Nová éra elektromobility ve Španělsku
Automobilky Seat a Cupra, které patří do koncernu Volkswagen, oficiálně spustily provoz nového závodu na montáž bateriových systémů v španělském Martorelli. Tato investice v hodnotě 300 milionů eur (přibližně 7,8 miliardy korun) představuje klíčový krok v elektrifikaci výroby a posílí pozici Španělska jako evropského centra elektromobility.
"Slavnostní otevření tohoto závodu na bateriové systémy znamená přelomový okamžik v historii značek Seat a Cupra. Dnes vidíme, jak se naše ambice stávají skutečností - jsme připraveni vyrábět 100% elektrická vozidla 'Made in Spain', která zpřístupní elektromobilitu v celé Evropě," uvedl Markus Haupt, generální ředitel společností Seat a Cupra.
Impozantní výrobní kapacity
Nový závod se rozkládá na ploše 64 000 metrů čtverečních a disponuje impozantními výrobními schopnostmi. Každých 45 sekund dokáže dokončit jeden kompletní bateriový systém, což odpovídá denní produkci 1 200 kusů. Roční kapacita tak dosahuje až 300 000 bateriových systémů.
Od roku 2026 bude závod výhradně zásobovat výrobní linky modelů Cupra Raval a Volkswagen ID. Polo. Hotové bateriové systémy budou do montážní haly dopravovány automaticky prostřednictvím 600 metrů dlouhého mostu, což zajistí plynulý a efektivní tok výroby.
Pokročilá technologie MEB+
V Martorelli se budou vyrábět bateriové systémy založené na platformě MEB+, která představuje nejnovější generaci technologie Volkswagenu. "Přecházíme od role spolujezdce k pozici řidiče v klíčové technologii elektrického světa," vysvětlil Günther Mendl, vedoucí koncernového centra excelence pro baterie.
Nová platforma přináší několik významných inovací. Využívá kompaktní konstrukci Cell-to-Pack, která eliminuje potřebu tradičních modulů a přímo integruje články do bateriového balíčku. Jako alternativní chemii článků zavádí lithium-železo-fosfát (LFP), který je cenově dostupnější a bezpečnější než tradiční lithium-iontové baterie.
Desetimiliardová transformace
Otevření bateriového závodu představuje vrchol transformačního procesu, který Seat a Cupra zahájily v roce 2020. Ve spolupráci s koncernem Volkswagen a partnery investovala společnost ve Španělsku celkem 10 miliard eur (260 miliard korun), aby z této země učinila "měřítko udržitelné mobility".
Pouze na elektrifikaci závodu v Martorelli bylo vyčleněno 3 miliardy eur (78 miliard korun). Díky flexibilnímu uspořádání může továrna vyrábět čistě elektrická, hybridní i spalovací vozidla pro různé značky koncernu Volkswagen.
Strategický význam pro Evropu
Martorell se nyní řadí mezi tři největší výrobní závody koncernu Volkswagen v Evropě. Odpovídá za přibližně 25 % všech vozidel vyráběných ve Španělsku a cílí na maximální roční kapacitu 600 000 jednotek. Z tohoto množství by v budoucnu mohlo být až 300 000 čistě elektrických vozidel (BEV).
Tento projekt významně přispívá k budování dlouho potřebného bateriového průmyslu v Evropě. Snižuje závislost na dodávkách z Asie a poskytuje větší kontrolu nad technologickými inovacemi a náklady, což činí elektromobilitu ještě atraktivnější a dostupnější pro evropské spotřebitele.
Zdroj: feeds.feedblitz.com