Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Na co se zapomíná? Že díky recyklaci budou elektromobily ještě ekologičtější

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 19 Říjen, 2025
Zatímco debata o ekologičnosti elektromobilů často končí u emisí při výrobě baterií, jeden zásadní faktor zůstává stranou pozornosti: účinná recyklace. Nová data z Číny ukazují, že moderní recyklační procesy dokážu zhodnotit 99,6 % klíčových materiálů z vyřazených baterií. Vědecké studie přitom potvrzují, že recyklace snižuje emise skleníkových plynů až o 81 procent oproti těžbě nových surovin.

Čína stanovila nové standardy pro recyklaci

Čínský úřad pro dozor nad trhem nedávno schválil pět dalších národních standardů pro recyklaci baterií elektromobilů, což zvýšilo jejich celkový počet na 22. Tyto standardy pokrývají obecné požadavky, postupy řízení i metody demontáže vyřazených baterií.

Výsledky pilotních programů přitom překvapily svojí efektivitou. Podle zprávy IT-Home některé čínské společnosti dosahují míry zhodnocení niklů, kobaltu a manganu až 99,6 procenta. U lithia pak firmy vykazují úspěšnost 96,5 procenta. Tyto hodnoty výrazně převyšují dřívější odhady a nastavují nový standard pro průmysl.

Evropa si klade ambiciózní cíle

Evropská unie nově vyžaduje, aby od srpna 2030 všechny elektromobily prodávané v EU obsahovaly minimální podíl recyklovaných materiálů. Podle nařízení o bateriích z roku 2023 musí výrobci do roku 2027 dosáhnout 50% míry zhodnocení lithia, do roku 2031 pak 80 procent. U kobaltu jsou cíle minimálně 16 procent recyklovaného obsahu do roku 2031.

Evropský trh s recyklací baterií elektromobilů přitom prudce roste. Podle analýzy Market Research Future dosáhla jeho hodnota v roce 2024 zhruba 3,37 miliardy dolarů. Do roku 2034 by měl expandovat na 22,65 miliardy dolarů, což představuje průměrný meziroční růst 21,2 procenta.

Recyklace výrazně šetří životní prostředí

Studie Stanfordovy univerzity publikovaná v lednu 2025 v časopise Nature Communications přinesla přesná čísla o environmentálním dopadu recyklace baterií. Výzkumníci porovnali celý životní cyklus recyklovaných materiálů s těžbou a zpracováním nových kovů.

Zjištění jsou jednoznačná: Recyklace baterií produkuje o 58 až 81 procent méně emisí skleníkových plynů než konvenční těžba. Spotřeba vody klesá o 72 až 88 procent a energetická náročnost se snižuje o 77 až 89 procent.

"Tato studie nám ukazuje, že můžeme navrhovat budoucnost recyklace baterií tak, abychom optimalizovali environmentální přínosy," vysvětlil William Tarpeh z Stanfordovy univerzity, jeden z autorů výzkumu.

Kde se recykluje, má zásadní význam

Studie také upozornila na klíčovou roli zdroje energie. Recyklační zařízení v oblastech, které spoléhají na elektřinu z uhlí, vykazují výrazně menší klimatické výhody. Naopak využití obnovitelných zdrojů může environmentální dopad ještě více snížit.

Většina dat ve stanfordské studii pochází ze zařízení Redwood Materials v Nevadě, největšího průmyslového recyklačního závodu pro lithium-iontové baterie v Severní Americe. Toto zařízení těží z čistší energetické skladby západních států USA, která zahrnuje vodní, geotermální a solární energii.

Recyklace může snížit počet nových dolů

Modelování z Kalifornské univerzity v Davisu, publikované v květnu 2025 v časopise Nature Sustainability, ukazuje další podstatný přínos recyklace. Ve scénáři s vysokou poptávkou po lithiu by do roku 2050 mohlo být potřeba otevřít až 85 nových lithiových dolů.

Pokud by se však rozšířila globální recyklace baterií a přijaly politiky podporující menší baterie, počet nových dolů by se mohl snížit na pouhých 15. "Recyklace je opravdu důležitá z geopolitických i environmentálních důvodů," zdůraznil Alissa Kendall, hlavní autor studie.

Výzvy a budoucnost recyklace

Přes slibné výsledky čelí odvětví recyklace baterií několika výzvám. Transport & Environment odhaduje, že Evropa bude do roku 2030 potřebovat kapacitu pro recyklaci přibližně 130 GWh baterií ročně. Současná kapacita představuje jen desetinu této potřeby.

Dalším problémem je diverzita formátů a chemického složení baterií, což komplikuje recyklační proces a vyžaduje specializované technologie. Evropské startupy jako britská firma Altilium nebo německá Tozero však pracují na pokročilých metodách, které by mohly tyto překážky překonat.

Altilium již prokázal, že malé baterie vyrobené z recyklovaných materiálů dosahují stejných nebo lepších parametrů než baterie z nově vytěžených surovin. Firma tozero se zaměřuje na recyklaci grafitu s nulovými emisemi – grafít tvoří 40 procent uhlíkové stopy lithium-iontové baterie.

Mezinárodní spolupráce

Čína se aktivně zapojuje i do mezinárodní standardizace recyklace baterií elektromobilů. Čínští experti přispívají k tvorbě globálních standardů pro hodnocení výkonu baterií druhého života, klasifikační systémy a obecné pokyny pro recyklaci vyřazených baterií.

Čínský návrh "Obecných pokynů pro hluboké vybíjení při recyklaci a využití baterií" byl schválen jako mezinárodní standardní projekt IEC. Téměř 40 čínských expertů nyní participuje v mezinárodních technických výborech pro baterie.

Co to znamená pro budoucnost elektromobilů

Data o účinnosti recyklace mění pohled na dlouhodobou ekologickou stopu elektromobilů. Zatímco kritici často poukazují na vysoké emise při výrobě baterií, efektivní recyklační systémy mohou tento problém výrazně zmírnit.

Transport & Environment odhaduje, že do roku 2040 by recyklace mohla pokrýt 19 až 53 procent evropské poptávky po klíčových materiálech pro baterie, v závislosti na konkrétním kovu a vývoji bateriových chemických složení.

To znamená, že elektromobily se časem stanou ještě ekologičtějšími, protože uzavřený oběh materiálů sníží závislost na těžbě a s ní spojené environmentální zatížení.

Zdroj: carnewschina.com, nature.com, news.stanford.edu, techxplore.com, nature.com, transportenvironment.org

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Mercedes-Benz Vision Iconic, zdroj: media.mercedes-benz.com

Mercedes pokryl auto barvou. Vyrábí z ní elektřinu
V Šanghaji odhalil Mercedes-Benz koncept, který vypadá jako z předválečné éry, ale skrývá technologie ze sci-fi. Solární barva generující 12 000 km dojezdu ročně. Neuromorphní počítač šetřící 90 % ene...

Toyota Corolla EV preview | zdroj: global.toyota

Toyota Corolla jako elektromobil? První pohled na možnou budoucnost legendy
Dekády byla symbolem spolehlivosti a králem prodejů s hybridním pohonem. Teď ale ikona jménem Toyota Corolla míří vstříc nové éře. Japonský gigant, který s plnou elektromobilitou dlouho otálel, odhali...

Xiaomi YU7 | zdroj: mi.com

Uvězněn v hořícím elektromobilu: Smrt řidiče Xiaomi SU7 srazila akcie o 9 % a mění pravidla bezpečnosti
Ranní nehoda v čínském Chengdu se během hodin změnila v globální bezpečnostní krizi. Třicetiletý řidič zemřel uvězněn v hořícím Xiaomi SU7 poté, co elektronické kliky dveří nereagovali. Přihlížející m...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Vzpomínáte na Bugatti? Zapomeňte. Nový král rychlosti se jmenuje Yangwang U9 a přijíždí z Číny.

Zapište si toto datum. Svět supersportů se otřásl v základech, když elektrický hypersport BYD Yangwang U9 Xtreme dosáhl na německém oválu... >>

Evropa v pozoru? Čínský dravec Leapmotor B05 Ultra míří na evropské silnice a sází na emoce

Zapomeňte na nudné elektromobily. Z Číny přijíždí sportovně střižený hot-hatch Leapmotor B05 Ultra a má obrovské ambice. S podporou... >>

Singapur se loučí s vůní benzínu. Konec éry spalovacích motorů se blíží

Představte si město, kde už neucítíte výfukové plyny a hluk motorů utichá. Singapur k této vizi míří mílovými kroky. Už za pět let... >>

Brutální zlevnění jako zbraň. Tesla srazila ceny o statisíce a vyhlásila válku konkurenci

Mnozí o ní snili, ale cena byla příliš vysoká. To se teď mění. Tesla odhalila nové základní verze Modelu 3 a Y, jejichž americká cena... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Les Herbiers, FranceLes Herbiers, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schwandorf, GermanySchwandorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Verona, ItalyVerona, Italy
10 míst • 150 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.