Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Globální prodeje elektromobilů v únoru 2025: Růst o 50 % překvapil i odborníky

Ilustrační foto

Podle studie společnosti Rho Motion se v únoru 2025 prodalo celosvětově 1,2 milionu elektromobilů (EV), což představuje meziroční nárůst o 50 %. Přestože čísla oproti lednu 2025 mírně klesla (–3 %), trend potvrzuje akceleraci zelené transformace automobilového průmyslu. Hlavním tahounem zůstává Čína, která překonala očekávání v segmentu čistě bateriových vozidel (BEV).

Klíčové pojmy: BEV, PHEV a jak se liší

BEV (Battery Electric Vehicle) označuje vozidla poháněná výhradně baterií, bez spalovacího motoru. PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) kombinuje baterii s tradičním motorem, ale vyžaduje externí nabíjení. Rozdíl v dopadech na emise i provozní náklady je zásadní – BEV jsou považovány za dlouhodobě udržitelnější řešení.

Čína: BEV nahrazují hybridy, BYD expanduje i přes cla

Čínský trh zaznamenal meziroční nárůst prodejů EV o 76 % v únoru 2025, avšak kvůli posunu termínu čínského Nového roku (leden vs. únor 2024) je přesnější srovnávat celoroční data. Za první dva měsíce roku 2025 Čína prodala 1,4 milionu EV (+35 %), přičemž prodeje BEV rostly rychleji (+46 %) než PHEV (+22 %). Domácí výrobce BYD navzdory vysokým celním bariérám v EU expanduje – jen v lednu a únoru prodal přes 130 000 vozidel mimo Čínu.

Evropa: Daň z hmotnosti v Paříži mění trh

V Evropě roste prodej BEV o 29 % meziročně, zatímco PHEV stagnují (+2 %). Výjimkou je Francie, kde od ledna 2025 platí daň z hmotnosti pro plug-in hybridy. Následkem toho prodeje PHEV klesly o 48 %, zatímco BEV mírně posílily (+1 %). Německo a Velká Británie zůstávají motorem růstu s nárůstem prodejů BEV přes 40 %. EU také zavedla flexibilitu u emisních norem – výrobci mohou plnit cíle pomocí tříletého průměru, což má zabránit pokutám.

USA a Kanada: Závod o poslední daňové úlevy

Severní Amerika hlásí růst prodejů EV o 20 % meziročně. Američané nakupují elektromobily intenzivněji (+28 % u BEV), aby využili IRA (Inflation Reduction Act) – vládní pobídky, které by měly skončit v průběhu roku. Kongres již předložil návrh zákona ELITE Act, jenž má odstranit daňové úlevy pro EV včetně podpory pro nabíjecí stanice. Mexiko mezitím zažívá boom (+100 % prodejů) díky dovozu čínských elektromobilů.

Obrázek
Dan

Věděli jste, že:

Tesla Model Y se v prvním čtvrtletí roku 2023 stala nejprodávanějším vozem na světě, čímž předstihla i tradiční modely se spalovacími motory.
Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet na svých sociálních sítích. Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Tesla: Propad v Evropě a Číně navzdory růstu trhu

Zatímco globální trh s BEV roste, Tesla zaznamenala v lednu 2025 pokles prodejů v Evropě (–47 %) a Číně (–15 %). Ve Francii, Německu a Belgii její prodeje klesly o 63 %. Paradoxně tyto trhy celkově rostly – evropský trh BEV posílil o 33 %, čínský o 16 %. Analytici spekulují, že za propadem stojí konkurence lokálních značek a zpoždění v aktualizaci modelů.

Co čeká elektromobilitu v roce 2025?

Rho Motion upozorňuje, že růst EV závisí na třech faktorech: dostupnosti surovin pro baterie, vývoji infrastruktury a legislativní stabilitě. Zatímco Čína vsází na expanzi BEV, Evropa a USA řeší sladění ekologických cílů s ekonomickou realitou. Zrušení daňových pobídek v USA nebo emisní kompromisy v EU ukazují, že cesta k uhlíkové neutralitě nebude přímočará.

Zdroj dat: Rho Motion – Global EV Sales Report. 

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 14 Březen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Turecko předhání Evropu v elektromobilitě: Průlom díky domácí značce TOGG

Turecká elektromobilita zažívá v polovině roku 2025 mimořádný rozkvět. Země překonala Belgii a stala se čtvrtým největším trhem pro... >>

Tesla v Polsku zaznamenala dramatický pád prodejů o 53%, zatímco elektromobilita roste rekordním tempem

Zatímco polský trh s elektromobily prožívá historický boom s růstem o 65% a rekordními 103 500 registrovanými vozy, americká Tesla čelí... >>

Mazda láme 32letou tradici: Japonci postaví závod za 50 miliard na elektrické baterie

Japonská automobilka Mazda Motor Corporation podepsala historickou dohodu o výstavbě prvního nového domácího závodu od roku 1992. Nový... >>

BYD dobývá Evropu: Jak thajská továrna mění hru pro elektromobily

Čínská automobilka BYD poprvý exportovala elektromobily ze své thajské továrny do Evropy. Přes 900 vozů Dolphin míří do Německa, Belgie... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Mercato San Severino, ItalyMercato San Severino, Italy
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kassel, GermanyKassel, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mantova, ItalyBagnolo San Vito, Italy
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Busdorf, GermanyBusdorf, Germany
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Roma, Italy - NorthRoma, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Magliano Sabina, ItalyMagliano Sabina, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
La Roca Village, SpainSanta Agnès de Malanyanes, Spain
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dinan, FranceDinan, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
San Giovanni Teatino, ItalySan Giovanni Teatino, Italy
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Middelfart, DenmarkMiddelfart, Denmark
12 míst • 150 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.