Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Tesla a další automobilky žalují Evropskou komisi kvůli clům na elektromobily

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Filip
Filip 28 Leden, 2025

Významný zvrat v oblasti elektromobility přichází s nejnovějším vývojem na evropském trhu. Přední světový výrobce elektromobilů Tesla společně s čínskými automobilkami BYD, SAIC a Geely zahájili právní kroky proti Evropské unii kvůli nově zavedeným clům na elektromobily vyráběné v Číně.

Proč vznikl spor o cla na elektromobily?

Jádrem sporu jsou ochranná cla, která EU zavedla na dovoz elektrických vozidel z Číny. Zatímco Tesla, která v Číně vyrábí vozy určené i pro evropský trh, čelí celní sazbě 8 procent, někteří výrobci jako SAIC musí počítat s mnohem vyššími tarify dosahujícími až 35 procent.

Co stojí za rozhodnutím EU?

Evropská unie své rozhodnutí opírá o roční vyšetřování, které odhalilo významnou státní podporu čínského průmyslu elektromobilů. Podle zjištění EU tyto dotace pomohly čínskému automobilovému průmyslu získat dominantní postavení na globálním trhu. Pro srovnání, Spojené státy a Kanada uplatňují na čínské elektromobily ještě přísnější cla ve výši 100 procent.

Oficiální stanovisko Evropské komise

„Jsme připraveni. Jsme klub založený na pravidlech. Pokud nás chtějí vzít k soudu, mohou to udělat," uvedl mluvčí Evropské komise Olof Gill. EU tak dává najevo svou připravenost čelit právním výzvám souvisejícím s ochrannými cly.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že

První elektromobil byl sestaven holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem již v roce 1835, tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. V roce 1899 Belgičan Camille Jenatzy překonal s elektromobilem La Jamais Contente jako první na světě rychlost 100 km/h. V 19. století byly elektromobily dokonce populárnější než vozidla se spalovacími motory díky své tichosti a čistému provozu. Je to překvapující, že ano?

Klíčoví aktéři v právním sporu

Do právního sporu se kromě automobilek zapojila také Čínská obchodní komora pro import a export strojů a elektroniky (CCCME). Žalující strany usilují především o zrušení celních opatření a případnou kompenzaci ztrát způsobených jejich zavedením.

Dopady na evropský trh s elektromobily

Zavedená cla mohou významně ovlivnit dostupnost elektrických vozidel na evropském trhu. Zatímco ochranná opatření mají podpořit evropské výrobce, kritici argumentují možným zpomalením elektrifikace vozového parku v důsledku vyšších cen.

Tesla žaloba EU, cla na elektromobily, čínské elektromobily v Evropě, Tesla BYD SAIC Geely, elektromobilita EU, ochranná cla EU, evropský automobilový průmysl

Zdroj: www.teslarati.com

Publikováno: 28. ledna 2025

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Baterie

Seat a Cupra otevřely továrnu na baterie za 7,8 miliardy korun
Španělské automobilky Seat a Cupra slavnostně otevřely nový závod na výrobu bateriových systémů v Martorelli. Investice za 300 milionů eur (7,8 miliardy korun) umožní vyrábět baterii každých 45 sekund...

Elektromobil a baterie

Laboratorní průlom: Němci vyvinuli baterii s dvojnásobným dojezdem oproti dnešním elektromobilům
V Drážďanech právě otestovali baterii, která by mohla změnit elektromobilitu. Solid-state lithium-sirné články z Fraunhoferova institutu nabízejí dvojnásobný dojezd oproti současným elektromobilům – m...

EV baterie Lithium

Rimac testuje 100kWh baterie s 30% vyšší hustotou: První je dostane Bugatti
Rimac Technology, in-house divize chorvatského výrobce hyperaut, se chystá představit novou generaci pevnolátkových baterií. Ty slibují o 20 až 30 procent vyšší energetickou hustotu a potenciálně se o...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Nio Firefly míří do Británie a Thajska: Strategie bez cel pro globální expanzi

Čínská automobilka Nio, známá svými inovativními elektromobily, výrazně zrychluje globální expanzi své prémiové kompaktní značky... >>

Sinopec a LG Chem sází na sodíkové baterie: Čínský trh poroste o 2900 %

Čínský energetický gigant Sinopec a jihokorejský chemický lídr LG Chem spojují síly v ambiciózním projektu vývoje klíčových... >>

Konec drahého rychlonabíjení? PRE láká na 11 korun za kWh a asistenci zdarma

Od prvního prosince mohou elektromobilisté v síti PRE Point nabíjet na ultrarychlých stanicích za 11 korun za kilowatthodinu – o dva koruny... >>

Vyměníte 5 % energie za čisté ruce? Bezdrátové nabíjení elektromobilů konečně dává smysl

Zaparkovat a odejít. Žádné hledání kabelů v kufru, žádné špinavé ruce. To, co známe z telefonů, se ve Švýcarsku stává realitou i... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Györ, HungaryGyőrújbarát, Hungary
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Birch, UK - WestboundHeywood, United Kingdom
12 míst • 250 kW
Düsseldorf - Ando CampusDüsseldorf, Germany
3 míst • 250 kW • ne-Tesla
Miskolc, HungaryMiskolc, Hungary
8 míst • 125 kW • ne-Tesla
Schierling, GermanySchierling, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.