Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Někteří evropští výrobci varují: Odklad zákazu spalováků je dárkem pro Čínu

Statistiky elektromobilů
Foto: Statistiky elektromobilů
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 12 Prosinec, 2025
Z Bruselu přicházejí zprávy, které mnozí motoristé vítají s otevřenou náručí – totální zákaz spalovacích motorů v roce 2035 se pravděpodobně změní na "technologicky neutrální" přístup s mírnějšími cíli. Zatímco politici slaví kompromis, někteří experti z automobilového průmyslu a analytici bijí na poplach. Varují, že politická úleva je ve skutečnosti ekonomickou pastí, která může definitivně předat otěže globálního trhu Číně.

Vypadá to jako vítězství zdravého rozumu, nebo alespoň jako úspěch silné lobby vedené Německem, Itálií a Českou republikou. Podle nejnovějších informací, které prosakují z jednání mezi Evropskou komisí a zástupci Evropské lidové strany (EPP), se schyluje k dohodě: cíl snížení emisí pro rok 2035 se zmírní ze 100 % na 90 %. To by v praxi znamenalo, že prodej nových spalovacích aut (včetně hybridů) neskončí ze dne na den.

Tento krok má zachránit pracovní místa a dát tradičním automobilkám čas na nadechnutí. Část průmyslu však tvrdí pravý opak: právě jsme Číně darovali několik let náskoku navíc.

Proč je odklad rizikem?

Organizace Transport & Environment (T&E) a někteří výrobci, kteří již vsadili vše na elektromobilitu (jako Volvo či Polestar), varují před tzv. "zombie investicemi". Pokud Evropa dovolí prodávat spalovací motory déle, automobilky budou nuceny investovat miliardy eur do udržování staré technologie, místo aby tyto prostředky směřovaly do vývoje levnějších elektromobilů a baterií.

Čína mezitím nečeká. Čínští výrobci nemají důvod zpomalovat. Jejich domácí trh je masivně orientovaný na elektřinu a díky obrovským objemům výroby neustále srážejí náklady dolů.

"Číňané si nedají pauzu. Převezmou trh. Pokud Brusel pozastaví cíle a řekne 'Zastavte, dáme vám dalších pět let', ve skutečnosti tím ohrožuje stovky tisíc pracovních míst v Evropě, protože přestaneme být konkurenceschopní," nechal se slyšet jeden z vedoucích představitelů pro-elektrického křídla evropského autoprůmyslu.

Čísla hovoří jasně: Scénář čínské dominance

Podle analýz, na které upozorňuje server Elektroauto-news.net a další zdroje, může mít zmírnění norem paradoxní efekt:

  • Ztráta tržního podílu: Pokud evropští výrobci zpomalí uvádění nových, dostupných elektroaut (protože je k tomu nebude tlačit limit CO2), vzniklou mezeru na trhu okamžitě zaplní čínské značky. Poptávka po EV totiž globálně roste bez ohledu na rozhodnutí Bruselu.
  • Import z Číny: Odhady T&E naznačují, že při oslabení cílů by podíl elektromobilů vyrobených v Číně na evropském trhu mohl vyskočit až na 27 %.
  • Technologické zaostávání: Zatímco VW nebo Stellantis budou ladit poslední generace hybridů, BYD a Nio budou uvádět na trh třetí generaci baterií s dojezdem přes 1000 km za poloviční cenu.

Rozdělená Evropa

Situace není černobílá. Automobilový průmysl v EU je nyní hluboce rozdělen. Na jedné straně stojí giganti jako BMW nebo část německé politické scény, kteří volají po "technologické otevřenosti" a varují před příliš rychlým přechodem, který by mohl podlomit dodavatelské řetězce. Argumentují tím, že zákazník o elektromobily nejeví takový zájem, jak se plánovalo.

Na druhé straně stojí tábor (často zastoupený značkami pod křídly Geely nebo čistě elektrickými divizemi), který tvrdí, že jakákoliv nejistota v legislativě je jedem pro investice. Pokud nevíte, co bude platit za 5 let, nepostavíte továrnu na baterie za miliardy eur. Postaví ji někdo jiný – pravděpodobně v Asii.

Co to znamená pro českého řidiče?

Pro český trh, který je tradičně skeptický k rychlým změnám, může dnešní zpráva z 12. prosince 2025 znít jako uklidnění. Spalovací motory s námi zřejmě zůstanou déle, než se čekalo. Cena za tento komfort však může být vysoká. Pokud evropské automobilky ztratí globální konkurenceschopnost, může se stát, že za deset let budeme mít na výběr pouze mezi drahým evropským "spalovákem" (zatíženým emisními povolenkami) a levným, technologicky pokročilým elektromobilem z Číny.

Rozhodnutí, které má být oficiálně oznámeno v nejbližších dnech, tak možná zachrání dnešní prodeje, ale riskuje zítřejší průmysl.

 

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Autonomní řízení

"Vidí víc než já": Německý novinář vyzkoušel Tesla FSD a je ohromen
Model 3 s FSD samostatně objíždí staveniště, brzdí před chodci a mění pruhy v hustém berlínském provozu. Robin Hornig z Auto Bild seděl vedle a sledoval, jak technologie, která už funguje v sedmi zemí...

Mercedes-Benz GLB | zdroj: media.mercedes-benz.com

Zachrání Mercedes GLB a BMW iX3 evropský autoprůmysl? Němci konečně dohánějí Čínu
Evropský automobilový průmysl je v krizi. Volkswagen ruší 35 000 pracovních míst, Ford propouští další tisíce zaměstnanců, Audi zavírá belgickou továrnu. Zatímco tradiční automobilky bojují o přežití,...

Ilustrační foto

Poprvé v historii: Čína exportovala přes milion elektromobilů za půl roku. Afrika roste o 184 %
Zatímco se tvrdilo, že Čína zaplavuje svět spalovacími vozy, data z roku 2025 ukazují opak. Export elektromobilů exploduje tempem +90 %, Afrika zaznamenala nárůst o 184 % a Čína poprvé v historii expo...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Rimac testuje 100kWh baterie s 30% vyšší hustotou: První je dostane Bugatti

Rimac Technology, in-house divize chorvatského výrobce hyperaut, se chystá představit novou generaci pevnolátkových baterií. Ty slibují o 20... >>

Fenomén Elroq: Za necelý rok 100 000 aut. Škoda vládne prodejům v klíčových zemích

Mladoboleslavská automobilka má v rukou skutečný hit. Necelý rok po zahájení výroby sjel z linky jubilejní Elroq s pořadovým číslem 100... >>

Poprvé v historii: Čína exportovala přes milion elektromobilů za půl roku. Afrika roste o 184 %

Zatímco se tvrdilo, že Čína zaplavuje svět spalovacími vozy, data z roku 2025 ukazují opak. Export elektromobilů exploduje tempem +90 %,... >>

Nový Renault Trafic E-Tech: Nabíjí rychleji než většina osobáků a ujede 450 km

Zatímco konkurence často jen upravuje starší platformy, Renault staví svou budoucnost na 800V architektuře. Nadcházející Trafic E-Tech... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Mogliano Veneto, ItalyMogliano Veneto, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Milan, Italy - CarugateCarugate, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Neumünster, Germany - Freesen CenterNeumünster, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bergamo Dalmine, ItalyDalmine, Italy
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brest, France - GouesnouGouesnou, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.