Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Celosvětový trh s elektromobily roste: Proč Evropa zaostává?

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 19 Listopad, 2024

Říjen 2024 přinesl rekordní prodeje elektromobilů na celosvětové úrovni. Bylo prodáno více než 1,7 milionu elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje nárůst o 35 % oproti stejnému období loňského roku a o 3 % oproti září 2024. Tento růst však nevypovídá stejný příběh pro všechny regiony. Proč se evropské automobilky potýkají s problémy, zatímco trh v Číně a Severní Americe vzkvétá?

Čína stále vede

Čína opět potvrdila svou dominanci na globálním trhu elektromobilů. V říjnu zde bylo prodáno 1,2 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 50 %. Čínský trh těží z masivních vládních dotací, široké nabídky cenově dostupných elektromobilů a rychlého rozvoje nabíjecí infrastruktury.

Od začátku roku 2024 bylo v Číně prodáno již 8,4 milionu elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 38 %. To ukazuje, že poptávka po elektromobilitě je zde stabilně vysoká a dále roste.

Obrázek
Dan

Mohlo by vás zajímat:

Elektromobily na vzestupu: Dánsko a Norsko vedou EV revoluci
Proč klesá prodej elektromobilů v Německu? Není to jen o preferencích spotřebitelů

Stagnace Evropy

Na druhé straně Zeměkoule vykazuje evropský trh spíše smíšené výsledky. V říjnu bylo v Evropě prodáno 260 tisíc elektromobilů, což představuje pouze 1% meziroční nárůst, ale zároveň 14% pokles oproti září. Celkové prodeje v roce 2024 zatím zaostávají o 3 % za rokem 2023.

Existují však výjimky. Například Dánsko zaznamenalo meziroční nárůst o 31 %, Velká Británie o 14 % a Portugalsko o 11 %. Naproti tomu Německo, které bývalo tahounem trhu, vykazuje meziroční pokles o 18 %. Tento pokles odráží nejen ekonomickou stagnaci Německa, ale také vyšší ceny evropských elektromobilů ve srovnání s globální konkurencí.

Proč je evropský trh pod tlakem?

Jedním z hlavních problémů je cena. Evropské automobilky nabízejí elektromobily, které jsou dražší než konkurence z Číny nebo USA. Čínské značky, jako je BYD, dokázaly v říjnu 2024 překonat hranici 500 tisíc prodaných vozů za jediný měsíc, přičemž jejich modely jsou často cenově dostupnější.

K tomu se přidává ekonomická situace v Evropě. Stagnace německé ekonomiky a vysoká inflace snižují kupní sílu obyvatelstva, což ovlivňuje ochotu investovat do nových technologií, jako jsou elektromobily.

Severní Amerika: Stabilní růst

Severní Amerika naopak vykazuje stabilní růst díky podpůrným programům, jako je americký zákon o snížení inflace (IRA). Tento program poskytuje přímé finanční pobídky na nákup elektromobilů, což výrazně zvyšuje jejich dostupnost pro široké spektrum zákazníků.

Od začátku roku 2024 bylo v USA a Kanadě prodáno 1,4 milionu elektromobilů, což představuje nárůst o 9 % oproti roku 2023. Tento růst je navíc podpořen investicemi do výroby a infrastruktury.

Jaké je řešení pro Evropu?

Evropské automobilky čelí těžké výzvě. Snižování cen elektromobilů a podpora lokální výroby baterií by mohly pomoci obnovit jejich konkurenceschopnost. Dalším krokem by mohlo být zlepšení nabíjecí infrastruktury a nabídka modelů zaměřených na širší publikum, včetně dostupnějších vozů. Možná místo cel, podpořit domácí výrobce formou nabídek dotací Evropanům na evropská auta. Případně se vyhnout zásahům a nechat trh rozhodnout. Evropskému trhu chybí širší nabídka elektromobilů, konkurence mezi výrobci a volnější trh bez zbytečné regulace.

Jedno je jisté: zatímco globální trh elektromobilů pokračuje v růstu, Evropa musí přehodnotit svou strategii, pokud nechce zaostávat.

Zdroj: EV.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

FSD - ilustrační foto

Tesla FSD v Evropě: První testovací jízdy a cesta k homologaci 2026
Systém Full Self-Driving (Supervised) od Tesly se konečně dostává do Evropy. Zájemci si jej mohou vyzkoušet již letos na demo jízdách v Německu, zatímco automobilka intenzivně pracuje na získání homol...

BMW asistenční systém | zdroj: press.bmwgroup.com

Bolt nasadí v Evropě autonomní taxi už v roce 2026. Časem i bez řidiče za volantem
Čínská technologie a evropská síť. Estonský gigant Bolt spojil síly s Pony.ai, aby do evropských měst přivezl samořiditelná vozidla úrovně 4. První piloty startují v roce 2026, plně bezřidičový provoz...

GWM ORA 03 | zdroj: gwm-motor.de

Čínský gigant GWM plánuje evropskou továrnu na 300 tisíc aut ročně
Great Wall Motors vyhlíží lokality pro svou první evropskou továrnu s kapacitou 300 tisíc vozů ročně do roku 2029. Čínský výrobce zvažuje především Španělsko a Maďarsko jako možné destinace pro tuto s...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

O elektromobily není zájem? Ano na Marsu, v Evropě však stoupá prodej o 34 %

Říjen 2025 přepsal pravidla evropského automobilového trhu. Škoda Elroq se stala nejprodávanějším elektromobilem kontinentu a poprvé v... >>

Hamburský přístav osvobozuje elektro-kamiony od časových slotů

Hamburský přístav a logistika (HHLA) ruší pro elektrické nákladní vozy povinnost dodržovat přesné časové sloty při odbavování.... >>

Proč Tesla zvládla software za 5 let a tradiční automobilky selhávají dekádu

GM tratil 10 miliard dolarů na Cruise a projekt skončil. Ford ztratil 2,7 miliardy na Argo AI. Tesla mezitím posílá bezdrátové aktualizace od... >>

Solid-state Li-S baterie z Fraunhoferu: Dvojnásobná energie a dojezd přes 1000 km?

Vědci z Fraunhoferova institutu IWS v Drážďanech dosáhli zásadního pokroku ve vývoji lithium-sulfurových (Li-S) baterií. Jejich inovativní... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Haverslev, DenmarkNørager, Denmark
40 míst • 250 kW • ne-Tesla
Morano Calabro, ItalyMorano Calabro, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Montenero di Bisaccia, ItalyMontenero di Bisaccia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Koper, SloveniaKoper, Slovenia
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bautzen, GermanyBautzen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.