Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Kontroverzní praktiky: Jak čínští výrobci elektromobilů nafukují prodejní čísla

Novinka
Foto: Novinka
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 20 Červenec, 2025

Fenomén nulových ojetých vozů v elektromobilním průmyslu

V intenzivně konkurenčním čínském automobilovém trhu se rozšířil pojem „nulový ojetý vůz“. Toto označení se vztahuje k vozidlům, která jsou technicky prodána, ale nikdy neopustila výrobní závod nebo showroom. Praxe umožňuje výrobcům uměle navýšit prodejní statistiky ještě před fyzickým dodáním aut koncovým zákazníkům.

Neta a Zeekr v centru skandálu

Podle dokumentů Reuters a svědectví dealerů vykázala společnost Neta od ledna 2023 do března 2024 předčasný prodej minimálně 64 719 vozů metodou nulových ojetých vozů. Toto číslo překračuje polovinu jejích oficiálně deklarovaných 117 000 prodaných vozidel za stejné období. Stejný postup aplikovala i prémiová značka Zeekr, která koncem roku 2024 předregistrovala vozy prostřednictvím svého hlavního dealera ve městě Xiamen.

Jak funguje systém předčasných registrací

Klíčem k umělému navýšení čísel je předčasné sjednání pojištění na vozy ještě před jejich prodejem koncovým majitelům. V Číně se pojistná registrace počítá jako oficiální prodej, což umožňuje výrobcům plnit měsíční a čtvrtletní cíle. Zákazníci v regionech jako Guizhou, Chongqing či Guangzhou přitom při převzetí vozů zjistili, že jejich „nové“ auto má aktivní pojištění a je technicky vedeno jako ojeté.

Rozdíl mezi korporátními a soukromými zákazníky

Důkazem manipulace je náhlý nárůst podílu korporátních zákazníků – tedy firem nakupujících vozy na společnost, nikoli fyzických osob. U Neta vzrostl jejich podíl z 8 % v roce 2022 na 63 % v roce 2023. V 11 z 20 největších prodejních měst této značky dokonce korporátní klienti tvořili přes 90 % registrací. Tento neobvyklý vzorec upozornil analytiky na nesrovnalosti.

Regulační reakce a dopady na trh

Čínské ministerstvo obchodu již svolalo jednání s výrobci a průmyslovými sdruženími, aby problém řešilo. Jak uvedl Li Yanwei z Čínské asociace automobilových dealerů, data o pojistných registracích slouží jako klíčový ukazatel pro investory i média. Praxe nulových ojetých vozů však zkresluje skutečnou poptávku a uvádí kapitálové trhy v omyl. Podle anonymního manažera automobilky jde o důsledek extrémního konkurenčního tlaku v sektoru elektromobilů.

Zdroj: cnevpost.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

BYD | zdroj: byd.com

Musk ztrácí Británii: Tesla propadla 7× pod BYD. Škoda Elroq je bestseller
Zatímco Tesla prodala ve Velké Británii v říjnu jen 511 vozů (nejhorší výsledek roku), BYD zaznamenalo sedminásobně vyšší prodeje a UK se stalo jejím největším trhem mimo Čínu. Politické kontroverze k...

Nabíjení elektromobilu

Zlatá pravidla elektromobility: Jak ušetřit tisíce a prodloužit životnost baterie
Plynulá jízda snižuje spotřebu o třetinu, správné nabíjení prodlužuje životnost baterie o roky a předehřátí v zimě zachrání desítky kilometrů dojezdu. Zjistili jsme, které návyky mají skutečný dopad n...

MG4 | zdroj: news.mgmotor.eu

Rána pro konkurenci, radost pro řidiče. MG4 Electric v Česku startuje na 589 900 Kč
Dlouho to vypadalo jako sen, teď je to realita. Plnohodnotný elektrický hatchback za cenu pod 600 tisíc korun vstupuje na český trh. MG masivním cenovým zvýhodněním 190 000 Kč posílá model MG4 na 589 ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Ojetý elektromobil se stává hitem. Češi objevili cestu k levnějšímu elektrickému snu, dovoz trhá rekordy

Je to tichý, ale o to silnější signál, že se český automobilový trh mění v základech. Zatímco se vedou debaty o budoucnosti, data mluví... >>

Omoda odhalila čtyřku s designem z budoucnosti: Menší crossover míří do Evropy, ale dorazí i do Česka?

Čínská značka Omoda, která teprve letos v březnu vstoupila na český trh, představila svůj nejnovější model. Omoda 4 je kompaktní... >>

Zlatá pravidla elektromobility: Jak ušetřit tisíce a prodloužit životnost baterie

Plynulá jízda snižuje spotřebu o třetinu, správné nabíjení prodlužuje životnost baterie o roky a předehřátí v zimě zachrání... >>

GAC Aion i60 vstoupí na čínský trh v listopadu jako dostupnější alternativa k Toyotě bZ3X

Čínský automobilový trh přináší překvapivý zvrat. GAC, partner Toyoty v joint venture, chystá na listopad uvedení modelu Aion i60 –... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Bergamo Dalmine, ItalyDalmine, Italy
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Calais, FranceCoquelles, France
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Grosseto, ItalyGrosseto, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Obuda, HungaryBudapest, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dortmund-Nord, GermanyDortmund, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.