Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Koupit ojeté elektroauto? Prodeje rostou o desítky procent

EV novinky baterie
Foto: EV novinky baterie
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 29 Červen, 2025
Klíčové zprávy: Trh s ojetými elektromobily v České republice výrazně roste. Loni tvořily elektromobily 1,7 % z celkových prodejů ojetin - téměř 11 tisíc vozů. Zákazníci nejčastěji kupují elektroauta ve stáří tři až čtyři roky za průměrnou cenu do 550 000 Kč s nájezdem do 30 tisíc kilometrů.

3 843

Ojetých elektromobilů prodáno v roce 2024

26,2%

Podíl ojetých EV vs nové EV

44 500

Elektromobilů na českých silnicích k 5/2025

České elektromobily se dostávají na trh ojetin

Český trh s ojetými elektromobily prochází obdobím dynamického růstu. V roce 2024 bylo registrováno 3 843 ojetých bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 74 %. Na celkových prodejích osobních elektromobilů se ojetá vozidla podílela 26,2 %, tedy více než čtvrtinou. Důvodem je postupný příchod starších elektromobilů na sekundární trh po ukončení leasingových smluv nebo prvním prodeji.

Elektroaut v nabídce Carvago průběžně přibývá souběžně s tím, jak se vozy postupně dostávají na sekundární trh. K únoru jsme nabízeli téměř 93 tisíc elektrických aut, což představuje 8,7 procenta z celé nabídky a meziroční navýšení o pětinu.

— Jiří Červenka, vedoucí komunikace Carvago

Vývoj trhu s ojetými elektromobily v Česku

2019-2021

Začátky trhu ojetin
Prodeje nových elektromobilů dosahují pouze zlomek z celkového trhu. Ojetá elektroauta jsou vzácností, převážně starší modely BMW i3 a Nissan Leaf.

2022-2023

Nárůst nabídky
Podíl elektromobilů na trhu ojetin přesahuje 1 %. Přibývají zánovní vozy po skončení leasingových smluv, zejména Tesla Model 3 a Model Y.

2024

Výrazný růst trhu ojetin
Registrace ojetých elektromobilů dosahuje 3 843 vozů (nárůst o 74 %). Dotační program "Záruka Elektromobilita" (březen-říjen) přinesl téměř 6 tisíc žádostí o nové elektromobily.

2025-2027

Očekávaný růst
Průměrné stáří nabízených elektromobilů je čtyři roky. Do roku 2027 se očekává masivní nárůst nabídky kvůli vozům vracejícím se z leasingu.

Nejprodávanější ojetá elektroauta v Česku

Struktura prodejů ojetých elektromobilů odráží preference českých zákazníků. Ti hledají především praktická a cenově dostupná řešení pro městskou dopravu nebo jako druhý vůz do domácnosti. Nejoblíbenější modely na trhu ojetin se výrazně liší od žebříčku nových vozů.

TOP 5 značek ojetých elektromobilů (2024)

  • 1. Tesla - 935 registrací (24,3 %), rychle se prodávají
  • 2. BMW - 636 registrací, oblíbené u firem i soukromníků
  • 3. Volkswagen - 580 registrací, moderní ID modely
  • 4. Mercedes-Benz - 200 registrací, prémiový segment
  • 5. Hyundai - 193 registrací, spolehlivé modely

Charakteristika trhu

  • Nejčastější stáří: 3 roky (1 056 vozů)
  • Podíl firem vs. soukromníci: 50:50
  • Nejvíce registrací: Praha, Středočeský kraj

Na co si dát pozor při koupi ojetého elektromobilu

Koupě ojetého elektromobilu vyžaduje odlišný přístup než u konvenčních vozidel. Klíčové je prověření stavu baterie, která představuje až 40 % hodnoty vozidla. Podle odborníků může být paradoxně koupě ojetého elektromobilu méně riziková než u spalovacích aut.

Kontrola stavu baterie

Nejdůležitějším faktorem je stav trakční baterie. Většina výrobců poskytuje záruku 8 let nebo 160 tisíc kilometrů s minimální kapacitou 70 %. V praxi však baterie vydrží mnohem déle. Klíčové je:

  • Ověření degradace baterie - SoH (State of Health) by měl být nad 80 %
  • Servisní historie - detailní záznamy z autorizovaných servisů
  • Způsob nabíjení - časté rychlé dobíjení nad 80 % snižuje životnost
  • Původ vozidla - vozy z horkých krajin mají častěji poškozenou baterii

Technické aspekty a známé problémy

U konkrétních modelů existují specifické problémy. Například první generace Nissan Leaf trpěla nedostatečným chlazením baterie, Tesla má občasné problémy s kvalitou výroby a u Audi e-tron se vyskytují poruchy elektromotorů. Před koupí si ověřte:

  • Svolávací akce - zda byly provedeny všechny nutné opravy
  • Systém chlazení baterie - aktivní vs. pasivní chlazení
  • Tepelné čerpadlo - zvyšuje dojezd v zimním období
  • Historie nehod - poškození baterie může být nákladné na opravu

Proč není ojetý elektromobil rizikovější než spalovací auto

Navzdory obavám z baterií mohou být ojetá elektroauta dokonce spolehlivějším nákupem než spalovací vozidla. Elektromotory mají méně pohyblivých částí, což snižuje pravděpodobnost poruch. Podle statistik autobazarů se odmítá jen desetina nabízených elektromobilů kvůli technickému stavu, zatímco u spalovacích aut to jsou až dvě třetiny.

Výhody ojetých elektromobilů: Nižší provozní náklady, minimální údržba, tichý provoz, možnost domácího nabíjení a v mnoha městech bezplatné parkování. Navíc se ceny rychle snižují, takže už není problém sehnat kvalitní elektromobil za 300-500 tisíc korun.

Ekonomické aspekty

Elektromobily sice rychleji ztrácejí hodnotu než spalovací vozy - za prvních pět let až o 50 % - to však vytváří příležitost pro kupce ojetin. Provozní náklady jsou výrazně nižší: elektřina je levnější než pohonné hmoty, údržba je minimální díky absenci výměn oleje, filtrů nebo zapalovacích svíček.

Budoucnost trhu s ojetými elektromobily

Odborníci očekávají výrazný růst trhu s ojetými elektromobily v příštích letech. Klíčovým faktorem bude příchod vozidel z dotačního programu "Záruka Elektromobilita" na sekundární trh. Program běžel od 18. března do 14. října 2024 a NRB obdržela celkem 5 907 žádostí o záruku, z toho na 5 946 osobních elektromobilů.

V rámci udržitelnosti dotačního projektu platilo, že podpořené vozidlo nelze prodat po dobu 24 měsíců od data vyplacení finančního příspěvku. To znamená, že od roku 2026 se postupně začnou objevovat tyto elektromobily na trhu ojetin. Nejčastěji půjde pravděpodobně o vozy značek Tesla (2 593 žádostí), Volkswagen (569), Volvo (541) a Škoda (533). Těchto se v rámci dotace pořídilo nejvíce.

Prognóza: Kombinace vozidel z ukončených leasingů a téměř 6 tisíc elektromobilů z dotačního programu vytvoří v letech 2026-2028 největší vlnu ojetých elektromobilů v historii českého trhu. Pro mnohé Čechy se tak ojetý elektromobil stane první dostupnou možností, jak vstoupit do světa elektromobility.

 

Zdroje: InsideEVs.com, Cebia.cz, cistadoprava.cz

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

BYD ilustrační foto

BYD znovu poráží Teslu: Proč by si ale čínský gigant měl dát na Teslu pozor?
Čínská automobilka BYD obhájila prvenství na globálním trhu čistě elektrických vozů s 15,4% podílem, zatímco Tesla zůstává druhá s 13,4%. Mezi překvapení patří rapidní růst Geely a Leapmotor.

EV v Česku

Volkswagen ovládl německé firemní flotily: Každý druhý služební vůz je z VW
Koncern Volkswagen dosáhl v říjnu v Německu historického úspěchu - téměř každý druhý nově registrovaný služební automobil (49,5 %) pochází z jeho značek. Za celý rok 2024 drží podíl 48,6 procenta a př...

VW ID3 - volkswagen-newsroom.com

Konec dvojrole. Oliver Blume čelí nejvyšší zkoušce kariéry – a vlastníci ztrácejí trpělivost
Oliver Blume od ledna 2026 už nebude šéfem Porsche. Soustředí se jen na Volkswagen – a čas se krátí. Podle zdrojů z okolí rodin Porsche a Piëch, které koncern ovládají, jsou majitelé "zděšeni stavem V...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Dotace na elektromobily v Itálii zmizely za 6 hodin. 597 milionů eur nestačilo

22. října 2025 v poledne spustila Itálie dotační program na elektromobily s rozpočtem 597 milionů eur. Nabídka byla lákavá: až 11 000 eur... >>

Češi kupují elektromobily o 41 % rychleji než loni. A ve Francii se právě stalo něco historického

Zatímco český trh s elektromobily exploduje tempem, které překvapilo i některé analytiky, Francie právě překročila hranici, o které se... >>

Geely Galaxy představí první MPV model V900 s dojezdem přes 1000 km

Čínská značka Geely Galaxy odhalí 21. listopadu své první MPV vozidlo V900, které kombinuje elektrický pohon s benzínovým prodlužovačem... >>

Elektromobil za 499 900 Kč dorazil do Česka. Ale má zásadní háček

BYD Dolphin Surf je realitou – čínský elektromobil, který má stát méně než půl milionu korun. Zdá se to jako skvělá zpráva pro... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Soest, GermanySoest, Germany
7 míst • 250 kW • ne-Tesla
Trieben, AustriaTrieben, Austria
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Afragola, Italy - Napoli NorthAfragola (NA), Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ciechocinek, PolandCiechocinek, Poland
4 míst • 150 kW
Vøringsfossen, NorwayEidfjord, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.