1 000+
14,6%
543
Průlom na náročném trhu
Jižní Korea, dlouhodobě doménou lokálních výrobců jako Hyundai a Kia, zažívá nečekanou invazi čínských elektromobilů. Model BYD Atto 3 (v Číně známý jako Yuan Plus) zde překonal hranici tisíce dodaných vozidel rekordním tempem – pouhých 42 dní po zahájení prodeje 14. dubna 2025. Podle údajů Korea Automobile Importers & Distributors Association se v dubnu stal nejprodávanějším importovaným elektromobilem, když předstihl i Teslu Model Y.
"Dosažení tisícovky dodávek během necelých dvou měsíců překonalo naše očekávání. Vyvážené věkové rozložení zákazníků – od dvacetiletých po seniory – dokazuje univerzální přitažlivost tohoto modelu."
Expanční strategie BYD v Koreji
Průnik komerčními vozidly
BYD nejprve vstoupil na jihokorejský trh s elektrickými autobusy a nákladními vozy, budující infrastrukturu a značkové povědomí.
Oficiální start prodeje osobních vozů
Společnost oficiálně představila Atto 3 jako svůj vlajkový model pro korejský trh během lednového launch eventu v Soulu.
První testovací jízdy
Vybraní zájemci a novináři měli možnost vyzkoušet Atto 3 na speciálních akcích v Soulu a Pusanu, což vygenerovalo první vlnu rezervací.
Zahájení dodávek
První zákazníci přebírají klíče od svých vozů po schválení vládních dotací. Během prvního týdne přijato přes 1 000 předobjednávek.
Distribuční síť a cenová strategie
Úspěch Atto 3 stojí na kombinaci agresivní cenové politiky a strategického rozmístění showroomů. Po aplikaci státních a městských dotací klesá cena vozidla z původních 31 milionů wonů (cca 560 000 Kč) na přibližně 20 milionů wonů (cca 360 000 Kč).
Klíčové lokality
- 🇰🇷 Soul (Seocho): Hlavní showroom s kapacitou 50 vozů měsíčně
- 🇰🇷 Pusan: Pobočka otevřená květnu 2025
- 🇰🇷 Inčchon: Plánované otevření Q3 2025
Demografie zákazníků (duben 2025)
- 20-30 let: 20%
- 40-49 let: 30%
- 50-59 let: 32%
- 60+ let: 18%
Konkurenční výhody
- LFP baterie s vyšší životností
- 5letá záruka na baterii
- Nabíjení 10-80% za 29 minut
- Dojezd 420 km (WLTP)
Dopad na korejský automobilový trh
Rychlý úspěch Atto 3 signalizuje zásadní posun v preferencích jihokorejských zákazníků:
- Překonání národních preferencí: Poprvé čínský výrobce překonal v prodejích importovaných EV tradiční favority
- Dotace jako klíčový faktor: Cenová dostupnost po aplikaci dotací hrála rozhodující roli
- Reakce domácích výrobců: Hyundai a Kia urychlily uvedení konkurenčních modelů EV v cenové kategorii do 30 milionů wonů