Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Bankrot Northvoltu: Jak je možné, že výrobce baterií do elektromobilů zkrachoval?

EV novinky baterie
Foto: EV novinky baterie
Fotka autora Redakce
Redakce 22 Listopad, 2024

Společnost Northvolt, která byla považována za jednu z největších evropských nadějí na konkurenceschopnost vůči čínské dominanci v oblasti baterií pro elektromobily, nedávno oznámila bankrot. Tedy divize v USA. I přesto, že poptávka po lithium-iontových bateriích rychle roste, Northvolt se ocitl v situaci, která ukazuje, jak náročné je udržet se na trhu v tomto odvětví. V tomto článku se podíváme na důvody pádu této společnosti a proč ani strategický význam jejího produktu nestačil k jejímu přežití.

Co je Chapter 11 a jak pomáhá firmám?

Northvolt požádal o ochranu před věřiteli prostřednictvím tzv. Chapter 11 podle amerického insolvenčního práva. Tento právní mechanismus umožňuje firmám restrukturalizovat své dluhy a pokračovat v omezeném provozu, zatímco hledají řešení své finanční situace. Cílem je umožnit firmě přežití a zachování zaměstnanosti. Northvolt oznámil, že během restrukturalizace zůstane jeho švédský závod Northvolt Ett a výzkumné centrum Northvolt Labs v provozu.

Co vedlo k finančním problémům?

Northvolt čelil několika zásadním problémům. Přestože firma obdržela významné investice od partnerů, jako je Volkswagen Group, její celkové zadlužení dosáhlo 5,8 miliardy dolarů. Hlavními faktory, které přispěly k tomuto stavu, byly:

  • Vysoké náklady na výstavbu a provoz gigatováren.
  • Zpoždění v dodávkách baterií klíčovým zákazníkům, například BMW.
  • Rostoucí konkurence ze strany asijských výrobců baterií s nižšími výrobními náklady.

Strategická podpora od Scanie a dalších investorů

Společnost získala krátkodobou finanční injekci ve výši 100 milionů dolarů od svého největšího zákazníka a akcionáře, firmy Scania. Tento krok je součástí širšího financování ve výši 245 milionů dolarů, které má firmě pomoci překlenout nejtěžší období. Northvolt tvrdí, že tyto prostředky umožní pokračování klíčových operací a restrukturalizaci, která by měla být dokončena do prvního čtvrtletí roku 2025.

Význam evropské produkce baterií

Northvolt byl jedním z mála evropských výrobců baterií, kteří měli potenciál konkurovat asijským gigantům. Jeho gigatovárna ve švédském Skellefteå měla roční kapacitu 60 GWh, což by stačilo na výrobu baterií pro 1 milion elektromobilů. Přesto v roce 2024 firma vyráběla pouze 300 000 baterií ročně, což poukazuje na problémy s efektivitou a kapacitou výroby.

Co to znamená pro evropský trh?

Bankrot Northvoltu je varováním pro evropský automobilový průmysl, který by rád spoléhal na dostupnost baterií vyráběných v regionu. Nedostatek místních výrobců baterií může zvýšit závislost Evropy na dovozech z Asie, což má strategické i ekonomické dopady. Současně jde o příležitost pro další hráče, aby vyplnili mezeru na trhu.

Bankrot Northvoltu ukazuje, jak náročné je udržet se na trhu s bateriemi pro elektromobily, i když jde o strategicky klíčový a vysoce žádaný produkt. Případ Northvoltu podtrhuje důležitost efektivního řízení, konkurenceschopných nákladů a schopnosti dodržovat smluvní závazky vůči zákazníkům. Evropský trh nyní čelí otázce, zda dokáže vytvořit životaschopnou infrastrukturu pro výrobu baterií, která by snížila jeho závislost na dovozech.

Zdroj: Greencarreports, Insideevs

Štítky

  • EV novinky
  • Baterie

Mohlo by vás zajímat

BYD Seal | ilustrační foto

Evropský trh s elektromobily akceleruje: Růst o 26 % i bez státních pobídek
Evropský trh s elektromobily zažívá v roce 2025 nečekaný rozmach i bez státních dotací. Od ledna do října vzrostl prodej elektrických vozidel v Evropě o více než 26 % oproti loňskému roku, v Německu d...

MG4 | zdroj: news.mgmotor.eu

MG4 Anxin Edition: Světově první masově vyráběný elektromobil s polopevnou baterií míří k zákazníkům
Zatímco jiní o pevných bateriích jen mluví, MG je právě začalo doručovat prvním zákazníkům. Model MG4 Anxin Edition boří mýty o nedostupnosti špičkových technologií – nabízí extrémní odolnost proti po...

Tesla

Leasingová tsunami nadělila řidičům nečekaný dárek. Ceny ojetin jsou na dně, AutoScout24 hlásí možný konec propadu
Dostali jste chuť na elektromobil, ale ceny vás dosud odrazovaly? Letošní závěr roku přinášejí nečekané překvapení. Díky „leasingové tsunami“ se trh zaplnil kvalitními ojetinami a ceny modelů jako VW ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Věda potvrzuje: Každých 10 % více elektromobilů zlepší ovzduší o 1,1 %. Výsledky jsou vidět nejen v Pekingu

Po desetiletích extrémního smogu čínská města konečně dýchají. Vědecké studie analyzující miliony jízd v Pekingu, Šanghaji a... >>

Volkswagen a Xpeng dokončili společný elektromobil ID.Unyx 07 za pouhých 18 měsíců

První společný vůz Volkswagenu a Xpengu, SUV ID.Unyx 07, vstoupí do výroby už 31. prosince. Je to výsledek nečekaně rychlého, pouhých 18... >>

Velký přehled verzí Volva EX30: Od městské stylovky po vrcholný Cross Country. Vyznáte se v nich?

S příchodem nových variant se z modelu EX30 stává komplexní modelová řada. Zákazník má nyní na výběr ze tří charakterů, které se... >>

Brusel otáčí: Spalovací motory mohou přežít rok 2035, připustil eurokomisař

Ještě nedávno to vypadalo jako hotová věc, dnes je vše jinak. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas potvrdil, že Brusel ustupuje... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Neuberg, GermanyErlensee, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dover, UKDover, United Kingdom
11 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eidsvoll Verk, Norway - NebbenesEidsvoll Verk, Norway
44 míst • 150 kW • ne-Tesla
La Chapelle-sur-Erdre, FranceLa Chapelle-sur-Erdre, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Kassel, GermanyKassel, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.