Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

GAC Aion i60 vstoupí na čínský trh v listopadu jako dostupnější alternativa k Toyotě bZ3X

GAC Aion V | zdroj: gacgroup.com
Foto: GAC Aion V | zdroj: gacgroup.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 13 Říjen, 2025
Čínský výrobce GAC připravuje na listopad uvedení nového kompaktního crossoveru Aion i60, který sdílí technickou platformu s nedávno představenou Toyotou bZ3X. Zatímco japonský model je dostupný pouze jako plně elektrický vůz, GAC nabídne i plug-in hybridní variantu. Zajímavostí je, že Aion i60 bude výrazně levnější než jeho toyotovský příbuzný – vstupní cena se má pohybovat kolem 100 000 yuanů (přibližně 350 000 Kč), což je téměř o 10 000 yuanů méně než u bZ3X.

Společný základ, odlišný design

GAC Aion i60 stojí na stejné modulární platformě AEP (Aion Electric Platform) jako Toyota bZ3X, která vznikla ve společném podniku GAC Toyota. Tato architektura také podepírá model GAC Aion V, jenž byl letos v září představen evropskému publiku na autosalonu IAA Mobility v Mnichově.

Příbuznost obou vozů je patrná na první pohled. Aion i60 a Toyota bZ3X sdílejí podobné proporce, skleněné plochy, dveře, vnější zrcátka, blatníky a další karosářské prvky. Odlišit je lze především podle světlometů, nárazníků a zadního osvětlení. Čínský model je mírně větší – měří 4 685 mm na délku, 1 854 mm na šířku a 1 660 mm na výšku s rozvorem 2 775 mm. Pro srovnání, Toyota bZ3X je o 85 milimetrů kratší a má o 10 milimetrů kratší rozvor.

Dvě pohonné jednotky na výběr

Plně elektrická verze Aion i60 je vybavena jedním elektromotorem na přední nápravě s výkonem 165 kW (221 koní). Maximální rychlost dosahuje 160 km/h. Čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií potvrdilo, že model bude k dispozici také jako plug-in hybrid.

Hybridní varianta kombinuje 1,5litrový atmosférický benzinový motor s výkonem 74 kW (101 koní) s elektromotorem o výkonu 165 kW. Lithium-železo-fosfátová baterie (LFP) má kapacitu 29,165 kWh a podle testovacího cyklu CLTC nabízí elektrický dojezd 160 kilometrů. Tato konfigurace může oslovit zákazníky, kteří zatím nejsou připraveni přejít výhradně na elektrickou mobilitu.

Konkurence vlastnímu joint venture?

Toyota bZ3X vstoupila na čínský trh v březnu letošního roku s počáteční cenou 109 800 yuanů (asi 385 000 Kč) před slevami. Do srpna se v Číně prodalo 33 748 kusů tohoto modelu, což podle údajů China EV DataTracker není špatný výsledek pro zahraniční značku na konkurenčním trhu.

Rozhodnutí GAC uvést vlastní verzi modelu, který společně vyvíjel s Toyotou, je poněkud neobvyklé. Podle čínského portálu Autohome totiž hrozí, že Aion i60 bude konkurovat produktu joint venture GAC Toyota. Nižší cena a dostupnost plug-in hybridní verze by mohly potenciálně kanibalizovat prodeje Toyoty bZ3X.

Na druhou stranu je třeba dodat, že GAC s podobnou strategií již má zkušenosti. Značka v minulosti vytvořila rebadgované verze svých modelů pro joint venture s Hondou (EA6 na bázi Aion S) i s Toyotou (iA5, rovněž vycházející z Aion S).

Technické specifikace

Aion i60 bude nabízen s 18palcovými nebo 19palcovými koly. Vůz pojme pět cestujících a jeho provozní hmotnost činí 1 910 kg, zatímco celková přípustná hmotnost dosahuje 2 350 kg. To znamená, že vůz může převážet až 440 kilogramů nákladu včetně cestujících.

Model aktuálně prochází certifikačním procesem a podle informací z čínských zdrojů by měl získat prodejní licenci ještě tento měsíc, což umožní plánované listopadové uvedení na trh.

Globální strategie GAC Aion

Představení modelu i60 zapadá do širší strategie společnosti GAC Aion, která se snaží prosadit jak na domácím, tak zahraničním trhu. Značka v roce 2023 obsadila třetí místo mezi výrobci plně elektrických vozidel v Číně i celosvětově s produkcí 480 003 vozů, za Teslou a BYD Auto.

GAC Aion v současnosti expanduje do jihovýchodní Asie a dalších regionů. Model Aion V byl uveden na thajský trh v listopadu minulého roku, do Indonésie v červnu letošního roku a značka plánuje vstup na australský trh v polovině roku 2025. Do Evropy již dorazil zmíněný Aion V na autosalonu v Mnichově.

Jaký je rozdíl mezi GAC Aion i60 a Toyotou bZ3X?

Oba vozy sdílejí stejnou platformu AEP a mnoho karosářských prvků, ale liší se designem světlometů, nárazníků a zadního osvětlení. Aion i60 je o něco větší a nabízí také plug-in hybridní verzi, kterou Toyota nenabízí. Navíc je i60 o téměř 10 000 yuanů levnější.

Jaké pohonné jednotky bude mít GAC Aion i60?

Model bude k dispozici ve dvou variantách. Plně elektrická verze má elektromotor o výkonu 165 kW (221 koní). Plug-in hybridní varianta kombinuje 1,5litrový benzinový motor (74 kW) s elektromotorem (165 kW) a baterií 29,165 kWh s dojezdem 160 km v čistě elektrickém režimu.

Kdy bude GAC Aion i60 k dispozici a za kolik?

Model by měl vstoupit na čínský trh v listopadu 2025. Očekávaná vstupní cena je přibližně 100 000 yuanů (zhruba 350 000 Kč), což je výrazně méně než u Toyoty bZ3X, která startuje na 109 800 yuanech.

Shrnutí

GAC Aion i60 představuje zajímavou alternativu pro čínské zákazníky, kteří hledají dostupný kompaktní crossover s možností elektrického nebo hybridního pohonu. Sdílená platforma s Toyotou bZ3X naznačuje solidní technický základ, zatímco nižší cena a širší nabídka pohonů mohou model učinit atraktivnějším pro širší skupinu kupujících.

Otázkou zůstává, jak toto rozhodnutí ovlivní prodeje Toyoty bZ3X a zda se GAC podaří najít správnou rovnováhu mezi podporou vlastní značky Aion a péčí o společný podnik s japonským partnerem. Odpověď přinesou až měsíce po listopadovém uvedení modelu na trh.

Zdroje: carnewschina.com, wikipedia.org, carnewschina.com, wikipedia.org

Štítky

  • EV novinky
  • Toyota
  • GAC

Mohlo by vás zajímat

Autonomní řízení

Tesla vybírá Prahu: Autonomní řízení dorazí do Česka dřív, než čekáte
Praha se právě dostala na mapu Tesly. Americký výrobce elektromobilů otevřel v české metropoli pozici pro testování pokročilého systému autonomního řízení Full Self-Driving – a není to náhoda. Česko t...

Tesla Model S | zdroj: tesla.com

Proč Tesla zvládla software za 5 let a tradiční automobilky selhávají dekádu
GM tratil 10 miliard dolarů na Cruise a projekt skončil. Ford ztratil 2,7 miliardy na Argo AI. Tesla mezitím posílá bezdrátové aktualizace od roku 2012. Co dělá Tesla jinak?

Firefly EV - zdroj: https://www.firefly.world/

Nio Firefly míří do Británie a Thajska: Strategie bez cel pro globální expanzi
Čínská automobilka Nio, známá svými inovativními elektromobily, výrazně zrychluje globální expanzi své prémiové kompaktní značky Firefly. V roce 2026 se Firefly chystá vstoupit na trhy s pravostranným...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Konec úzkosti z dojezdu: Čínské MPV zvládne Prahu–Řím bez tankování

Představte si sedmimístný vůz, který ujede z Prahy do Říma a ještě mu zbude. Xpeng 6. listopadu odhalí X9 EREV – svůj první hybrid s... >>

Nižší cena, vyšší dojezd? CATL spouští výrobu baterií, které posouvají možnosti levných elektromobilů

Klíčový hráč na poli elektromobility přichází s technologickým skokem, který ocení především koncoví uživatelé. Pátá generace LFP... >>

Francouzi se zbláznili do Renaultu 5. Elektromobily dosáhly 24 %

Představte si, že každé čtvrté auto, které míjíte na ulici, je elektrické. Ve Francii to už není sci-fi, ale realita října 2025.... >>

Velké SUV s dojezdem 630 km za půl milionu? V Číně díky konkurenci ano

Čínský Leapmotor C16 překročil 100 000 prodaných kusů za pouhých 16 měsíců. Velkoprostorové elektrické SUV s dojezdem až 630 km stojí... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Obuda, HungaryBudapest, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenbach, GermanyOffenbach am Main, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Aime-la-Plagne, FranceAime-la-Plagne, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Noyelles-Godault, FranceNoyelles-Godault, France
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Varazze, ItalyVarazze, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.