Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Kapalinové chlazení umožňuje extrémně rychlé nabíjení elektromobilů

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Filip
Filip 22 Červen, 2025
Klíčové zprávy: Konsorcium tří technologických firem VOSS Automotive, Amphenol-Tuchel Electronics a GG Group představilo průlomový nabíjecí systém s kapalinavým chlazením podporující výkon až 1 megawatt, který dramaticky zkracuje dobu nabíjení elektromobilů na méně než pět minut.

1MW

Maximální nabíjecí výkon

70%

Nárůst proudové kapacity

<5min

Doba nabíjení baterie

Průlom v technologii rychlonabíjení

Spolupráce tří předních technologických společností přinesla revoluci do oblasti nabíjení elektromobilů. Nový vysokonapěťový nabíjecí systém využívá aktivní kapalinové chlazení prostupující celým nabíjecím kabelem i připojovací zásuvkou. Tato inovace umožňuje dosáhnout nabíjecího výkonu až 1 megawatt, což odpovídá energii potřebné pro zásobování stovek domácností současně.

Kombinace našich expertních znalostí v oblasti tepelného managementu, vysokonapěťových konektorů a chladicích systémů vyústila v technologii, která mění paradigma rychlonabíjení elektromobilů. Dosáhli jsme významného snížení hmotnosti kabelu při současném dramatickém zvýšení výkonu.

— Společné prohlášení firem VOSS Automotive, Amphenol-Tuchel Electronics a GG Group

Vývoj technologií rychlonabíjení

2012-2015

Počátky rychlonabíjení
První generace rychlonabíjecích stanic s výkonem 50-150 kW. Nabíjení trvalo 30-60 minut, kabely byly velmi těžké kvůli masivním měděným vodičům.

2018-2020

Vysokovýkonné nabíjení
Zavedení stanic s výkonem 250-350 kW. Pokračující problémy s přehříváním kabelů a nutnost jejich aktivního chlazení vzduchem.

2021-2023

Experimentální megawattové nabíjení
První pokusy s výkonem nad 500 kW pro nákladní vozidla. Technické limity způsobené tepelnými ztrátami a hmotností infrastruktury.

2024-2025

Kapalinové chlazení nové generace
Představení systému s aktivním kapalinavým chlazením umožňující 1MW výkon při snížené hmotnosti kabelů o 70%.

Technologie aktivního kapalinového chlazení

Jádro průlomového systému tvoří polymerový výměník tepla zabudovaný přímo do nabíjecího kabelu. Tento inovativní komponent využívá vícevrstvou plastovou trubici cirkulující chladicí kapalinu mezi baterií vozidla a nabíjecím portem. Vnitřní vrstva trubice je elektricky vodivá pro přenos vysokého proudu, zatímco vnější vrstva zajišťuje tepelnou vodivost při současné elektrické izolaci.

Kabel Power2Flow

  • Výrobce: GG Group
  • Funkce: Přenos vysokého výkonu s integrovaným chlazením
  • Výhoda: 70% snížení průřezu při zachování výkonu

Zásuvka CHARGESOK CCS2

  • Výrobce: Amphenol-Tuchel Electronics
  • Funkce: Přímé chlazení vysokoproudových kontaktů
  • Výhoda: Eliminace přehřívání při maximálním výkonu

Termoregulační systém

  • Výrobce: VOSS Automotive
  • Funkce: Bateriové propojení a tepelný management
  • Výhoda: Kompatibilita s existujícími vozovými platformami

Princip fungování chladicího systému

Systém cíleně chladí oblasti s nejvyšší tepelnou zátěží, především DC kontaktní komory v zásuvce, které přenášejí stejnosměrný proud při rychlonabíjení. Chladicí médium - typicky směs vody a glykolu - cirkuluje přímo kolem zdrojů tepla, což dramaticky zvyšuje účinnost tepelného managementu oproti konvenčním řešením.

Srovnání s tradičními technologiemi

Na rozdíl od tradičních řešení s masivními měděnými sběrnicemi tato technologie eliminuje riziko přehřívání bez nutnosti zvětšovat vodiče. Výsledkem jsou kabely, které jsou nejen lehčí a flexibilnější, ale také snáze se instalují do kompaktních konstrukcí elektromobilů. Systém dosahuje až 70% nárůstu kapacity proudového zatížení při současném snížení průřezu kabelu.

  • Zvýšená účinnost - minimální tepelné ztráty během nabíjení
  • Snížená hmotnost - lehčí kabely usnadňují manipulaci
  • Vyšší flexibilita - jednodušší instalace do vozidel
  • Univerzální kompatibilita - adaptace na různé modely bez konstrukčních změn

Budoucnost ultrarychlého nabíjení

Tato technologie představuje zásadní krok směrem k přijetí elektromobility širší veřejností. Možnost nabít baterii za méně než pět minut odstraňuje jednu z hlavních bariér elektromobility - dlouhou dobu nabíjení. Systém je navržen pro nadcházející generace elektromobilů a díky své škálovatelnosti umožní výrobcům významné úspory nákladů při vývoji nových modelů.

Výhled do budoucna: Společnosti plánují komerční nasazení této technologie v roce 2025, přičemž očekávají její postupnou implementaci do nabíjecí infrastruktury po celém světě. Systém bude kompatibilní s plánovanými megawattovými nabíjecími stanicemi pro osobní i užitková vozidla.

Zdroj: chargedevs.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Google Gemini nahrazuje asistenta v Android Auto ve 250 milionech aut
Google spouští globální nasazení umělé inteligence Gemini do systému Android Auto. Nový AI asistent dokáže překládat zprávy, vyhledávat adresy v e-mailech a najít nabíjecí stanice pro elektromobily po...

Ilustrační foto

Masterplán za miliardy s hvězdičkou: Německá strategie pro elektromobilitu závisí na penězích, které tam nejsou
Před 500 účastníky z automobilového průmyslu a energetiky představilo Německo svou největší strategii pro nabíjení elektromobilů. Masterplan obsahuje 41 konkrétních opatření a ambiciózní vizi: nabíjen...

Tesla Model S | zdroj: tesla.com

Proč Tesla zvládla software za 5 let a tradiční automobilky selhávají dekádu
GM tratil 10 miliard dolarů na Cruise a projekt skončil. Ford ztratil 2,7 miliardy na Argo AI. Tesla mezitím posílá bezdrátové aktualizace od roku 2012. Co dělá Tesla jinak?

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Dotace na elektromobily v Itálii zmizely za 6 hodin. 597 milionů eur nestačilo

22. října 2025 v poledne spustila Itálie dotační program na elektromobily s rozpočtem 597 milionů eur. Nabídka byla lákavá: až 11 000 eur... >>

Češi kupují elektromobily o 41 % rychleji než loni. A ve Francii se právě stalo něco historického

Zatímco český trh s elektromobily exploduje tempem, které překvapilo i některé analytiky, Francie právě překročila hranici, o které se... >>

Geely Galaxy představí první MPV model V900 s dojezdem přes 1000 km

Čínská značka Geely Galaxy odhalí 21. listopadu své první MPV vozidlo V900, které kombinuje elektrický pohon s benzínovým prodlužovačem... >>

Elektromobil za 499 900 Kč dorazil do Česka. Ale má zásadní háček

BYD Dolphin Surf je realitou – čínský elektromobil, který má stát méně než půl milionu korun. Zdá se to jako skvělá zpráva pro... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Soest, GermanySoest, Germany
7 míst • 250 kW • ne-Tesla
Trieben, AustriaTrieben, Austria
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Afragola, Italy - Napoli NorthAfragola (NA), Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ciechocinek, PolandCiechocinek, Poland
4 míst • 150 kW
Vøringsfossen, NorwayEidfjord, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.