Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Revoluce v bateriích: 100% křemíkové anody bez potřeby vnějšího tlaku

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Miriam
Miriam 15 Březen, 2025

Průlom v konstrukci baterií

Křemíkové anody představují milník ve vývoji akumulátorů. Na rozdíl od běžně používaného grafitu dokáže křemík pojmout až 10x více lithia, což přímo zvyšuje energetickou hustotu – tedy množství energie na jednotku hmotnosti. Až dosud však bránila masovému nasazení tendence křemíku až o 300 % zvětšovat objem při nabíjení.

Jak funguje samoregulační struktura

LeydenJar vytvořil speciální porézní anodu z čistého křemíku, jejíž vnitřní prostorová síť umožňuje kontrolované rozpínání materiálu. Tato architektura zabraňuje praskání elektrody a udržuje stabilní kontakt s elektrolytem. Životnost 500 cyklů potvrzená nezávislými testy představuje prakticky použitelnou hodnotu pro většinu aplikací.

Konec těžkým svěrám

Dosavadní prototypy křemíkových baterií vyžadovaly kovové lisy vyvíjející tlak až 15 tun. LeydenJarův design tyto externí systémy zcela eliminuje, což snižuje hmotnost celého článku a zjednodušuje výrobní proces. Pro srovnání: tlak uvnitř standardní baterie během provozu odpovídá váze osobního automobilu na ploše poštovní známky.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že

CATL, přední výrobce baterií, vyvinul technologii, která umožňuje nabití elektromobilu na 80 % kapacity během pouhých 10 minut? Tato technologie zároveň zvyšuje životnost baterií díky pokročilému teplotnímu managementu. Jde o baterii s názvem Shenxing. Samozřejmě podmínkou je dostatečně výkonná nabíjecí stanice.

Vliv na elektromobilitu

V automobilovém průmyslu by nová technologie mohla zvýšit dojezd elektromobilů o 20–40 % při zachování stejných rozměrů bateriového packu. Zároveň odpadá nutnost komplikovaných chladicích systémů pro stabilizaci článků. První prototypy pro automobilky plánuje společnost představit do 18 měsíců.

Širší průmyslové využití

Kromě elektromobilů se technologie uplatní v stacionárních úložištích energie, kde umožní kompaktnější uspořádání při vyšší kapacitě. Testuje se také v nositelné elektronice – hodinky či sluchátka by mohly získat až trojnásobnou výdrž na jedno nabití bez zvětšení rozměrů.

Zdroj: chargedevs.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Elektromobil a baterie

Laboratorní průlom: Němci vyvinuli baterii s dvojnásobným dojezdem oproti dnešním elektromobilům
V Drážďanech právě otestovali baterii, která by mohla změnit elektromobilitu. Solid-state lithium-sirné články z Fraunhoferova institutu nabízejí dvojnásobný dojezd oproti současným elektromobilům – m...

Ionity nabíjení | zdroj: ionity.eu

8 minut na 300 kilometrů. Ionity spouští revoluci, která má ukončit největší strach elektromobilistů
Range anxiety – strach z dojezdu – je hlavní důvod, proč lidé nekupují elektromobily. Největší evropský provozovatel nabíječek Ionity právě instaluje 600kW stanice, které dobijí za 8 minut na 300 kilo...

Ilustrační foto

Německý autoprůmysl čeká na elektromobily: prodeje vzrostou o 30 procent
Německý automobilový průmysl očekává v roce 2026 pouze mírné oživení celkového trhu, ale u elektromobilů počítá s výrazným růstem o 30 procent na 693 tisíc vozů. Celkový trh zůstane pod úrovní roku 20...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Třicetitisícové město u Hamburku dosáhlo, co české metropole plánují na roky. MHD jezdí téměř výhradně na elektřinu

Zatímco české dopravní podniky teprve testují první elektrobusy a potykají se s technickými problémy, německý Ahrensburg s 31 tisíci... >>

Z překážky se stala výhoda. Němci otevřeli elektromobilům cestu k výdělku 500 eur ročně

Dlouho kritizované dvojí zdanění u technologie V2G je pryč. Německý parlament odstranil hlavní ekonomickou bariéru, která bránila tomu,... >>

Zatímco v ČR stojí elektromobil majlant, v Albánii je běžná realita. Co děláme špatně?

Čínský BYD Seagull stojí v Evropě přes půl milionu korun. V Albánii výrazně méně – a prodává se jako teplé housky. Malá balkánská... >>

Ford a Renault spojují síly: Levné elektromobily v roce 2028?

Dva tradiční evropští výrobci sahají po společném řešení tváří v tvář invazi čínských elektromobilů. Ford a Renault dnes... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Kleinostheim, GermanyKleinostheim, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brest, France - GouesnouGouesnou, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schwandorf, GermanySchwandorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Preston, UK - SouthPreston, United Kingdom
15 míst • 250 kW • ne-Tesla
Melide, SwitzerlandMelide, Switzerland
10 míst • 125 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.