Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Sinopec a LG Chem sází na sodíkové baterie: Čínský trh poroste o 2900 %

Elektromobil a čistá energie
Foto: Elektromobil a čistá energie
Fotka autora Filip
Filip 26 Listopad, 2025

Spolupráce gigantů pro budoucnost baterií

V dynamicky se rozvíjejícím světě elektromobility a energetiky se objevuje nová, potenciálně převratná aliance. Čínský energetický kolos Sinopec, který se stále více zaměřuje na čisté energie, a jihokorejský chemický gigant LG Chem, přední dodavatel bateriových materiálů, podepsali strategickou dohodu. Jejich společným cílem je urychlit vývoj a komercializaci klíčových materiálů pro sodíkové iontové (Na-Ion) baterie. Tato spolupráce není jen o výzkumu; obě společnosti hodlají prozkoumat nové obchodní modely a v budoucnu rozšířit partnerství i na další oblasti alternativních energií a pokročilých chemických materiálů.

Proč sodík? Výhody a výzvy Na-Ion baterií

Sodíkové iontové baterie jsou v posledních letech považovány za jednu z nejslibnějších alternativ k dominantním lithium-iontovým systémům. Jejich hlavní atraktivita spočívá v hojnosti a nízké ceně sodíku, který je na Zemi mnohem dostupnější než lithium. To přináší potenciální úspory nákladů a snižuje závislost na geopoliticky citlivých dodavatelských řetězcích. Materiály pro Na-Ion baterie jsou navíc šetrnější k životnímu prostředí. Nicméně, technologie čelí i výzvám. Tou největší je v současnosti nižší energetická hustota ve srovnání s lithium-iontovými bateriemi, což znamená, že pro stejnou kapacitu potřebují sodíkové baterie více prostoru a jsou těžší. Proto je klíčové najít způsoby, jak tuto hustotu kompenzovat a zároveň zajistit průmyslovou škálovatelnost výroby.

  • Dostupnost surovin: Sodík je hojně rozšířený prvek, což snižuje rizika dodávek a náklady.
  • Potenciální úspory: Nižší cena surovin se promítá do levnější výroby baterií.
  • Bezpečnost: Některé varianty Na-Ion baterií mohou nabídnout vyšší bezpečnostní profil.
  • Výzva energetické hustoty: Nižší hustota energie omezuje jejich použití v aplikacích vyžadujících maximální dojezd nebo výkon.

Kde najdou sodíkové baterie uplatnění?

Sinopec a LG Chem vidí pro sodíkové baterie obrovský potenciál především ve dvou klíčových oblastech. První jsou stacionární systémy pro ukládání energie. Zde se nižší energetická hustota nejeví jako takový problém, protože velikost a hmotnost baterie nejsou tak kritické jako v automobilech. Tyto systémy mohou stabilizovat elektrickou síť, ukládat energii z obnovitelných zdrojů, jako jsou solární a větrné elektrárny, a poskytovat záložní napájení. Druhou oblastí jsou takzvaná „nízkoobjemová“ elektrická vozidla. Sem spadají například elektrické mopedy, skútry, malá městská vozítka nebo lehké užitkové stroje. V těchto aplikacích je prioritou spíše nízká cena a dostatečný dojezd pro kratší vzdálenosti, což Na-Ion baterie dokáží efektivně splnit. V Číně se již objevují první komerční aplikace, například elektrické skútry vybavené sodíkovými bateriemi.

Čína jako epicentrum růstu

Čínský trh se sodíkovými iontovými bateriemi je předmětem intenzivního zájmu. Podle průmyslových studií se očekává, že tento trh zaznamená v následujících deseti letech exponenciální růst. Odhaduje se, že z kapacity přibližně 10 gigawatthodin (GWh) v roce 2025 se do roku 2034 vyšplhá na neuvěřitelných 292 GWh. To představuje průměrnou roční míru růstu kolem 45 procent. Pro představu, gigawatthodina (GWh) je jednotka, která vyjadřuje kapacitu baterie nebo množství vyrobené či spotřebované energie, přičemž jedna GWh by dokázala napájet tisíce domácností po dobu jedné hodiny. Do roku 2030 se navíc předpokládá, že Čína bude zodpovědná za více než 90 procent celosvětové produkce sodíkových iontových baterií, což z ní činí klíčového hráče v této technologii.

Vize lídrů: Sinopec a LG Chem

Předseda představenstva společnosti Sinopec, Hou Qijun, zdůrazňuje strategické směřování firmy: „Sinopec si klade za cíl stát se celosvětově vedoucí společností v oblasti čisté energie a chemie a významným dodavatelem čisté energie a pokročilých chemických materiálů. Tato strategická spolupráce s LG Chem v oblasti materiálů pro sodíkové iontové baterie dále posílí technologické kompetence a konkurenceschopnost obou společností a zároveň přispěje ke globální energetické transformaci a udržitelnému rozvoji.“

Podobně vizionářsky hovoří i Shin Hak-Cheol, generální ředitel LG Chem: „Jako přední světový dodavatel bateriových materiálů jsme vždy nabízeli našim zákazníkům na trhu elektromobility diferencovaná řešení. Prostřednictvím tohoto partnerství se společností Sinopec budeme společně pokročile vyvíjet materiály pro baterie nové generace a dále posilovat naše obchodní portfolio v souladu s budoucími strategiemi našich zákazníků.“

Směr k udržitelné energetice

Partnerství mezi Sinopec a LG Chem je jasným signálem, že sodíkové iontové baterie přestávají být pouze laboratorním experimentem a stávají se reálnou součástí energetické budoucnosti. V době, kdy svět hledá udržitelnější a cenově dostupnější řešení pro ukládání energie, nabízejí Na-Ion baterie přesvědčivou odpověď. Jejich rozvoj a masové nasazení, zvláště v oblastech, kde lithium-iontové baterie nejsou ekonomicky nebo technicky nejvhodnější, mohou významně přispět k dekarbonizaci a posílení energetické nezávislosti. Podzim roku 2025 tak přináší další důkaz o neustálém pokroku v oblasti akumulačních technologií, které formují zítřejší svět.

Zdroj: www.electrive.net

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

BMW iX3 - zdroj: www.press.bmwgroup.com

1007 km bez nabíjení: BMW iX3 překonalo svůj oficiální dojezd o 200 km
Elektrické SUV, které ujede víc než tisíc kilometrů? Nové BMW iX3 to dokázalo – ale za cenu, kterou byste v praxi nejspíš platit nechtěli. Žádná klimatizace, žádné dálnice, jen pomalá jízda po vedlejš...

FSD - ilustrační foto

Tesla Robotaxi se otevírá veřejnosti, FSD míří k masovému přijetí
Tesla zpřístupnila Robotaxi veřejnosti v Austinu a Bay Area, což je klíčový milník autonomního řízení. Uživatelé iPhonů mohou nově využít samořídící vozy. Analytici současně předpovídají skokový nárůs...

BYD Dolphin Surf | zdroj: bydukmedia.com

Konec cel pro čínská auta? BYD staví závod v Maďarsku a chce ovládnout evropský trh
Obchodní válka s Čínou má nového hráče. Automobilka BYD našla recept na unijní cla a startuje výrobu 300 tisíc vozů ročně přímo v Evropě. Spolu s novými továrnami přichází i sebevědomá strategie: vyšš...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tesla slibuje Full Self-Driving v Evropě už v roce 2026, regulátoři jsou skeptičtí

Tesla tvrdí, že nizozemský regulátor RDW se zavázal schválit systém Full Self-Driving do února 2026, což by otevřelo cestu pro autonomní... >>

Dongfeng spustí výrobu baterií s dojezdem 1000 km v září 2026

Čínský automobilový gigant Dongfeng Motor oznámil zahájení sériové výroby solid-state baterií s energetickou hustotou 350 Wh/kg již v... >>

Záchrana softwaru Volkswagenu: spolupráce s Rivianem funguje po roce lépe než kdokoli čekal

Majitelé prvních elektrických Volkswagenů to znají: zamrzající displeje, nefunkční prvky, frustrující chyby. Za tím stála softwarová... >>

CATL a GAC podepsaly desetiletou smlouvu na výměnu baterií

Čínský gigant CATL uzavřel s automobilkou GAC desetiletou strategickou dohodu o rozvoji technologie výměny baterií. Spolupráce zahrnuje... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Illertissen, GermanyIllertissen, Germany
14 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sagunto, SpainSagunto, Spain
8 míst • 250 kW
(EV OTM) - Burnley Barracks, UKBurnley, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brugge, BelgiumBrugge, Belgium
14 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vendenheim, FranceMundolsheim, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.