Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Tesla a další automobilky žalují Evropskou komisi kvůli clům na elektromobily

Ilustrační foto
Fotka autora Filip
Filip 28 Leden, 2025

Významný zvrat v oblasti elektromobility přichází s nejnovějším vývojem na evropském trhu. Přední světový výrobce elektromobilů Tesla společně s čínskými automobilkami BYD, SAIC a Geely zahájili právní kroky proti Evropské unii kvůli nově zavedeným clům na elektromobily vyráběné v Číně.

Proč vznikl spor o cla na elektromobily?

Jádrem sporu jsou ochranná cla, která EU zavedla na dovoz elektrických vozidel z Číny. Zatímco Tesla, která v Číně vyrábí vozy určené i pro evropský trh, čelí celní sazbě 8 procent, někteří výrobci jako SAIC musí počítat s mnohem vyššími tarify dosahujícími až 35 procent.

Co stojí za rozhodnutím EU?

Evropská unie své rozhodnutí opírá o roční vyšetřování, které odhalilo významnou státní podporu čínského průmyslu elektromobilů. Podle zjištění EU tyto dotace pomohly čínskému automobilovému průmyslu získat dominantní postavení na globálním trhu. Pro srovnání, Spojené státy a Kanada uplatňují na čínské elektromobily ještě přísnější cla ve výši 100 procent.

Oficiální stanovisko Evropské komise

„Jsme připraveni. Jsme klub založený na pravidlech. Pokud nás chtějí vzít k soudu, mohou to udělat," uvedl mluvčí Evropské komise Olof Gill. EU tak dává najevo svou připravenost čelit právním výzvám souvisejícím s ochrannými cly.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že

První elektromobil byl sestaven holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem již v roce 1835, tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. V roce 1899 Belgičan Camille Jenatzy překonal s elektromobilem La Jamais Contente jako první na světě rychlost 100 km/h. V 19. století byly elektromobily dokonce populárnější než vozidla se spalovacími motory díky své tichosti a čistému provozu. Je to překvapující, že ano?

Klíčoví aktéři v právním sporu

Do právního sporu se kromě automobilek zapojila také Čínská obchodní komora pro import a export strojů a elektroniky (CCCME). Žalující strany usilují především o zrušení celních opatření a případnou kompenzaci ztrát způsobených jejich zavedením.

Dopady na evropský trh s elektromobily

Zavedená cla mohou významně ovlivnit dostupnost elektrických vozidel na evropském trhu. Zatímco ochranná opatření mají podpořit evropské výrobce, kritici argumentují možným zpomalením elektrifikace vozového parku v důsledku vyšších cen.

Tesla žaloba EU, cla na elektromobily, čínské elektromobily v Evropě, Tesla BYD SAIC Geely, elektromobilita EU, ochranná cla EU, evropský automobilový průmysl

Zdroj: www.teslarati.com

Publikováno: 28. ledna 2025

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Křemíkové baterie získaly 463 milionů dolarů: Konec éry lithium-iontů?

Americká společnost Group14 Technologies právě uzavřela jedno z největších investičních kol v oblasti bateriových technologií za... >>

Nová Škoda Elroq 85x s pohonem všech kol: dvě verze, bohatá výbava a dojezd až 540 km

Na český trh přichází Škoda Elroq 85x – elektrické SUV s pohonem všech kol, dojezdem až 540 km a rychlým nabíjením za 28 minut. Novinka... >>

Neomezený dojezd elektromobilů bez nabíjení: Revoluční technologie nebo příliš krásné na to, aby to byla pravda?

Kanadský vynálezce Thane C. Heins tvrdí, že vyvinul průlomovou technologii, která by mohla umožnit elektromobilům nabíjet se během jízdy a... >>

Proč Tesla v září 2025 láme rekordy? 120 000 objednávek za měsíc šokuje trh!

Tesla v Číně právě zažila nejlepší měsíc roku 2025 s prodejem 83 192 vozů. Obří úspěch zajistil nový Model Y L s prostorem pro 6... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Mont-Saint-Michel, FranceSaint-Georges-de-Gréhaigne, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Verviers, BelgiumVerviers, Belgium
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Warsaw, PolandWarsaw, Poland
2 míst • 120 kW
Grandate, ItalyGrandate, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Magnant, FranceMagnant, France
56 míst • 250 kW • ne-Tesla
La Roca Village, SpainSanta Agnès de Malanyanes, Spain
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Giessen, GermanyGiessen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers South, DenmarkRanders, Denmark
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Neu-Ulm, GermanyNeu-Ulm, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Guxhagen, GermanyGuxhagen, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.