Viceprezident a globální šéf designu společnosti Geely Chen Zheng ostře zkritizoval čínský automobilový průmysl za slepé následování trendů. Podle něj jsou si elektromobily na čínském trhu tak podobné, že spotřebitelé nedokážou rozlišit mezi značkami pouze podle vzhledu vozidla.
Homogenizace čínských elektromobilů
V posledních letech čínské elektromobily (NEV - New Energy Vehicles) procházejí procesem homogenizace. Většina modelů přijímá velmi podobné designové prvky a konfigurace. Mezi nejčastější patří průchozí světelný pás předních světlometů nebo ostré tvary světel, střešní lidar, skryté kliky dveří a uspořádání kokpitu využívající kombinaci "tří kusů": malý přístrojový panel, velký centrální displej a volant s plochou spodní částí.
Technologie pokročilého asistenčního systému Huawei Qiankun ADS se v roce 2025 stává téměř standardním vybavením napříč všemi novými modely, včetně vozů ze společných podniků.
Kritika ze strany průmyslových lídrů
Chen Zheng upozornil, že populární designové prvky se aplikují neuvážlivě bez ohledu na kontext. Tato praxe ztěžuje spotřebitelům rozlišování mezi značkami a modely pouze na základě vzhledu.
Podobně se vyjádřil i Lu Fang, předseda společnosti Voyah, který tvrdí, že ačkoli na povrchu vypadá konkurence mezi firmami jako ostrá, ve skutečnosti odhaluje nedostatek inovací v celém odvětví.
Konkrétní případy kopírování
Designový ředitel společnosti IM Motors obvinil Dongfeng z plagiátorství designu modelu IM L7 u vozu Forthing Xinghai S7. Ironií je, že i Dongfeng - mateřská společnost Voyah - se sama ocitla v kontroverzích ohledně plagiátorství.
Příčiny rozšířeného kopírování
Vývoj automobilu je nákladný proces vyžadující řízení dodavatelského řetězce tisíců součástek a splnění technických požadavků, jako jsou bezpečnostní normy. Odborníci z průmyslu odhalili, že seznamy součástek mezi výrobci elektromobilů jsou velmi podobné.
"Tato vozidla mohou vypadat jako bohatě vybavená, ale ve skutečnosti jsou to jen napodobeniny s odlišným exteriérem, ale stejnou základní technologií," vysvětlují insideři.
Orientace na krátkodobé zisky
Podle Lu Fanga mnoho společností usiluje o krátkodobé zisky a často se uchyluje ke kopírování a napodobování namísto původních inovací založených na potřebách uživatelů. Tato nízkoúrovňová konkurence vede k produktům soutěžícím především v ceně a specifikacích.
Výsledkem je trh zaplavený "pseudo-inovacemi", které skutečně neuspokojují potřeby uživatelů.
Problém s ochranou duševního vlastnictví
Ochrana práv duševního vlastnictví je v Číně extrémně obtížná. Určování porušení externího designu je ze své podstaty subjektivní a mnoho soudních sporů končí dohodou nebo je jednoduše staženo. To pouze povzbuzuje některé výrobce automobilů k ještě bezohlednějšímu jednání.
Současná situace ukazuje na hlubší strukturální problémy čínského automobilového průmyslu, kde rychlý růst a tlak na uvedení produktů na trh často převažuje nad originální inovací a dlouhodobou strategií.
Zdroj: carnewschina.com