Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

ČEPS investuje 80 miliard: Posílení sítě není jen o elektromobilech

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 17 Září, 2025
Provozovatel české přenosové soustavy, společnost ČEPS, oznámil strategickou investici ve výši 80 miliard korun do modernizace a posílení energetických sítí. Ačkoliv je tento krok často spojován s nástupem elektromobility, realita je mnohem komplexnější. Potřeba robustnější infrastruktury je poháněna také skokovým nárůstem spotřeby u datových center, umělé inteligence a nutností integrovat obnovitelné zdroje energie.

Stabilita sítě jako základ budoucnosti

Česká přenosová soustava je historicky robustní a dobře udržovaná, nicméně čelí novým výzvám, které vyžadují proaktivní přístup. Oznámená investice, rozložená do několika následujících let, není jen záplatou na staré vedení, ale promyšleným krokem k zajištění energetické bezpečnosti a soběstačnosti země. Cílem je připravit síť na zátěž, která byla ještě před deseti lety jen teoretickým modelem.

Elektromobilita jako viditelný katalyzátor

Nárůst počtu elektrických vozidel je jedním z hlavních motorů změn. Nejde ani tak o celkové množství spotřebované energie, jako spíše o zvládnutí špičkových odběrů. Scénáře, kdy se statisíce vozů připojí k síti v podobný čas – typicky po návratu z práce – by mohly způsobit lokální přetížení a výpadky. Investice ČEPS proto směřují do posílení transformačních stanic a klíčových vedení, aby byla síť schopna tyto energetické nárazy absorbovat a distribuovat bez zaváhání. Zajištění spolehlivé a dostupné nabíjecí infrastruktury je pro masové přijetí elektromobility naprosto klíčové.

Noví hladoví giganti: AI a datová centra

Zatímco elektromobily jsou viditelnou změnou v ulicích, v pozadí roste další, ještě náročnější spotřebitel – digitální svět. Cloudová úložiště a především servery pro trénink a provoz umělé inteligence (AI) mají enormní a konstantní spotřebu elektrické energie. Podle odhadů by spotřeba datových center a AI v Evropě mohla v příštích letech stoupnout o desítky procent. Pro srovnání, spotřeba velkých AI modelů už dnes přesahuje roční spotřebu menších měst. Bez posílené a stabilní sítě by Česká republika nemohla v této technologické oblasti konkurovat a přilákat investice do moderních datových center.

Modernizace nutná i bez nových trendů

Je důležité zdůraznit, že přenosová soustava by si žádala značné investice i bez elektromobilů a AI. Řada komponent stárne a jejich obnova je nezbytná pro udržení spolehlivosti. Navíc se mění i struktura výroby energie. S postupným útlumem uhelných elektráren a rostoucím podílem obnovitelných zdrojů, jako jsou fotovoltaické a větrné elektrárny, se mění toky energie v síti. Tyto zdroje jsou často decentralizované a jejich výroba je méně předvídatelná, což klade vyšší nároky na řízení a stabilitu celé soustavy. Investice tak pomohou lépe integrovat zelenou energii a zvýšit celkovou flexibilitu sítě.

Co to znamená pro běžného občana?

Pro koncového uživatele, ať už je to domácnost nebo firma, přinese tato masivní investice především vyšší spolehlivost dodávek a jistotu, že síť zvládne budoucí technologické nároky. Umožní bezproblémový provoz tepelných čerpadel, domácích fotovoltaických elektráren s prodejem přebytků i rychlé nabíjení elektromobilu. V konečném důsledku jde o strategickou investici do základní infrastruktury státu, která je srovnatelná s výstavbou dálnic nebo digitálních sítí. Zajišťuje, že Česko nezůstane energetickým skanzenem, ale stane se zemí připravenou na technologické výzvy 21. století. To zda se investice promítne i do cenotvorby je již otázka pro ekonomy.

Zdroj: ČT24

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Soudní zvrat v USA: Elon Musk vyhrál spor o 56 miliard. Jeho pozice v Tesle je neotřesitelná
Vánoční dárek v hodnotě miliard dolarů. Tak lze číst rozhodnutí Nejvyššího soudu, který se zastal Elona Muska v ostře sledovaném sporu s akcionáři. Zatímco trhy reagují opatrně, analytici mají jasno: ...

Ilustrační foto

Miliardy od Shellu i Stellantisu nestačily. Velký sen o výměně baterií končí krachem
Mělo to být řešení pro všechny, které nebaví čekat u nabíječek. Kalifornský startup Ample sliboval, že elektromobil „natankujete“ do pěti minut díky unikátní výměně modulů. Realita roku 2025 je však n...

Dacia Spring | zdroj: media.renault.cz

Dacia Spring 2026: Jak udělat levný elektromobil ještě lepším a nezdražit ho?
Dlouho platilo, že u nejlevnějšího elektromobilu na trhu musíte přivřít obě oči nad jízdními vlastnostmi i výkonem. Tomu je ale konec. Dacia s modelovým rokem 2026 mění pravidla hry a ukazuje konkuren...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Volkswagen a Xpeng dokončili společný elektromobil ID.Unyx 07 za pouhých 18 měsíců

První společný vůz Volkswagenu a Xpengu, SUV ID.Unyx 07, vstoupí do výroby už 31. prosince. Je to výsledek nečekaně rychlého, pouhých 18... >>

Tesla FSD v Evropě: První testovací jízdy a cesta k homologaci 2026

Systém Full Self-Driving (Supervised) od Tesly se konečně dostává do Evropy. Zájemci si jej mohou vyzkoušet již letos na demo jízdách v... >>

Ford otáčí kormidlo: Odepisuje 19,5 miliardy a zastavuje elektrický F-150

Detroit hlásí jeden z nejdražších strategických obratů v historii automobilismu. Sen o rychlé elektrifikaci Ameriky narazil na tvrdou realitu... >>

Tesla FSD v plném proudu: Španělsko otevírá dveře autonomní jízdě bez dohledu

Tesla Full Self-Driving (Supervised) se v Evropě rozjíždí naplno. Španělsko se stalo průkopníkem s programem ES-AV, který umožňuje... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Bratislava – Aupark, SlovakiaBratislava, Slovakia
6 míst • 130 kW • ne-Tesla
Wittlich, Germany - Justus-von-Liebig-StraßeWittlich, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Riga, LatviaRiga, Latvia
4 míst • 250 kW
Hanau-West, GermanyHanau, Germany
3 míst • 250 kW • ne-Tesla
Rønde, DenmarkRønde, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.