Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Kanada může zrušit cla na čínské elektromobily. Trumpovo embargo ji tlačí k Pekingu

Kanada
Foto: Kanada
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 28 Říjen, 2025
Kanadský premiér Mark Carney se tento týden setká s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem na summitu APEC v Jižní Koreji. Podle spekulací by jejich jednání mohlo vést k odstranění stoprocentních cel na čínská elektromobila, která Kanada zavedla teprve před rokem. Obchodní válka mezi oběma zeměmi tvrdě dopadá na kanadské zemědělce, zatímco eskalující spor s USA nutí Ottawu hledat nové obchodní partnery.

Premiér Carney hledá východisko z obchodní izolace

Kanadský premiér Mark Carney se nachází v bezprecedentní situaci. Jeho země čelí cenovému tlaku ze dvou stran – zatímco prezident Donald Trump minulý týden zastavil všechna obchodní jednání s Kanadou kvůli reklamě ontarijské vlády, která použila výroky Ronalda Reagana proti clům, Čína uvalila stoprocentní cla na kanadskou řepku a dvacetiprocentní tarify na vepřové maso a mořské plody.

Podle oficiálního prohlášení premiéra, Carney se setká s prezidentem Si Ťin-pchingem na summitu Asijsko-pacifické hospodářské spolupráce (APEC) ve městě Kjongdžu v Jižní Koreji. Bude to první formální setkání lídrů obou zemí od roku 2017, kdy tehdejší premiér Justin Trudeau navštívil Čínu.

Od spojenectví k obchodní válce

Kanada vloni v říjnu následovala Spojené státy a zavedla stoprocentní cla na elektromobily vyrobené v Čině. K základnímu šestiprocentnímu clu přidala dalších sto procent, čímž se celková sazba vyšplhala na 106,1 procenta. Ottawa svůj krok zdůvodnila potřebou chránit domácí automobilový průmysl před tím, co označila za neférovou konkurenci podporovanou čínskou vládou.

Čína na kanadská cla reagovala vlastními odvetnými opatřeními. V březnu letošního roku Peking oznámil stoprocentní cla na kanadskou řepku, řepkový olej a hrách, plus dvacetiprocentní tarify na vepřové maso a mořské produkty. Pro kanadské zemědělce to znamená téměř totální uzavření čínského trhu, který byl dosud druhým největším odbytištěm kanadské řepky s objemem téměř pět miliard dolarů ročně.

Zemědělci platí daň za automobilový průmysl

"Je to zdrcující," řekla pro kanadská média Tara Sawyerová, farmářka z Alberty a předsedkyně organizace Grain Growers of Canada. "To, co už bylo náročné, se stává skutečně devastujícím."

Manitobský premiér Wab Kinew otevřeně vyzval federální vládu, aby odstranila cla na čínská elektromobila výměnou za zrušení čínských cel na řepku a vepřové maso. Podle jeho slov jeden vertikálně integrovaný producent vepřového masa v Manitobě hlásí negativní dopad devatenáct milionů dolarů ročně.

Trump rozdmýchává napětí

Situaci komplikuje i chování amerického prezidenta. Trump minulý čtvrtek oznámil ukončení všech obchodních jednání s Kanadou, když se rozhořčil nad reklamou, kterou vysílala vláda provincie Ontario. Reklama použila archivní záznam z roku 1987, v němž tehdejší prezident Ronald Reagan kritizoval cla jako krátkodobé řešení, které dlouhodobě poškozuje americké pracovníky a spotřebitele.

Trump na svém účtu Truth Social napsal, že reklama je "falešná" a Kanada se pokusila nezákonně ovlivnit americký Nejvyšší soud, který má v listopadu projednat žaloby proti jeho recipročním clům. Reaganova nadace skutečně vydala prohlášení, že reklama "zkresluje" prezidentův projev, ačkoliv fakticky obsahovala skutečné Reaganovy výroky proti clům.

Ontarijský premiér Doug Ford nakonec souhlasil s pozastavením reklamní kampaně, ale teprve po víkendových zápasech baseballové World Series, kde měla být odvysílána.

Co by zrušení cel znamenalo pro trh elektromobilů

Pokud by Kanada skutečně odstranila cla na čínské elektromobily, krátkodobě by z toho nejvíce profitovala Tesla. Americký výrobce totiž do Kanady dodával vozy Model Y vyrobené v Šanghaji, dokud cla nenabyla účinnosti. Od té doby musí posílat evropské modely, což je logisticky nákladnější. Odstranění cel by Tesle umožnilo obnovit dodávky levnějších variant Model 3 z čínské továrny.

Střednědobě a dlouhodobě by však z otevření kanadského trhu mohli profitovat přímo čínští výrobci elektromobilů. Společnosti jako BYD a XPeng vyrábějí elektromobily s pokročilými technologiemi za zlomek cen, které si účtují tradiční západní výrobci.

BYD, největší světový výrobce elektromobilů, vloni pozastavil své plány vstoupit na kanadský trh právě kvůli zavedení stoprocentních cel. Pokud by tarify zmizely, čínská značka by mohla obnovit jednání o distribuci svých modelů v Kanadě.

Geopolitické motivy převažují nad ekonomikou

Carney se během své první oficiální cesty do Asie snaží prezentovat Kanadu jako spolehlivého obchodního partnera pro země jihovýchodní Asie v době, kdy Spojené státy narušují globální obchodní normy. "Znovu nastavujeme očekávání ohledně toho, kam může náš vztah směřovat," řekl Carney novinářům v Kuala Lumpuru.

Podle zdrojů z diplomatických kruhů by součástí případné dohody mezi Kanadou a Čínou mohlo být odstranění čínských omezení na kanadskou řepku a vepřové maso výměnou za zrušení kanadských cel na čínská elektromobila. Taková dohoda by však mohla narušit vztahy s Washingtonem, kde Trump důsledně prosazuje tvrdou protičínskou linii.

Dilema kanadské vlády

Otázka, zda odstranit cla na čínské elektromobily, staví kanadskou vládu před složitou volbu. Na jedné straně stojí zemědělci z prérijních provincií, kteří ztrácejí přístup k lukrativnímu čínskému trhu. Na druhé straně je domácí automobilový průmysl, do kterého Kanada investovala miliardy dolarů na zajištění továrních projektů od Stellantis, Volkswagenu, General Motors a Hondy.

Podle analýzy TD Economics by příliv levných čínských elektromobilů mohl urychlit přechod Kanady na elektrickou mobilitu, který se letos výrazně zpomalil. V prvním čtvrtletí letošního roku tvořily elektromobily a plug-in hybridy jen 8,7 procenta nových registrací, oproti téměř patnácti procentům v loňském roce.

Carney na otázky novinářů o možném zrušení cel odpověděl vyhýbavě. "Těším se na diskuse s prezidentem Si a týkají se mnohem širšího okruhu témat než jen obchodu," uvedl. "Budu v lepší pozici začít odpovídat na takové otázky, až se vztah vyvine a prohloubí."

Summit APEC jako zlomový okamžik

Summit APEC, který se koná v jihokorejském Kjongdžu, bude první účastí Carneyho na tomto fóru jako premiéra. Setkání s prezidentem Si Ťin-pchingem označují pozorovatelé za významné "rozmrazení" vztahů mezi oběma zeměmi, které byly v posledních letech poznamenány řadou sporů – od zadržení finanční ředitelky Huawei Meng Wan-čou až po uvěznění dvou Kanaďanů v Číně.

Zda dojde k faktickému odstranění cel, nebo zda jde jen o spekulace, ukážou nejbližší dny. Podle ministra zahraničí je Kanada "v procesu resetování očekávání" ohledně vztahů s Čínou. Otázkou zůstává, zda je Ottawa připravena obětovat automobilový průmysl ve prospěch zemědělců, nebo najde způsob, jak vyvážit zájmy obou odvětví.

Jedna věc je jistá: Kanada se ocitla v pozici, kdy musí najít nové obchodní partnery mimo USA. A Čína, navzdory všem geopolitickým komplikacím, zůstává druhou největší ekonomikou světa s rostoucím vlivem v oblasti elektromobility.

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Shell otevírá svou síť: Partnerství s Hubject usnadní nabíjení v celé Evropě
Stát v dešti u nabíječky a marně stahovat další novou aplikaci je zážitek, na který chceme všichni zapomenout. Shell v prosinci 2025 konečně vyslyšel volání řidičů a strhává své digitální hradby. Díky...

Baterie

Průlom ve výrobě baterií s pevným elektrolytem: Linky na 8 GWh jsou realitou, BYD je blíž, než jsme čekali
Zapomeňte na sliby o vzdálené budoucnosti. Zatímco se svět upínal k laboratorním testům, dodavatel gigantu BYD potichu spustil první skutečně velkokapacitní linky na výrobu solid-state baterií. S kapa...

Elektromobil a čistá energie

EU uvolnila 40 miliard Kč: Německo buduje síť rychlonabíječek pro e-kamiony
Evropská komise schválila masivní podporu 1,6 miliardy eur (přibližně 40 miliard korun) pro výstavbu rychlonabíjecích stanic pro elektrické nákladní automobily v Německu. Tento klíčový krok se zaměřuj...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Francie prodlužuje štědré dotace na elektromobily do roku 2026: Rekordní prodeje potvrzují úspěch

Francie potvrdila prodloužení dotačního programu na elektromobily do roku 2026, což přináší stabilitu pro kupující i trh. Nově nastavené... >>

Třicetitisícové město u Hamburku dosáhlo, co české metropole plánují na roky. MHD jezdí téměř výhradně na elektřinu

Zatímco české dopravní podniky teprve testují první elektrobusy a potykají se s technickými problémy, německý Ahrensburg s 31 tisíci... >>

Poprvé v historii: Čína exportovala přes milion elektromobilů za půl roku. Afrika roste o 184 %

Zatímco se tvrdilo, že Čína zaplavuje svět spalovacími vozy, data z roku 2025 ukazují opak. Export elektromobilů exploduje tempem +90 %,... >>

Kypr spouští dotace na elektromobily až 225 tisíc korun

Kyperská vláda připravuje nový program podpory elektromobility s rozpočtem 112 milionů korun. Kupující nových elektromobilů a hybridů... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Riga, LatviaRiga, Latvia
4 míst • 250 kW
Bourg-Achard, FranceBourg-Achard, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kappel-Grafenhausen, GermanyKappel-Grafenhausen, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Obuda, HungaryBudapest, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lugano, Switzerland - SudGrancia, Switzerland
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.