Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Čínský automobilový průmysl trpí slepým kopírováním, kritizuje Geely

Dojezd na elektřinu 100 km - ilustrační foto
Foto: Dojezd na elektřinu 100 km - ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 25 Prosinec, 2025

Viceprezident a globální šéf designu společnosti Geely Chen Zheng ostře zkritizoval čínský automobilový průmysl za slepé následování trendů. Podle něj jsou si elektromobily na čínském trhu tak podobné, že spotřebitelé nedokážou rozlišit mezi značkami pouze podle vzhledu vozidla.

Homogenizace čínských elektromobilů

V posledních letech čínské elektromobily (NEV - New Energy Vehicles) procházejí procesem homogenizace. Většina modelů přijímá velmi podobné designové prvky a konfigurace. Mezi nejčastější patří průchozí světelný pás předních světlometů nebo ostré tvary světel, střešní lidar, skryté kliky dveří a uspořádání kokpitu využívající kombinaci "tří kusů": malý přístrojový panel, velký centrální displej a volant s plochou spodní částí.

Technologie pokročilého asistenčního systému Huawei Qiankun ADS se v roce 2025 stává téměř standardním vybavením napříč všemi novými modely, včetně vozů ze společných podniků.

Kritika ze strany průmyslových lídrů

Chen Zheng upozornil, že populární designové prvky se aplikují neuvážlivě bez ohledu na kontext. Tato praxe ztěžuje spotřebitelům rozlišování mezi značkami a modely pouze na základě vzhledu.

Podobně se vyjádřil i Lu Fang, předseda společnosti Voyah, který tvrdí, že ačkoli na povrchu vypadá konkurence mezi firmami jako ostrá, ve skutečnosti odhaluje nedostatek inovací v celém odvětví.

Konkrétní případy kopírování

Designový ředitel společnosti IM Motors obvinil Dongfeng z plagiátorství designu modelu IM L7 u vozu Forthing Xinghai S7. Ironií je, že i Dongfeng - mateřská společnost Voyah - se sama ocitla v kontroverzích ohledně plagiátorství.

Příčiny rozšířeného kopírování

Vývoj automobilu je nákladný proces vyžadující řízení dodavatelského řetězce tisíců součástek a splnění technických požadavků, jako jsou bezpečnostní normy. Odborníci z průmyslu odhalili, že seznamy součástek mezi výrobci elektromobilů jsou velmi podobné.

"Tato vozidla mohou vypadat jako bohatě vybavená, ale ve skutečnosti jsou to jen napodobeniny s odlišným exteriérem, ale stejnou základní technologií," vysvětlují insideři.

Orientace na krátkodobé zisky

Podle Lu Fanga mnoho společností usiluje o krátkodobé zisky a často se uchyluje ke kopírování a napodobování namísto původních inovací založených na potřebách uživatelů. Tato nízkoúrovňová konkurence vede k produktům soutěžícím především v ceně a specifikacích.

Výsledkem je trh zaplavený "pseudo-inovacemi", které skutečně neuspokojují potřeby uživatelů.

Problém s ochranou duševního vlastnictví

Ochrana práv duševního vlastnictví je v Číně extrémně obtížná. Určování porušení externího designu je ze své podstaty subjektivní a mnoho soudních sporů končí dohodou nebo je jednoduše staženo. To pouze povzbuzuje některé výrobce automobilů k ještě bezohlednějšímu jednání.

Současná situace ukazuje na hlubší strukturální problémy čínského automobilového průmyslu, kde rychlý růst a tlak na uvedení produktů na trh často převažuje nad originální inovací a dlouhodobou strategií.

Zdroj: carnewschina.com

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

FSD - ilustrační foto

PowerCo spouští gigafabriku v Salzgitteru: Evropa má vlastní "jednotnou" baterii
Dne 18. prosince 2025 dosáhl Volkswagen Group se svou dceřinou společností PowerCo SE klíčového milníku. V německém Salzgitteru byla spuštěna do provozu gigafabrika, která zahájila produkci takzvaných...

Chery Tiggo 7 | zdroj: cheryinternational.com

Chery v Česku: Zatímco my tankujeme benzín, v Číně vyjel elektrický Exlantix s obří baterií
Očekávali jste od vstupu čínského giganta na náš trh elektrickou ofenzívu? Realita je střízlivější. Zatímco v českých ceníkách Chery aktuálně najdete jen spalovací motory, na domácí půdě značka právě ...

Elektromobil a čistá energie

EU uvolnila 40 miliard Kč: Německo buduje síť rychlonabíječek pro e-kamiony
Evropská komise schválila masivní podporu 1,6 miliardy eur (přibližně 40 miliard korun) pro výstavbu rychlonabíjecích stanic pro elektrické nákladní automobily v Německu. Tento klíčový krok se zaměřuj...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

BMW trefilo do černého. Nová iX3 je téměř vyprodaná dříve, než vyjela na silnice. Proč?

Slibovali revoluci a zákazníci jim uvěřili. Příchod platformy Neue Klasse vyvolal nákupní horečku, jakou BMW dlouho nezažilo. Zatímco... >>

Čína povolila první elektromobily s autonomním řízením Level 3

Čínské ministerstvo udělilo historické povolení pro dva elektromobily s pokročilým autonomním řízením Level 3. Vozy Deepal SL03 a Arcfox... >>

Německo a Česko vyhrály: EU zmírňuje zákaz spalováků. Francie a Volvo protestují

Evropská komise v úterý 16. prosince 2025 oficiálně zmírnila plánovaný zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory od roku... >>

Kypr spouští dotace na elektromobily až 225 tisíc korun

Kyperská vláda připravuje nový program podpory elektromobility s rozpočtem 112 milionů korun. Kupující nových elektromobilů a hybridů... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Eurotunnel, France - TerminalCoquelles, France
8 míst • 125 kW • ne-Tesla
Saint-Pierre-d'Irube, FranceSaint-Pierre-d'Irube, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Herne, GermanyHerne, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kamenný Újezd, Czech RepublicKamenný Újezd, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.