Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Německo posiluje výzkum baterií pro elektromobily novým gigantickým centrem

Ilustrační foto
Klíčové zprávy: V německém Münsteru-Amelsbürenu začala výstavba druhé fáze monumentálního výzkumného centra FFB Fab pro vývoj bateriových článků. Zařízení o rozloze 20 000 m² bude dokončeno koncem roku 2027 a umožní výzkum výrobních procesů v gigawattovém měřítku.

20 000

m² plochy výzkumných prostor

820M

eur celková investice do projektu

140

zaměstnanců v současnosti

Strategická výstavba pro technologickou nezávislost Evropy

Německo posiluje svou pozici v oblasti výzkumu bateriových technologií zahájením stavby největší výzkumné facility pro bateriové články v Evropě. Projekt FFB Fab (Forschungsfertigung Batteriezelle - Výzkumná výroba bateriových článků) představuje zásadní krok k dosažení technologické nezávislosti Evropy v klíčové oblasti elektromobility. Fraunhoferův institut tak vytváří unikátní most mezi základním výzkumem a průmyslovým měřítkem výroby.

S FFB Fab neděláme pouze obrovský krok vpřed pro výzkum v průmyslovém měřítku, ale také pro naše podnikatelské prostředí. Moderní bateriové články jsou páteří energetické transformace – a právě zde v Münsteru kontinuálně rozšiřujeme naše odborné znalosti. Posilujeme naši technologickou suverenitu, vytváříme budoucí pracovní místa, vracíme přidanou hodnotu zpět do Evropy a tím zajišťujeme náš blahobyt.

— Mona Neubaur, ministryně hospodářství Severního Porýní-Vestfálska

Vývoj bateriového výzkumu v Německu

2024

Spuštění FFB PreFab
První fáze komplexu začala fungovat v dubnu 2024 s pilotní linkou pro kompletní výrobu bateriových článků a inovačními moduly pro testování nových konceptů.

2025

Zahájení výstavby FFB Fab
V dubnu 2025 začala stavba druhé a největší fáze výzkumného zařízení s rozlohou 20 000 čtverečních metrů.

2027

Plánované dokončení
Koncem roku 2027 má být FFB Fab dokončen a umožní výzkum výrobních procesů v gigawattovém měřítku.

Přelomové možnosti pro průmyslový výzkum

FFB Fab představuje revoluční přístup k vývoju bateriových technologií. Zatímco současná fáze PreFab umožňuje kompletní výrobu bateriových článků v pilotním měřítku, nová facility poskytne možnost škálování procesů do průmyslových rozměrů. Společnosti z celého hodnotového řetězce zde budou moci testovat a optimalizovat jednotlivé kroky výroby pod vědeckým dohledem.

Výrobní procesy

  • Míchání materiálů: Optimalizace složení elektrodových past
  • Formování elektrod: Testování různých metod nanášení aktivních materiálů
  • Sestavování článků: Automatizace montážních procesů

Testovací zóny

  • Inovační moduly: Specializované prostory pro nové koncepty baterií
  • Kvalitativní kontrola: Pokročilé metody testování výkonu a bezpečnosti
  • Udržitelnost: Výzkum recyklace a environmentálního dopadu

Průmyslová spolupráce

  • Automobilky: Testování specifických požadavků na baterie
  • Dodavatelé materiálů: Ověřování nových chemických složení
  • Startupové společnosti: Rychlé ověření inovativních přístupů

Technologický přenos a konkurenceschopnost

Klíčovým cílem FFB Fab je zkrácení času potřebného k přenosu laboratorních poznatků do průmyslové praxe. Podle profesora Simona Luxe, ředitele Fraunhofer FFB, kombinace obou facilities umožňuje kompletní cestu od pilotního testování po průmyslové škálování procesů.

Gigawattové měřítko a průmyslová aplikace

Schopnost výzkumu procesů v gigawattovém měřítku představuje zásadní pokrok pro průmyslové aplikace. FFB Fab umožní testování a optimalizaci výrobních procesů v reálných průmyslových podmínkách, což výrazně urychlí přenos inovací z laboratoře do výroby.

  • Škálování výroby - testování automatizace výrobních kroků
  • Optimalizace rychlosti - zvyšování průtoku výrobní linky
  • Kontrola kvality - implementace průmyslových standardů
  • Udržitelné procesy - minimalizace environmentálního dopadu

Ekonomický a strategický význam pro Evropu

Investice přesahující 800 milionů eur odráží strategickou důležitost projektu pro evropskou konkurenceschopnost. Kombinace 320 milionů eur od kraje Severní Porýní-Vestfálsko na pozemky a budovy s až 500 miliony eur federálního financování na vybavení a výzkumné projekty vytváří jeden z největších výzkumných projektů v Německu.

BatteryCityMünster: Münster se díky spolupráci s univerzitou a dalšími výzkumnými partnery v Cáchách a Jülichu vyvíjí v důležité technologické centrum, které již úspěšně přitahuje společnosti a startupy z celé Evropy.

Tento článek vychází z oficiálních tiskových zpráv Fraunhoferova institutu FFB a ministerstva Severního Porýní-Vestfálska. Všechny uvedené informace odpovídají faktům zveřejněným výzkumnou organizací.

Zdroje: ffb.fraunhofer.de, chargedevs.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Redakce, dne 9 Červen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Jaký nabíjecí konektor má můj elektromobil? Průvodce CCS, CHAdeMO a Type 2

Výběr správného nabíjecího konektoru může rozhodnout o tom, kde a jak rychle nabijete svůj elektromobil. V České republice se setkáte se... >>

BYD posiluje evropskou přítomnost: Nové centrum v Budapešti a plány na expanzi

Čínský výrobce elektromobilů BYD výrazně rozšiřuje své aktivity v Evropě. Společnost otevře evropské sídlo a výzkumné centrum v... >>

Hyundai IONIQ 9 přichází do Česka - Nový rozměrný elektrický SUV pro rodiny

Hyundai Motor Company oficiálně uvedl na český trh nový elektrický SUV model IONIQ 9. Sedmimístný elektromobil s dojezdem až 620 km podle... >>

BYD přichází: BYD Sealion 7, SEAL U DM-i a Seal – co nového přinesou na český trh?

BYD, jeden z největších světových výrobců elektromobilů, oficiálně vstoupil na český trh s trojicí modelů: BYD Sealion 7, BYD SEAL U... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.