Extrémní zájem přetížil systém
Italský systém dotací na elektromobily pro rok 2025 startoval přesně v poledne 22. října. Platforma společnosti Sogei, která technicky zajišťovala registrace, byla podle serveru Sky TG24 okamžitě zahlcena požadavky. Čekací doba vystoupala během první hodiny na více než 30 minut, později dokonce překročila tři hodiny.
Ministerstvo životního prostředí a energetické bezpečnosti (MASE) ve svém komuniké potvrdilo, že za prvních šest hodin bylo vygenerováno 45 000 voucherů na celkovou částku přes 481 milionů eur z dostupných 597 milionů. Do večera stejného dne byl celý rozpočet programu vyčerpán.
Kdo získal dotace až 11 000 eur
Program, financovaný z prostředků Národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR), nabízel dva stupně podpory v závislosti na příjmech domácnosti. Podle portálu InsideEVs činila dotace:
- 11 000 eur pro domácnosti s ukazatelem ISEE do 30 000 eur
- 9000 eur pro domácnosti s ISEE mezi 30 000 a 40 000 eur
Podmínkou bylo zešrotování starého vozidla s emisní normou do Euro 5, které bylo v držení žadatele minimálně šest měsíců. Nový elektromobil nesměl překročit cenu 35 000 eur bez DPH (42 700 eur včetně DPH), přičemž se vycházelo z oficiálních ceníků výrobců bez výbavy navíc.
Kontroverzní geografické omezení
Jedním z nejvíce kritizovaných aspektů programu bylo omezení pouze na rezidenty ve funkčních městských oblastech (Aree Urbane Funzionali - FUA). Jak uvádí zpravodajství Sky TG24, jedná se o města s více než 50 000 obyvateli a jejich spádové oblasti pro dojíždění.
Spotřebitelská organizace Codacons ostře kritizovala toto omezení. V Itálii existuje 83 takových oblastí zahrnujících celkem 1 892 obcí s necelými 33 miliony obyvatel. To představuje pouze 55,8 % italské populace, což podle Codacons znamená automatické vyloučení téměř poloviny italských občanů bez ohledu na jejich příjmy.
Reakce automobilového průmyslu
Situace je paradoxní zejména v kontextu současné krize italského automobilového průmyslu. Program byl vnímán jako dílčí řešení hlubšího problému přechodu na elektromobilitu, které však nepřináší dlouhodobou strategii.
Co čeká držitele voucherů
Získání voucheru není konečným krokem. Žadatelé mají podle informací Vaielettrico 30 dní na uzavření kupní smlouvy u autorizovaného prodejce. Pokud voucher nebude v této lhůtě využit, propadá a jeho částka se vrací zpět do fondu, kde se stává znovu dostupnou pro další zájemce.
Odborníci z automobilového sektoru odhadují, že mezi 10 až 20 % voucherů by mohlo propadnout, což by mohlo otevřít další příležitost pro ty, kdo se do prvního kola nedostali. Ministerstvo avizovalo, že bude pečlivě monitorovat proces, aby zabránilo spekulacím.
Porovnání s předchozími roky
Podobná situace se odehrála již v červnu 2024, kdy byly dostupné dotace vyčerpány během několika hodin. Italský přístup k podpoře elektromobility je charakteristický krátkodobými, "nouzovými" opatřeními namísto dlouhodobé strategie, jak je známe například z Německa nebo Francie.
Cílem programu bylo podle MASE nahradit 39 000 vozidel se spalovacím motorem. Vzhledem k počtu vydaných voucherů (přes 55 000) tento cíl pravděpodobně překročí předpoklady, pokud většina žadatelů svůj voucher skutečně využije.
Jaké modele byly k dispozici
Do cenového limitu 42 700 eur včetně DPH spadala široká škála modelů. Mezi nejdostupnější patřily Dacia Spring (od 17 900 eur), Leapmotor T03 (18 900 eur) nebo BYD Dolphin Surf (19 490 eur). S dotací 11 000 eur bylo možné tyto vozy pořídit za méně než 10 000 eur.
Ve vyšší cenové kategorii byly dostupné populární modely jako Fiat Grande Panda, Renault 5 E-Tech, Hyundai Inster nebo Citroën e-C3, všechny s výchozí cenou kolem 24 900 eur.
Technické problémy a kritika procesu
Společnost Sogei, která pro ministerstvo ekonomiky platforma spravovala, musela čelit nejen obrovskému náporu uživatelů, ale i technickým problémům. Během odpoledne došlo k blackoutu datové sítě jednoho z poskytovatelů, což situaci dále zkomplikovalo.
Na rozdíl od předchozích let nebyl za registraci odpovědný autorizovaný prodejce, ale přímo žadatel musel přes platformu s využitím SPID nebo elektronického občanského průkazu. Tento postup měl zabránit spekulacím, ale zároveň vytvořil bariéru pro méně technicky zdatné zájemce.
Krátkodobý impulz s dlouhodobými otazníky
Masivní zájem o dotace naznačuje, že italský trh elektromobilů čeká v následujících týdnech výrazný nárůst prodejů. Přes 55 000 vydaných voucherů představuje potenciál navýšení registrací elektromobilů v řádu desítek tisíc kusů, což by mohlo pro zemi znamenat historicky nejlepší měsíční nebo čtvrtletní výsledky.
Zkušenosti z minulých let však ukazují předvídatelný vzorec: po vyčerpání dotací následuje propad poptávky. Zákazníci, kteří by elektromobil koupili i bez podpory, nakupují ve chvíli, kdy jsou dostupné dotace. Ti ostatní, pro které je elektromobil stále příliš drahý i se slevou, zůstávají mimo trh.
Významnou roli hraje také očekávání samotné. Část potenciálních kupců záměrně odkládá nákup elektromobilu v naději na budoucí dotační programy. Tento efekt lze pozorovat i v zemích, kde dotace zatím neexistují nebo byly zrušeny. Pro výrobce a dealery to znamená obtížné plánování a nestabilní obchodní prostředí.
A co Česká republika?
České ministerstvo životního prostředí prozatím neavizovalo žádný komplexní program podpory nákupu elektromobilů pro běžné zákazníky. Zatímco v minulosti existovaly dotace především pro firmy a obce, plošná podpora pro domácnosti ve stylu italského, německého či francouzského modelu chybí.
Někteří čeští zájemci o elektromobily tak mohou vyčkávat na případné dotace, které ale nemusí vůbec přijít. Otázkou zůstává, zda je taková strategie rozumná – italský příklad ukazuje, že i když dotace přijdou, mohou být vyčerpány během několika hodin a ne každý se k nim dostane.
Situace v Itálii tak ilustruje nejen základní dilema mnoha evropských zemí – jak podpořit přechod na elektromobilitu bez vytváření umělých výkyvů na trhu – ale také riziko vyčkávací strategie pro jednotlivé spotřebitele.