Mezinárodní výrobci tvoří polovinu německého trhu
VDIK zastupuje 39 značek ze 14 zemí, které dohromady představují přibližně 50 procent nových registrací v Německu. Organizace sdružuje výrobce, kteří sledují podobné cíle – prodávat vozidla, zajistit servis, stabilizovat zbytkovou hodnotu aut a vytvářet ekonomicky udržitelné podmínky pro obchod i servisy.
Podle oficiálních statistik německého úřadu KBA bylo v roce 2024 v Německu registrováno 2 817 331 nových osobních automobilů, což představuje pokles o jedno procento oproti roku 2023. Elektromobily tvořily pouze 13 procent celkového trhu oproti 18,4 procenta v předchozím roce.
Rabatová válka ohrožuje zbytkovou hodnotu
Labbé na konferenci ostře kritizovala současný způsob prodeje elektromobilů, který je silně závislý na slevách. Automobilky se snaží vyhnout vysokým CO2 pokutám, které v roce 2025 mohou dosáhnout až 15 miliard eur pro celý průmysl. Za každý gram CO2 nad stanovený limit 93,6 g/km platí výrobci 95 eur na každé prodané vozidlo.
Tyto cenové akce však mají vážné důsledky. Snižují zbytkovou hodnotu vozidel a destabilizují trh s ojetými elektromobily.
Místo dotací požaduje VDIK stabilní ceny elektřiny
Svaz mezinárodních výrobců nevolá po obnovení nákupních dotací, které Německo zrušilo v prosinci 2023. Místo toho požaduje spolehlivé ceny elektřiny, zejména u rychlonabíjení, a důsledný rozvoj nabíjecí infrastruktury.
"Budoucnost je elektrická – ale pouze tam, kde infrastruktura a ceny elektřiny to zákazníkům umožňují," zdůraznila Labbé. Podle Německého svazu energetického a vodohospodářského průmyslu (BDEW) je v současnosti v Německu 184 tisíc veřejných dobíjecích bodů s celkovým výkonem 8,5 GW.
Plug-in hybridy jako přechodné řešení
Přestože VDIK jasně podporuje elektrickou budoucnost, Labbé zdůraznila nutnost technologické otevřenosti. Jako klíčové přechodné řešení označila plug-in hybridy, které mohou pomoci zákazníkům v přechodu na plně elektrickou mobilitu.
Prezidentka svazu však upozornila na rozporuplné signály mezi Berlínem a Bruselem. Zatímco Německo podporuje plug-in hybridy prostřednictvím zvýhodněné daně ze služebních vozů, Evropská unie zavádí přísnější pravidla pro výpočet utility faktoru, která plug-in hybridy od roku 2025 výrazně znevýhodňují.
Podle organizace Transport & Environment jsou reálné emise plug-in hybridů téměř pětkrát vyšší než oficiální hodnoty z testů. V praxi jezdí tyto vozy elektricky jen 27 procent času, ačkoliv oficiální údaje počítají s 84 procenty.
Software důležitější než pohon
Podle Labbé nespočívá největší transformace automobilového průmyslu v pohonu, ale v softwarové definici vozidel. Propojená auta a autonomní funkce změní obchodní modely, hodnotový řetězec i vztahy se zákazníky.
Data z propojených vozidel se stanou klíčovými faktory loajality a současně vstupními body pro nové konkurenty, jako jsou digitální služby zprostředkovatelé. VDIK se proto staví proti sektorově specifickým pravidlům pro přístup k datům a požaduje strategické využití dat ve prospěch obchodu.
Elektromobily snižují příjmy servisů
Důležitým tématem je také dopad elektromobility na servisní sektor. Podle VDIK přinášejí elektrická vozidla o 30 až 40 procent nižší výnosy z údržby, zatímco mzdové náklady a strukturální výdaje dále rostou.
"Jde nám o to, abychom především směrem k Bruselu zajistili odbourávání byrokracie a vytvořili lepší podmínky pro tak důležitý servisní byznys," uvedla Labbé.
Trh ojetých elektromobilů potřebuje podporu
Svaz mezinárodních výrobců vidí nutnost cílené podpory trhu s ojetými elektromobily. Navrhuje například zavedení programů podpory, certifikátů stavu baterií a stabilizaci výhledů zbytkové hodnoty.
Rostoucí cenový a rabatový tlak podle VDIK prohlubuje problematiku zbytkové hodnoty elektrických vozidel. Tříleté elektromobily se v Německu již prodávají o něco levněji než srovnatelné vozy se spalovacím motorem.
Méně ideologie, více realismu
Labbé apeluje na méně ideologický a realističtější přístup k debatě o mobilitě. Funkční transformace mobility vyžaduje, aby politika, průmysl a obchod společně vytvořili udržitelné podmínky.
"Brusel stanovuje mantinely, Berlín je musí chytře implementovat a odvětví musí zákazníky vzít s sebou na cestě k nové mobilitě," shrnula prezidentka VDIK.
Německý automobilový průmysl čelí bezprecedentním výzvám. Zpřísněné emisní limity na jedné straně a klesající poptávka po elektromobilech na straně druhé vytvářejí pro výrobce svíravou situaci. Odborníci očekávají ztrátu až 160 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu v důsledku transformace.
Zatímco někteří označili rok 2024 za "ztracený rok pro elektromobilitu" v Německu (došlo k poklesu), klíčovou otázkou zůstává, zda dokážou politici najít cestu mezi ambiciózními klimatickými cíli a ekonomickou realitou automobilového průmyslu.