Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Evropa přestane být pozadu: FSD Tesly dorazí v únoru 2026. Majitelé mohou pomoci

Model S infotainment | zdroj: tesla.com
Foto: Model S infotainment | zdroj: tesla.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Listopad, 2025
Majitelé Tesel v Evropě si již roky stěžují na nerovný přístup k pokročilým asistenčním systémům. Zatímco řidiči v USA, Kanadě nebo Austrálii mohou využívat Full Self-Driving (Supervised) na plno, evropští zákazníci museli doposud sledovat pokrok pouze zpovzdálí. To se má podle nejnovějšího oznámení Tesly změnit už začátkem příštího roku.

Konkrétní termín poprvé na stole

Tesla Europe ve svém oficiálním oznámení na síti X potvrdila, že nizozemský úřad pro schvalování vozidel RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) se zavázal udělit národní schválení systému FSD v únoru 2026. Jde o první konkrétní datum po více než roce intenzivního vyjednávání s evropskými regulátory.

"Za posledních 12 měsíců jsme tvrdě pracovali na uvedení Full Self-Driving (Supervised) v Evropě. Poskytli jsme demo regulátorům téměř všech zemí EU a ujeli jsme bezpečně přes 1 milion kilometrů na evropských silnicích v 17 různých zemích," uvádí Tesla ve svém prohlášení.

Proč právě Nizozemsko?

Hlavní strategií Tesly je spolupráce s nizozemským schvalovacím úřadem RDW za účelem získání výjimky pro funkce FSD. To zahrnuje prokázání souladu se stávajícími předpisy (UN-R-171 DCAS) a podání žádosti o výjimku podle článku 39 EU pro chování, která dosud nejsou regulována – například systémy úrovně 2 mimo dálnice nebo změny jízdních pruhů iniciované systémem bez rukou na volantu.

Klíčové je, že po národním schválení v Nizozemsku mohou ostatní země EU tuto výjimku okamžitě uznat a povolit zavedení systému i na svém území. Následně Tesla plánuje předložit záležitost k hlasování TCMV (Technical Committee on Motor Vehicles) pro oficiální celoevropské schválení.

Proč to trvalo tak dlouho?

Tesla otevřeně přiznává, že některé evropské předpisy jsou zastaralé a založené na pravidlech, což činí FSD v jeho současné podobě nelegálním. "Změna FSD tak, aby byla v souladu s těmito pravidly, by ji v mnoha případech učinila nebezpečnou a nepoužitelnou," vysvětluje společnost.

Proto Tesla shromažďuje důkazy pro získání výjimek na konkrétních pravidlech. Bohužel samotné bezpečnostní výsledky z reálného provozu flotily jsou považovány za nedostatečné – přestože podle nejnovějších bezpečnostních dat Tesly dochází při používání FSD k jedné nehodě na přibližně 5 milionů mil, zatímco americký průměr je jedna nehoda na 699 tisíc mil.

Sedm zemí už FSD má

Zatímco Evropa čeká, systém Full Self-Driving (Supervised) již funguje v sedmi zemích světa. Jak potvrdil Adrian Smrček, senior sales advisor Tesla Czech Republic, k původním šesti trhům (USA včetně Portorika, Kanada, Mexiko, Austrálie, Nový Zéland a Čína) se nyní přidala i Jižní Korea.

V Jižní Koreji Tesla začala nasazovat FSD verzi 14.1.4 na vybraná vozidla Model S a Model X s hardwarem 4 během víkendu 23. listopadu. V Číně pak Tesla očekává plné schválení FSD kolem února nebo března 2026, jak uvedl Elon Musk během valné hromady akcionářů.

Co můžete udělat vy?

Tesla aktivně vyzývá majitele vozidel v Evropě, aby kontaktovali nizozemský úřad RDW a vyjádřili svou podporu co nejrychlejšímu schválení systému. Kontaktní možnosti jsou dostupné na oficiálních stránkách RDW.

Tlak veřejnosti může hrát důležitou roli. Petice na platformě Change.org za uvedení FSD v Evropě již získala přes 14 000 podpisů. "Pro povolení v ostatních evropských zemích (mimo Nizozemsko) je nutný tlak veřejnosti," zdůraznil Adrian Smrček.

Bezpečnostní data mluví jasně

Tesla pravidelně zveřejňuje bezpečnostní reporty, které ukazují výrazně nižší míru nehod u vozidel s aktivními asistenčními systémy. Ve druhém čtvrtletí 2025 Tesla zaznamenala jednu nehodu na 6,69 milionu mil u vozidel využívajících Autopilot – tedy téměř desetkrát méně než je americký průměr 702 tisíc mil na nehodu.

Pro pokročilejší systém FSD (Supervised) jsou čísla ještě lepší: přibližně 5 milionů mil mezi velkými nehodami a 1,5 milionu mil mezi menšími kolizemi – oproti americkému průměru 699 tisíc mil, respektive 229 tisíc mil.

Co přinese únor 2026?

Únor 2026 bude teprve začátek. Tesla bude muset splnit všechny požadavky pro výjimky podle článku 39. Jakmile to udělá, bude moci začít nasazovat FSD nizozemským zákazníkům. Pokud ostatní evropské země výjimku uznají, FSD se bude moci rychle rozšířit po celé Evropě během roku 2026.

Pro evropské majitele Tesel, kteří již roky sledují pokroky FSD v Severní Americe, to znamená, že konec čekání je konečně na dohled. Systém, který se neustále zlepšuje prostřednictvím bezdrátových aktualizací a neuronových sítí trénovaných na miliardách kilometrů reálné jízdy, by mohl změnit způsob, jakým Evropané využívají svá vozidla Tesla.

"Těšíme se, že brzy přineseme FSD našim majitelům v Evropě," uzavírá Tesla své prohlášení.

Štítky

  • FSD
  • Tesla
  • EV novinky
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Korea zařazuje vyšší rychlost. Ohlásila 20% skok dotací na elektromobily a odtajnila plán na globální prvenství
Domácí trh s elektromobily potřebuje impulz a korejská vláda odpovídá rázně:dotace na nákup EV vzrostou v roce 2026 o pětinu. Tato finanční injekce má však mnohem hlubší smysl než jen oživení prodejů....

Škoda Elroq | zdroj: skoda-storyboard.com

Škoda Elroq dobyla Německo. V prestižní anketě Auto roku 2026 porazila domácí konkurenci
Mladoboleslavská automobilka slaví mimořádný úspěch na nejnáročnějším trhu Evropy. Nová Škoda Elroq přesvědčila německou porotu poměrem ceny a hodnoty natolik, že si odváží titul German Car of the Yea...

Tesla

Konec složitého účtování: Tesla v tichosti otevřela Superchargery kartám, bez kterých se firmy neobejdou
Je to změna, po které manažeři vozových parků volali roky. Tesla dnes, 18. listopadu 2025, zbořila jednu ze svých posledních bariér a začala v Evropě akceptovat platební karty třetích stran. Už žádné ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Známe výherce soutěže o vstupenky na e-SALON 2025. Podívejte se, kdo se může těšit!

Soutěž o vstupenky na největší veletrh elektromobility e-SALON 2025 je u konce. Deset nejrychlejších soutěžících s nejpřesnějšími... >>

Li Auto zrychluje: Nové modely každé 2 roky a expanze do Evropy

Čínský výrobce elektromobilů Li Auto zásadně mění strategii – místo čtyřletých cyklů bude uvádět nové platformy každé 2 roky a... >>

XPeng předvedl robota s lidskou chůzí. Diváci nevěřili, že není uvnitř člověk

Zatímco Tesla slibuje miliony robotů, čínský XPeng tiše testoval IRON robota celý rok ve vlastní továrně – a přiznal neúspěch. Teď... >>

Klíčový den pro Volkswagen. QuantumScape odeslal dlouho očekávané „zázračné“ baterie

Americký partner Volkswagenu, společnost QuantumScape, hlásí splnění zásadního cíle pro rok 2025. Odeslal první B1 vzorky svých... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Kassel, Germany - GALERIAKassel, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Montélimar, FranceSaulce-sur-Rhône, France
56 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lublin, PolandLublin, Poland
4 míst • 250 kW
Hengersberg, GermanyHengersberg, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Rønde, DenmarkRønde, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.