Společný základ, odlišný design
GAC Aion i60 stojí na stejné modulární platformě AEP (Aion Electric Platform) jako Toyota bZ3X, která vznikla ve společném podniku GAC Toyota. Tato architektura také podepírá model GAC Aion V, jenž byl letos v září představen evropskému publiku na autosalonu IAA Mobility v Mnichově.
Příbuznost obou vozů je patrná na první pohled. Aion i60 a Toyota bZ3X sdílejí podobné proporce, skleněné plochy, dveře, vnější zrcátka, blatníky a další karosářské prvky. Odlišit je lze především podle světlometů, nárazníků a zadního osvětlení. Čínský model je mírně větší – měří 4 685 mm na délku, 1 854 mm na šířku a 1 660 mm na výšku s rozvorem 2 775 mm. Pro srovnání, Toyota bZ3X je o 85 milimetrů kratší a má o 10 milimetrů kratší rozvor.
Dvě pohonné jednotky na výběr
Plně elektrická verze Aion i60 je vybavena jedním elektromotorem na přední nápravě s výkonem 165 kW (221 koní). Maximální rychlost dosahuje 160 km/h. Čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií potvrdilo, že model bude k dispozici také jako plug-in hybrid.
Hybridní varianta kombinuje 1,5litrový atmosférický benzinový motor s výkonem 74 kW (101 koní) s elektromotorem o výkonu 165 kW. Lithium-železo-fosfátová baterie (LFP) má kapacitu 29,165 kWh a podle testovacího cyklu CLTC nabízí elektrický dojezd 160 kilometrů. Tato konfigurace může oslovit zákazníky, kteří zatím nejsou připraveni přejít výhradně na elektrickou mobilitu.
Konkurence vlastnímu joint venture?
Toyota bZ3X vstoupila na čínský trh v březnu letošního roku s počáteční cenou 109 800 yuanů (asi 385 000 Kč) před slevami. Do srpna se v Číně prodalo 33 748 kusů tohoto modelu, což podle údajů China EV DataTracker není špatný výsledek pro zahraniční značku na konkurenčním trhu.
Rozhodnutí GAC uvést vlastní verzi modelu, který společně vyvíjel s Toyotou, je poněkud neobvyklé. Podle čínského portálu Autohome totiž hrozí, že Aion i60 bude konkurovat produktu joint venture GAC Toyota. Nižší cena a dostupnost plug-in hybridní verze by mohly potenciálně kanibalizovat prodeje Toyoty bZ3X.
Na druhou stranu je třeba dodat, že GAC s podobnou strategií již má zkušenosti. Značka v minulosti vytvořila rebadgované verze svých modelů pro joint venture s Hondou (EA6 na bázi Aion S) i s Toyotou (iA5, rovněž vycházející z Aion S).
Technické specifikace
Aion i60 bude nabízen s 18palcovými nebo 19palcovými koly. Vůz pojme pět cestujících a jeho provozní hmotnost činí 1 910 kg, zatímco celková přípustná hmotnost dosahuje 2 350 kg. To znamená, že vůz může převážet až 440 kilogramů nákladu včetně cestujících.
Model aktuálně prochází certifikačním procesem a podle informací z čínských zdrojů by měl získat prodejní licenci ještě tento měsíc, což umožní plánované listopadové uvedení na trh.
Globální strategie GAC Aion
Představení modelu i60 zapadá do širší strategie společnosti GAC Aion, která se snaží prosadit jak na domácím, tak zahraničním trhu. Značka v roce 2023 obsadila třetí místo mezi výrobci plně elektrických vozidel v Číně i celosvětově s produkcí 480 003 vozů, za Teslou a BYD Auto.
GAC Aion v současnosti expanduje do jihovýchodní Asie a dalších regionů. Model Aion V byl uveden na thajský trh v listopadu minulého roku, do Indonésie v červnu letošního roku a značka plánuje vstup na australský trh v polovině roku 2025. Do Evropy již dorazil zmíněný Aion V na autosalonu v Mnichově.
Jaký je rozdíl mezi GAC Aion i60 a Toyotou bZ3X?
Oba vozy sdílejí stejnou platformu AEP a mnoho karosářských prvků, ale liší se designem světlometů, nárazníků a zadního osvětlení. Aion i60 je o něco větší a nabízí také plug-in hybridní verzi, kterou Toyota nenabízí. Navíc je i60 o téměř 10 000 yuanů levnější.
Jaké pohonné jednotky bude mít GAC Aion i60?
Model bude k dispozici ve dvou variantách. Plně elektrická verze má elektromotor o výkonu 165 kW (221 koní). Plug-in hybridní varianta kombinuje 1,5litrový benzinový motor (74 kW) s elektromotorem (165 kW) a baterií 29,165 kWh s dojezdem 160 km v čistě elektrickém režimu.
Kdy bude GAC Aion i60 k dispozici a za kolik?
Model by měl vstoupit na čínský trh v listopadu 2025. Očekávaná vstupní cena je přibližně 100 000 yuanů (zhruba 350 000 Kč), což je výrazně méně než u Toyoty bZ3X, která startuje na 109 800 yuanech.
Shrnutí
GAC Aion i60 představuje zajímavou alternativu pro čínské zákazníky, kteří hledají dostupný kompaktní crossover s možností elektrického nebo hybridního pohonu. Sdílená platforma s Toyotou bZ3X naznačuje solidní technický základ, zatímco nižší cena a širší nabídka pohonů mohou model učinit atraktivnějším pro širší skupinu kupujících.
Otázkou zůstává, jak toto rozhodnutí ovlivní prodeje Toyoty bZ3X a zda se GAC podaří najít správnou rovnováhu mezi podporou vlastní značky Aion a péčí o společný podnik s japonským partnerem. Odpověď přinesou až měsíce po listopadovém uvedení modelu na trh.