Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

BYD plánuje globální útok - do roku 2030 chce polovinu prodejů mimo Čínu

BYD Sealion 7 - ilustrační foto

Čínský gigant BYD překvapil automobilový svět ambiciózním plánem: do roku 2030 chce prodávat polovinu svých vozů mimo domácí trh. V Evropě už nyní poráží Teslu v klíčových zemích a jeho prodeje explodují tempem přes 750 %. Jak daleko může čínská expanze zajít a co to znamená pro evropské řidiče?

Co se v článku dozvím

  • Jak BYD porazilo Teslu v největších evropských trzích
  • Proč má BYD tak agresivní plány globální expanze
  • Jaké modely BYD míří do Evropy a za jaké ceny
  • Co čínský útok znamená pro české řidiče a ceny elektroaut

BYD poráží Teslu v srdci Evropy

Dubnové prodejní statistiky z Evropy přinesly šokující zprávu: čínská značka BYD poprvé porazila Teslu v jejích tradičních pevnostech. Podle údajů německého federálního úřadu pro silniční provoz (KBA) prodalo BYD v dubnu 2025 v Německu celkem 1 566 vozů – to je nárůst o 756 % oproti stejnému měsíci loňska¹.

Tesla naproti tomu zaznamenala v Německu dramatický propad na pouhých 855 aut, což představuje pokles o 46 %¹. Podobný scénář se opakuje i ve Velké Británii, kde podle údajů SMMT prodalo BYD v dubnu 2 511 vozů proti pouhým 512 Teslám¹.

Ambiciózní plán: polovina prodejů mimo Čínu do roku 2030

BYD ale neplánuje zpomalit. Podle informací Reuters z května 2025 čínský gigant odhalil svůj nejambicióznější plán: do roku 2030 chce prodávat polovinu všech svých vozů mimo čínský trh². Tento cíl by z BYD udělal skutečného rivala největších světových automobilek jako Toyota nebo Volkswagen.

Tempo růstu je už nyní závratné. Jak uvádí Reuters, prodeje BYD v Evropě se v prvním čtvrtletí 2025 více než ztrojnásobily na 37 201 vozů oproti 8 500 ve stejném období roku 2024, což společnosti zajistilo 4,1% podíl na evropském trhu elektroaut².

Pozor! Podle prognóz S&P Global Mobility se očekává, že BYD zdvojnásobí své evropské prodeje už v roce 2025 – z loňských 83 000 na letošních 186 000 vozů. Do roku 2029 by toto číslo mohlo dosáhnout až 400 000 aut ročně¹.

Jak BYD dobývá evropské srdce

Úspěch BYD v Evropě není náhodný. Podle Reuters čínská společnost radikálně změnila svou strategii po počátečních problémech v roce 2024, kdy dosáhla pouze 2,8% podílu na evropském trhu elektroaut při celkových prodejích 57 000 vozů – výrazně pod původními očekáváními³.

Klíčové kroky BYD podle Reuters³:

  • Masivní rozšíření dealerské sítě napříč Evropou
  • Najímání zkušených manažerů přímo od evropských automobilek, zejména Stellantis
  • Přidání plug-in hybridů do nabídky po doporučení poradce Alfreda Altavilly
  • Výstavba továrny v Maďarsku s kapacitou 150 000 až 300 000 aut ročně

Jaké modely BYD míří k nám a za kolik

BYD přichází na evropský trh s širokou nabídkou modelů. Podle údajů Electrek byl nejprodávanějším modelem BYD v Evropě v roce 2024 Atto 3 s 12 363 prodanými kusy, následovaný modely Dolphin (1 079), Tang (1 055), Han (849) a Seal (284)⁴.

Připravované novinky podle dostupných informací:

  • Seal U – nový elektrický SUV s dojezdem až 500 km WLTP a rychlým nabíjením (30-80 %) za 26 minut⁴
  • Dolphin Surf – dostupnější varianta, která má ve Velké Británii startovat pod 20 000 liber (cca 580 000 Kč)¹

V Číně má BYD k dispozici ještě levnější modely jako Seagull, který startuje pod 10 000 dolary, ale datum příchodu do Evropy není zatím jasný¹.

Co čínský útok znamená pro české řidiče

Příchod BYD a dalších čínských značek do Evropy může být dobrá zpráva pro české spotřebitele. Zvýšená konkurence často znamená:

  • Tlak na snížení cen elektroaut všech značek
  • Rychlejší inovace v oblasti baterií a dojezdu
  • Větší výběr modelů v dostupnějších cenových kategoriích
  • Zlepšení služeb všech značek v boji o zákazníky

Ale pozor na úskalí: Evropská unie uvalila na čínské elektroauta cla, která mohou ceny ovlivnit. BYD ale tuto překážku částečně obchází plánovanou výstavbou továrny přímo v Maďarsku.

Podle Tim Albertsena, CEO leasingové společnosti Ayvens: „BYD bere tuto situaci velmi vážně, ale budování pozice v Evropě vyžaduje čas. Stejně jako evropské nebo americké automobilky přicházející do Číny - to, co čínské společnosti dělají dobře v Číně, ne vždy funguje v Evropě."³

Závěr: Revoluce je na dosah

BYD není jen další čínská značka snažící se proniknout do Evropy. Je to globální hráč s jasnou vizí a obrovskými zdroji, který už dokázal, že umí porazit i takové giganty jako Tesla.

Pro české řidiče to znamená jednu věc: trh s elektroauty se chystá dramaticky změnit. Větší konkurence, lepší ceny a rychlejší inovace – to vše můžeme očekávat v příštích letech.

Otázka už není, jestli čínské značky uspějí v Evropě, ale jak rychle a jak daleko dokážou zajít. BYD se svým plánem prodat do roku 2030 polovinu aut mimo Čínu ukazuje, že automobilový svět, jak ho známe, se mění před našima očima.

A vy? Uvažovali byste o čínském elektroautu, pokud by nabídlo lepší poměr ceny a výkonu než evropská konkurence?

Zdroje:

¹ Electrek - BYD takes the spotlight in Germany after sales surge by +750% in April
² Reuters - BYD aims to sell half its cars outside China by 2030
³ Reuters - China EV giant BYD reboots Europe operations after strategic stumbles
⁴ Electrek - BYD is 'just getting started' in Europe with plans to triple its EV market share

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 26 Květen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínské elektromobily expandují: BYD míří na evropský luxusní trh a roste podpora bateriových technologií

Čínský výrobce BYD se chystá jako první ze země vstoupit na evropský trh luxusních elektromobilů se svou značkou Yangwang. Současně... >>

Zeekr vyvrací obvinění z prodeje ojetých elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr oficiálně reagovala na mediální zprávy o údajném prodeji ojetých vozů s nulovým nájezdem. Firma kategoricky... >>

Novinky v elektromobilitě: Avatr posiluje baterie a MG4 láme rekordy

Čínský výrobce Avatr oznámil integraci větších baterií CATL a pokročilého řídicího systému Huawei do svých modelů, s uvedením... >>

BMW iX3 2026: Revoluční efektivita 15 kWh/100 km předčí Tesla Model Y

Nový BMW iX3 2026 přepisuje pravidla elektromobility s rekordní spotřebou pouhých 15 kWh na 100 kilometrů a dosahuje uhlíkové neutrality... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Viborg, DenmarkViborg, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.