rychlonabíjecí stanice dnes zvládají dobít baterii z 10 na 80 % za 20-30 minut. Ceny elektromobilů se pohybují od 800 000 Kč za základní modely až po 2,5 milionu Kč za prémiové vozy jako EX90.

Budoucnost elektromobility: Lekce z krize

Samuelsson přiznává, že neexistuje "návodová kniha" pro řešení softwarových výzev v automobilovém průmyslu. "Pokud jste první, musíte si napsat vlastní manuál," uvedl CEO.

Automobilky se musí naučit pracovat v režimu neustálých aktualizací a přijmout kulturu tech společností. Úspěch elektromobility nebude záviset pouze na kapacitě baterií, ale především na kvalitě softwaru, který řídí celý zážitek z jízdy.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Elektrifikace - vodíkový pohon - e-paliva

Ex-stratég VW Michael Jost: Fyzika se nedá oklamat. Proč jsou vodík a e-paliva v autech slepou uličkou
Michael Jost, bývalý šéfstrateg automobilky Volkswagen, přináší jasnou vizi budoucnosti individuální dopravy. Podle něj jsou čistě elektrická vozidla jedinou efektivní cestou k dosažení klimatické neu...

EU regulace

Brusel otáčí: Spalovací motory mohou přežít rok 2035, připustil eurokomisař
Ještě nedávno to vypadalo jako hotová věc, dnes je vše jinak. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas potvrdil, že Brusel ustupuje tlaku a přehodnocuje zákaz prodeje aut se spalovacími motory p...

Zeekr X | zdroj: zeekr.eu/press

Zeekr vstupuje na německý trh: Čínská značka míří na firemní flotily
Čínská prémiová značka Zeekr oficiálně zahajuje prodej v Německu od ledna 2026. Firma se zaměřuje především na firemní flotily a nabízí tři modely s cenami od 37.990 eur. Plánuje vybudovat síť 100 ser...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tip na víkend: e-Salon 2025 startuje v Letňanech s přehlídkou elektromobility s desítkami novinek

Některé německé značky tentokrát vynechaly. e-Salon 2025, který právě probíhá v Letňanech, nabídne něco jiného – masivní nástup... >>

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech

Zákazník v autosalonu se zeptal, zda Subaru Solterra má jízdu na jeden pedál. Prodejce ho odbyl povýšeně: "Auto má dva pedály." Incident... >>

Musk navrhuje roboty místo vězení: Optimus jako digitální strážce

Elon Musk představil kontroverzní vizi budoucnosti trestního práva, kde by humanoidní roboty Tesla Optimus mohly nahradit klasické věznění.... >>

Solid-state Li-S baterie z Fraunhoferu: Dvojnásobná energie a dojezd přes 1000 km?

Vědci z Fraunhoferova institutu IWS v Drážďanech dosáhli zásadního pokroku ve vývoji lithium-sulfurových (Li-S) baterií. Jejich inovativní... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Cagnes-sur-Mer, FranceCagnes-Sur-Mer, France
4 míst • 125 kW • ne-Tesla
Kassel, GermanyKassel, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mont-Saint-Michel, FranceSaint-Georges-de-Gréhaigne, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Wittenburg, GermanyWittenburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eurotunnel, France -  Flexiplus LoungeCoquelles, France
2 míst • 125 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.