Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Aktuální trendy v elektromobilitě: Čína a Evropa na rozcestí

Novinka
Fotka autora Redakce
Redakce 13 Červen, 2024

V týdnu 23 letošního roku, konkrétně od 3. do 9. června, zaznamenal čínský trh s elektromobily výrazný pokles. Tento trend však neplatil pro všechny výrobce. Například společnosti Li Auto a Aito si vedly dobře, zatímco Xiaomi prodalo 2 100 vozidel, Nio 3 500 a Tesla pouze 1 200. Největší úspěch zaznamenala společnost BYD s prodejem 52 800 vozidel.

Evropská unie zavádí cla na čínské elektromobily

Ve středu Evropská komise oznámila zavedení provizorních cel na čínské elektromobily. Důvodem jsou nespravedlivé subvence, které podle komise narušují tržní rovnováhu. Cla se budou pohybovat od 17,4 % pro BYD, přes 20 % pro Geely až po 38,1 % pro SAIC.

Dopady na trh a spotřebitele

Zavedení cel může mít významné dopady na evropský trh s elektromobily. Očekává se, že ceny čínských vozidel v Evropě vzrostou, což by mohlo ovlivnit rozhodování spotřebitelů při nákupu nových vozidel. Na druhé straně by to mohlo poskytnout příležitost evropským výrobcům zlepšit svou konkurenceschopnost.

Reakce výrobců

Čínští výrobci vyjádřili obavy z nových opatření Evropské unie. Někteří z nich plánují přehodnotit své obchodní strategie a zaměřit se více na domácí trh nebo jiné zahraniční trhy mimo Evropu. Naopak evropské automobilky tuto změnu vítají jako možnost zvýšit svůj podíl na trhu. Není se čemu evropským výrobcům divit. Čínské firmy jim v poslední době působí určitě ne jednu vrásku na čele.

Otázkou pak je, zda k podobnému kroku nepřistoupí i Čína a naopak nezhorší západním výrobcům podmínky na svém trhu. 

Například Volkswagen Group má v Číně značnou tržní přítomnost, která je jeho největším jednotlivým trhem. V roce 2023 Volkswagen Group China prodal přibližně 3,2 milionu vozidel, což představuje nárůst o 1,6 % ve srovnání s předchozím rokem. Podíl skupiny na čínském trhu činil 14,5 %. Značka Audi, zaměřená na prémiový a sportovní segment, zaznamenala výrazný růst s nárůstem prodeje o 13,5 %, což představuje 728 575 vozidel​ (VW Annual Report 2023)​. 

V porovnání s tím evropský trh zůstává silný, ale jeho růst v objemu prodeje nebyl tak výrazný. Celkově Volkswagen Group v roce 2023 prodal 9,24 milionu vozidel po celém světě, přičemž evropský trh byl klíčovým přispěvatelem spolu s Čínou. Zaměření skupiny na elektromobilitu je v Evropě výraznější, přičemž v regionu bylo prodáno značných 771 100 elektrických vozidel​ (Volkswagen Group)​.

Finančně Volkswagen vykázal v roce 2023 prodejní příjmy ve výši 322,3 miliardy eur a provozní zisk 22,6 miliardy eur, což ukazuje silný výkon navzdory tržním výzvám. Tyto údaje zdůrazňují klíčovou roli jak čínského, tak evropského trhu v globální strategii a finančním zdraví Volkswagenu. 

Stručně řečeno, zatímco Čína je pro Volkswagen největším trhem z hlediska objemu prodeje, Evropa zůstává stejně důležitá, zejména v kontextu přechodu společnosti na elektrická vozidla. Tento dvojí zaměřený přístup je klíčový pro Volkswagen, jak se naviguje v konkurenčním automobilovém průmyslu. Ovšem komplikace na čínském trhu mohou VW stát slibnou tržní pozici na tamním trhu. Zvláště v současné době, kdy  v Číně probíhá de facto cenová válka mezi výrobci elektroaut.

Zdroj: volkswagen-group.com

Štítky

  • EV novinky
  • Volkswagen
  • Statistiky prodejů

Mohlo by vás zajímat

Elektromobil v Římě - ilustrační foto

Dotace na elektromobily v Itálii zmizely za 6 hodin. 597 milionů eur nestačilo
22. října 2025 v poledne spustila Itálie dotační program na elektromobily s rozpočtem 597 milionů eur. Nabídka byla lákavá: až 11 000 eur slevy na nový elektromobil. Server ministerstva okamžitě zkola...

Kia PV5 Cargo | zdroj: press-eu.kia.com

Neskutečný dojezd, ale reálný test: Plně naložená Kia PV5 Cargo ujela 693 km a zapsala se do Guinnessovy knihy
Značka Kia se postarala o zápis do historie, který mění pohled na reálnou použitelnost elektrických dodávek. Její první specializovaný užitkový vůz, Kia PV5 Cargo, oficiálně stanovil nový světový reko...

Statistika elektromobilů

Češi kupují elektromobily o 41 % rychleji než loni. A ve Francii se právě stalo něco historického
Zatímco český trh s elektromobily exploduje tempem, které překvapilo i některé analytiky, Francie právě překročila hranici, o které se dosud jen mluvilo: poprvé v historii tam elektromobily předčily b...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Musk odhalil karty: Prodeje aut už Teslu tolik nezajímají. Všechno sází na Robotaxi

Finanční výsledky Tesly za Q3 2025 byly sice bedlivě sledované, ale to hlavní přišlo až po nich. Elon Musk během hovoru s investory... >>

Porsche v šoku: Ztráta 1,1 miliardy dolarů. Značku potopil kolaps v Číně a skrytá účetní bomba

To je rána. Provozní ztráta Porsche ve výši 966 milionů eur šokovala investory. Bylo by snadné svést to na elektromobily, ale realita je... >>

Stellantis hlásí obrat: Dodávky v Q3 vzrostly o 13 %, Severní Amerika táhne nahoru

Po roce plném propadů a pochybností přichází první skutečné světlo na konci tunelu. Stellantis, gigant sdružující značky od Jeepu po... >>

Od Iron Mana po Jágra: slavní, kteří přesedlali na elektromobily

Elektromobily dnes lákají široké spektrum řidičů – od technologických vizionářů po prakticky smýšlející rodiny. Nabízejí tichý... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Mühldorf, GermanyErharting, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Warsaw, PolandWarsaw, Poland
2 míst • 120 kW
Flå, NorwayFlå, Norway
38 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nörten-Hardenberg, GermanyNörten-Hardenberg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brugge, BelgiumBrugge, Belgium
14 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.